CD: Adam Ant - Adam Ant Is the Blueblack Hussar in Marrying the Gunner's Daughter

dekatophetspek

Na een stilte van 18 jaar is Adam Ant terug met een indrukwekkend nieuw album. Op Adam Ant Is the Blueblack Hussar in Marrying the Gunner's Daughter laat de britse muzikant duidelijk merken, dat hij nog steeds onvermurwbaar is en zijn eigen muzikale koers is blijven varen.

Adam Ant

Al vanaf het einde van de zeventiger jaren is Stuart leslie Goddard, bij de meesten beter bekend als Adam Ant, altijd al een kleurrijk figuur in de Britse muziekscene geweest. In de vroege jaren tachtig scoorde hij talloze hits met zijn band Adam & the Ants, om daarna verder te gaan met een eveneens succesvolle solocarrière. Na het enigszins tegenvallende album Wonderful was het achttien jaar oorverdovend stil rondom Adam Ant en eigenlijk had niemand meer verwacht, dat er ooit nog iets van hem uitgebracht zou worden. De 58-jarige Brit weet ons echter zeer aangenaam te verrassen met een zeer sterk comeback-album.

Met Adam Ant Is the Blueblack Hussar in Marrying the Gunner's Daughter heeft Adam Ant een album afgeleverd, waarop we invloeden uit de mans gehele oeuvre kunnen terugvinden. Het album bevat de welbekende elementen, zoals twee drummers, catchy gitaar-riffs die het midden houden tussen glamrock en punk en, zoals we dat gewend zijn van de excentrieke muzikant, een prachtig vormgegeven hoes, gebaseerd op kunstwerken van Mary Jane Ansell. Het leven van de Britse muzikant is niet altijd over rozen gegaan. Al vanaf zijn 21e worstelde Ant met depressies, probeerde op zijn 21e zelfmoord te plegen en werd meerdere malen in een psychiatrische kliniek opgenomen. Aan het einde van de negentiger jaren vertrok Adam naar Amerika waar hij trouwde en vader werd van dochter Lily. Sindsdien lijkt het gelukkig weer een stuk beter met de man te gaan.

Adam Ant Is the Blueblack Hussar in Marrying the Gunner's Daughter opent met 'Cool Zombie', een liedje dat wel heel erg veel doet denken aan 'Hey Joe' van The Jimi Hendrix Experience. Het nummer ademt ook de sfeer uit, die diehard-fans kennen uit de periode van voor Dirk Wears White Sox, het debuutalbum van Adam & the Ants. Ant werkte meer dan vier jaar aan dit onderhoudende album, die grotendeels werd opgenomen op de laptop van Boz Boorer, ook bekend als tekstschrijver en gitarist van Morrissey. Al in 2009 schreef Ant samen met voormalig 3 Colours Red-gitarist Chris McCormack een aantal nieuwe liedjes en ging daarna met zijn muzikale bloedbroeder Marco Pirroni de studio in, om een aantal onafgemaakte demo's uit 1997 alsnog af te maken. Die laatste actie resulteerde in de liedjes 'Sausage', 'Vivienne's Tears', 'Hard Men, Tough Blokes' en 'Punkyoungirl'.

In 'Who's A Goofy Bunny?' brengt Adam Ant een eerbetoon aan de in april 2010 overleden manager Malcolm McLaren, de man die ooit de allereerste Ants bij Adam weglokte, om daarmee de band Bow Wow Wow op te gaan richten. Ant's credo in de jaren tachtig luidde 'Antmusic for Sexpeople' en daar is in 2013 nog steeds niks aan verandert. In dik 65 minuten jaagt de oud-piraat door zeventien energieke nummers heen, waarbij liedjes als 'Marrying the Gunner's Daughter', 'Vince Taylor', 'How Can I Say I Miss You' en 'Bullshit' enorm doen terugdenken aan de tijd van Kings of the Wild Frontier en Prince Charming. Dat de man niet helemaal in dat tijdperk is blijven hangen blijkt wel uit het beukende 'Shrink', dat zowel aan New Order als Nine Inch Nails doet denken, door een dominerende aanwezigheid van synthesizers. Adam Ant heeft een comeback gemaakt met een album, waar vooral de vroegere fans uit de jaren tachtig en negentig zeer content zullen zijn.