StarCraft II: Heart of the Swarm

Pheno

Zo is Kerrigan een ghost, zo wordt ze een bitchy alien, daarna wordt ze weer mens en in dit deel wil ze weer aliens commanderen om wraak te nemen. Het is een feit: vrouwen zijn onbegrijpelijk! Ook in het StarCraft-universum.

header

Mijn eerste indrukken van StarCraft II: Heart of the Swarm waren al goed. De singleplayer zit goed in elkaar en dat blijft zo tot het einde. Het valt op dat Blizzard niet al te veel wilde veranderen aan het toch al goede Wings of Liberty-concept. Ze hebben met de Zerg-campagne meer op evolutie gestuurd, letterlijk en figuurlijk. Zo voelt Kerrigan als een echte heldin op het veld, eentje die het verschil maakt tussen winst en verlies en niet iemand die net wat meer levenspunten heeft en iets meer damage doet. Vooral de vaardigheden die ze bezit zijn krachtig genoeg om een flinke groep tegenstanders in haar eentje uit te schakelen.

StarCraft II: Heart of the Swarm

Niet alleen Pokémon evolueren
Die vaardigheden moet je als speler kiezen, en er komen er meer beschikbaar naarmate je Kerrigan levelt. De vaardigheden zijn zonder problemen te wisselen als een andere vaardigheid je beter lijkt voor een bepaalde missie. Bedenk daar een flinke groep Zerg bij en je weet dat op moeilijkheidsgraad 'easy' vrij simpel door het verhaal te spelen is. Ook de Zerg zelf zijn te upgraden. Een evolutie van een type Zerg is permanent, zoals het kruisen van Raptor-DNA, maar er zijn ook kleinere upgrades die wederom te wisselen zijn. De ene missie heb je sneller rennende Zerg, in een andere missie kun je ze juist weer sterker maken, of sneller laten aanvallen. De Zerg en Kerrigan tezamen zijn erg sterk, maar op de moeilijkheidsgraad 'brutal' heeft de diehard wel wat te doen. Het spel is dus voor iedereen weggelegd.

StarCraft II: Heart of the Swarm

Missies met een twist
De missies in StarCraft II: Heart of the Swarm zelf zijn gevarieerd. Natuurlijk zijn er de vertrouwde 'bouw een basis en maak alles wat terug kan schieten kapot'-missies, maar die zijn dan vaak met een twist. Een tijdslimiet, beperkingen, en meer van dat soort grappen. Maar een ruimteschip infesten door als kleine bug wezens te consumeren, te verstoppen voor de vijand en zorgen dat je groeit is een leukere insteek. Later in de missie ben je gegroeid en kun je Zerg uitpoepen waarmee je de vijand volledig verrast.

Is het spel door die tijdslimieten of andere beperkingen erg moeilijk voor de beginner? Nee, dat valt mee, het is wel leuk om variatie te hebben. Het verzamelen van items voordat de vijand deze vernietigd heeft, missies zonder een basis, er komt van alles voorbij. Dat moet ook wel, want bouwen met Zerg gaat supersnel, dus normaal gesproken is de pc geen match voor de Zerg-speler omdat je al binnen minuten je eerste verdedigers van je basis hebt gemaakt, voordat de pc zijn eerste gescripte aanval komt doen.

StarCraft II: Heart of the Swarm

De besturing van je eenheden is supersimpel: met de muis is alles te doen, maar wil je sneltoetsen gebruiken, en dat wil je, dan is er voor elk gebouw, elke actie wel een toets. Voor de snelle gameplay die de Zerg eigenlijk eisen moet dat ook wel, want elke seconde wachten is een seconde te veel. Zeker in multiplayer waar snelheid heel erg belangrijk is, anders word je zelf binnen enkele minuten al overspoeld met tegenstanders terwijl jij rustig je eerste verdedigingswerkje maakt.

Meer dan singleplayer alleen
Nu we toch multiplayer aankaarten: StarCraft is en blijft meester over het RTS-genre in de multiplayer. Online competities, eSports, het spel ondersteunt het allemaal door de vele opties, matchmaking, games opzetten en de overduidelijke 'ga online, we weten dat je dat wil' hoofdmenu, waarin je met een paar drukken op de knop al tegen een menselijke tegenstander kunt strijden in jouw gewenste omstandigheden, bijvoorbeeld teamplay of ieder voor zich. Custom games en arcade games zijn op dezelfde makkelijke manier te bereiken via het hoofdmenu. Aracadegames zijn ook zeker leuk om eens te proberen. Dit zijn door fans gemaakte games op de StarCraft-engine met leuke creaties. Er is zelfs een team bezig met een StarCraft MMO, of tenminste, daar moet het op lijken, want de engine heeft natuurlijk wel zijn beperkingen. Heb je eens zin in een ander soort multiplayer is er dus van alles te vinden.

StarCraft II: Heart of the Swarm

N00b in multiplayer
Ik denk dat het redelijk bekend is dat eSports groot is en StarCraft-franschise speelt daar een belangrijke rol in. Wil je ook een gooi doen naar het bizarre prijzengeld, maar ben je nieuw in multiplayer dan is er goed nieuws, want dit keer word je niet in het diepe gegooid. Er zijn enkele trainingsmissies om je de basisvaardigheden, vooral snelheid in bouwen en een leger bij elkaar te krijgen, eigen te maken. Zelfs daarna moet je eerst een stuk of vijf multiplayerspellen doen waarna Battle.net jouw niveau bepaalt. Dat is dan weer belangrijk voor matchmaking zelf, want tegen een doorgewinterde Koreaan wil geen enkele newbie spelen: voor je met je ogen geknipperd hebt staat de eerste groep tegenstanders al bij je basis.

StarCraft II: Heart of the Swarm

Wil je echt goed worden dan zul je veel moeten oefenen, maar je krijgt in Heart of the Swarm in ieder geval beginnershulp. Een nog groter voordeel is het aantal spelers. Door de populariteit van het spel is er altijd wel iemand van hetzelfde niveau. Andere verbeteringen zijn de grotere clans, grotere groepen en handige chatfuncties. Daarnaast houdt Blizzard een oogje in het zeil om balansproblemen aan te pakken als dat nodig zou zijn, maar op dit moment is er nog niet echt een unit of strategie aan te wijzen die oneerlijk sterk is.

StarCraft II: Heart of the Swarm is simpelweg een must voor de RTS-fan. Een gevarieerd singleplayer-ervaring is natuurlijk al prima, maar daarna wordt het pas echt leuk in multiplayer. Blizzard heeft gewoonweg geen concurrentie op RTS-gebied en ze maken met deze uitbreiding het voor de andere ontwikkelaars niet makkelijker op. Van dit spel gaan we weer lang horen, zeker in de eSports-wereld. En nu maar wachten op het einde van de trilogie, waar de Protoss de hoofdrol in gaan spelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Singleplayer gevarieerd - sociaal leven naar de klote 10
+ Goede user interface