Code of Princess

WesleyB (Wesley Akkerman)

Code of Princess is een combinatie van hack ’n slash-gameplay en rpg-elementen van Japanse komaf en eentje waar gamers in het westen wellicht niet van hebben gehoord. Zonde, want ondanks de nogal archaïsche opzet, is Code of Princess best een tof spel.

Voordat Code of Princess bij ons uit is gekomen via de Nintendo eShop, was het spel al lang en breed verkrijgbaar in Japan en Noord-Amerika als fysieke uitgave. Het spel biedt een diepgaand verhaal met twee verschillende eindes, meerde gamemodes en speelbare personages en zelfs een online multiplayerstand. Het combineert lichte rpg-elementen met hack ’n slash-gameplay. Het is een uitgebreid pakket dat je binnenhaalt en eentje waar je nog heel wat uurtjes in kwijt kunt ook.

In eerste instantie speel je met Princess Solange Blanchefleur de Lux, die nog maar net buiten haar eigen koninkrijk is gezet door monsters van buitenaf. Haar familie krijgt de schuld op zich, aangemeten door het zogenoemde Distron Army, en aan jou de taak om dat recht te zetten. Je verkrijgt het legendarische zwaard Sacred Blade DeLuxcalibur en trekt de wijde wereld in om erachter te komen wie achter de aanvallen van al die monsters zit. Een verhaal over verlossing.

Het verhaal is meer dan onderhoudend: het is zelfs interessant door zijn ouderwetse opzet. Het spel neemt die opzet ook een beetje op de hak door bepaalde uitspraken voor sommige personages, waar je uit op kunt maken dat de makers precies weten waar ze mee bezig zijn. Dat maakt het anders ietwat zwaarmoedige verhaal wat lichter van aard en ook wat toegankelijker, omdat er humor in verwerkt zit. De personages spelen daar een belangrijke rol in; iedereen heeft een eigen karakter.

Je moet namelijk op zoek gaan naar teamgenoten die je onderweg helpen. Ja, hoe vaak heb je dat al niet meegemaakt? Uiteraard is iedereen van een andere klasse en heeft iedereen zo zijn eigen inbreng. Je ziet ze enkel op de momenten dat het verhaal uit de doeken wordt gedaan en tijdens conversaties. Tijdens het vechten speel je maar met één personage, wat het spel overzichtelijk houdt en wat ervoor zorgt dat niemand van de computergestuurde teamgenoten in de weg loopt.

In veel opzichten lijkt Code of Princess op het spel Guardian Heroes, die onlangs nog een remake heeft gekregen op Xbox 360 en PlayStation 3. Dat is niet geheel toevallig: de regisseur en character designer Tetsuhiko Kikuchi en hoofdprogrammeur Masaki Ukyo werkten mee aan de ontwikkeling van dit Nintendo 3DS-spel. Zodoende lijkt Code of Princess qua design van personages en omgevingen erg op die titel. Gunstig, behalve voor het leveldesign; die is net te archaïsch.

Je kunt namelijk niet vrij rondlopen, in letterlijke zin. Je loopt van links naar rechts en probeert stand te houden tussen al die monsters. Alle levels zijn ingedeeld in drie looplijnen, en met een druk op de knop plus een corresponderend omhoog of omlaag, wissel je van laan. Dat is meer vervelend dan dat het strategische voordelen biedt, omdat het een extra handeling is die niet te verklaren is. Waarom zou je dit nu nog toepassen, als je weet dat je daardoor inlevert op dynamiek en snelheid? Zonde.

Qua multiplayer stelt Code of Princess ook een beetje teleur. Je kunt wel met vier man tegelijk in co-op spelen bijvoorbeeld, maar daarvoor moet iedereen het spel in bezit hebben. Ga je online gamen met vreemden of vrienden, dan valt op dat monsters zich concentreren op één speler. Ook kun je niet heel het verhaal met je vrienden doorlopen en blijft het slechts bij opzichzelfstaande missies. Een gemiste kans, wat waarschijnlijk te maken heeft met technische beperkingen.

Gelukkig is er wel nog genoeg te doen. Naast de verhaalmodus, die je kunt spelen met vier verschillende personages, heb je ook nog de vrijspelenmodus, kun je missies afsluiten met speciale voorwaardes en heb je een tof rpg-systeem. Er moet wel bij gezegd worden dat er tijdens het vechten weinig verschillende moves zijn, waardoor je al snel in herhaling valt, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het meer dan onderhoudende verhaal met komische dialogen.