Nano Assault EX

Roy

Na het geweldige Nano Assault Neo voor Wii U was een 3DS-versie in de vorm van Nano Assault EX natuurlijk goed nieuws! Er is echter wel een flink verschil tussen de ervaring op het grote scherm en die op een kleine handheld als Nintendo 3DS.

Nano Assault EX is een opgepoetste versie van Nano Assault die in 2011 in Amerika voor 3DS verscheen. Het grote verschil is dat EX een eShop-game is waar het origineel enkel in de winkels lag. Voor de makers bij Shin'en werkt het downloadmodel blijkbaar een stuk beter, want tijdens de launch van Wii U hadden ze Nano Assault Neo al in de eShop staan.

Aan de basis van de game is niets veranderd; je bestuurt nog steeds een klein ruimteschip dat allemaal gemene en kwaadaardige virussen moet vernietigen. Er zijn verschillende levels waar je aan het eind opgewacht wordt door een eindbaas, en je kunt met verzamelde punten je schip upgraden.

De besturing werkt middels de welbekende twin-stick; de linkerstick gebruik je om je ruimteschip te besturen terwijl je de rechterstick gebruikt om in de gewenste richting te schieten. Hier loop je meteen tegen het eerste probleem van een 3DS aan: standaard beschikt deze niet over een tweede analoge stick. Om de beste ervaring te hebben dien je dus een Circle Pad Pro (werd in het origineel trouwens niet ondersteund) te gebruiken, aangezien schieten met enkel de ABXY-knoppen niet goed genoeg werkt.

Het tweede probleem is het scherm. Op een 3DS (ik heb geen XL, mogelijk is de ervaring daar iets beter) heb ik het gevoel dat ik minder overzicht heb dan wanneer ik Nano Assault Neo op mijn Wii U speel. Ondanks dat die dus ook enkel op de controller is te spelen. Alles is heel klein en de camera staat heel ver voor je gevoel. Dat is erg jammer, want twin stick shooters hebben wel overzicht nodig.

Bovengenoemde minpunten zijn overigens geenszins game-breaking. Een Circle Pad Pro is een lelijk, maar handig accessoire en het kleine beeld went na een uurtje of anderhalf wel. Wat je daarna hebt is nog steeds die supertoffe game met een hoge verslavingsfactor.

Voor de EX-release heeft Shin'en bovendien nog veel verbeteringen toegevoegd. De graphics, het geluid én de besturing zijn verbeterd ten opzichte van het origineel. Wij Europeanen zullen dat niet opmerken, aangezien wij de originele 3DS-release niet meegemaakt hebben, maar ik wilde het toch even noemen.

De belangrijkste toevoeging is echter de survivor mode-optie waarin je met een vast aantal levens zo lang mogelijk zult moeten overleven. Overleven in de gewone story mode is al een pittige taak, dus je kunt je voorstellen dat je met survivor mode helemaal uitgedaagd wordt. Shin'en heeft echt hun best gedaan met alle toevoegingen en verbeteringen waar ze ook enkel een conversie van de game hadden kunnen uitgeven. Complimenten daarvoor!

Nano Assault EX op 3DS voelt iets minder groots aan dan Neo op Wii U. Het scherm is net even te klein en met de Circle Pad Pro gamen is ook niet ideaal vanwege het asymetrische geheel. Het blijft echter wel een zeer toffe game en hij komt als eShop-release ook beter uit de verf dan als retailgame. De updates voegen bovendien veel waarde toe. Nog steeds een dikke aanrader voor de twin-stick-shooterfan dus!

4

Nano Assault EX is EXclusief voor Nintendo 3DS