End of Watch

Robbert Willegers

End of Watch was een film die in 2012 in de bioscopen kwam. Ondanks twee grote acteurs die in de rol van LAPD-officer kruipen kwam de film ietwat stilletjes in de bioscoop. Niet veel mensen hebben deze gezien. Is dit eeuwig zonde en verdient deze film op DVD een tweede kans?

End of Watch dvd

End of Watch is weer een found footage-film, zoals we die de laatste jaren vaker zagen met Project X en Cloverfield. Dit keer geen feest of horror maar rauwe actie. Het vertelt over Brian Taylor (Gyllenhaal) en zijn partner Mike Zavala (Micheal Peña) en hun dagen bij de LAPD. We volgen de twee partners tijdens de dagelijkse gang van zaken. Dit zowel op patrouille als op het bureau en we krijgen zelfs een kijkje in hun privéleven. Ondertussen is er echter een bende actief die het niet zo heeft op deze fanatieke agenten en besluit om de twee uit de weg te ruimen.

De film is relatief eenvoudig van opzet, maar meer hoeft het niet te zijn. Gyllenhaal en Peña weten de relatie van deze twee agenten getrouw weer te geven. Naast de found footage komt dit ook door het feit dat er veel geïmproviseerd is. Hierdoor wordt de hechte band tussen de twee agenten steeds verder ontwikkeld. Belangrijk hierbij is ook het privéleven. Zo wordt het karakter van Gyllenhaal verliefd tijdens de periode van de beelden en zien we van dichtbij hoe hij hiermee omgaat. Als die vriendin dan ook nog gespeeld wordt door de altijd beeldschone Anna Kendrick zit je gebakken.

EoW DVD
Gyllenhaal en Peña improviseren er op los

Minpunt van de film is dat er niet echt een doorlopend verhaal inzit. Gelukkig maken de agenten gedurende de 100 minuten die deze film duurt voldoende mee om je als kijker van begin tot eind geboeid te laten. En niet in handboeien! De delicten die ze tegenkomen zijn heftiger dan de meeste agenten in hun hele carrière meemaken, dus wees voorbereid. De film zal je hoe dan ook niet onberoerd laten.

Maar is het dan ook echt een aanrader om op DVD te kopen? Deze heeft helaas weinig toegevoegde waarde. De DVD wordt geleverd zonder extra's. Er is enkel sprake van een trailer voor Blu-ray, maar op DVD komt dit uiteraard niet over. Verder is er alleen een statisch menu dat gebaseerd is op de poster van de film.

De film is er echter wel één die je gezien moet hebben, dus huur of leen deze DVD en ga er even voor zitten. Film is een aanrader, maar de DVD zal de huiskamer weinig verblijden.