App

René (MrManiak)

Een mobiele telefoon op schoot terwijl je kijkt naar een bioscoopfilm. Normaliter is dit ontzettend vervelend om een dergelijk persoon naast of voor je te hebben, maar nu is er een film die het je bijna verplicht om te doen. APP start en eindigt met de telefoon die je bij je hebt, een Android of iPhone wel te verstaan.

Na een wild feest waar Anna (Hannah Hoekstra) bijna niets meer van weet ontdekt zij dat een onbekende op haar smartphone een mysterieuze app genaamd Iris heeft geïnstalleerd. De applicatie heeft een antwoord op alle vragen die worden gesteld. Niet alleen op wetenschappelijke en historische vragen, maar ook op die betrekking hebben op haar persoonlijk leven en dat van vrienden. Als ze via de scherpzinnige Iris cryptische teksten, foto's en telefoontjes ontvangt start een rit die voor de mensen om haar heen fataal lijken te zijn. Wat gaat er schuil achter de app en is Anna zelf nog veilig?

GrAPPig

Normaal wordt een gemiddelde bioscoopbezoeker nijdig als iemand met zijn of haar telefoon zit te klooien tijdens een bioscoopfilm. In dit geval is het anders: omdat je nu zelf met een telefoon op schoot zit valt het een stuk minder op. Sterker nog, je kijkt vaker op je telefoon dan nodig. Even een korte uitleg over de applicatie zelf.

Voordat je de film bekijkt kan je via de website van de film de applicatie voor Android of de iPhone downloaden. De app zelf is 110 MB, dus het is handig om de app thuis te downloaden via Wifi omdat je anders in no-time door je databundel heen schiet. Eenmaal in de zaal krijg je voordat de film start een korte introductie van twee beelden: 'open de app' en 'druk op start'. Volgens regisseur Bobby Boermans klinkt er een geluid door de boxen die mensen niet kunnen horen, waardoor de software synchroon kan lopen met de film. Eens in de zoveel tijd trilt het toestel met een melding. Maar wat zie je precies tijdens de film?

Het leuke is dat dit telkens een verrassing is. Het kan variëren van een nieuwsartikel tot alternatieve camerabeelden, extra opnames, beveiligingsfootage of een scala aan beelden van een enkel evenement. Het sterke aan de applicatie is dat het een extra laag geeft aan de film, je wordt er op een zeer aparte manier door meegenomen. Je weet wat een personage ziet of wat er gaande is terwijl er qua actie weinig aan de hand is. Dit maakt de app ook zeer goed, je wordt niet gestoord tijdens belangrijke momenten in de film. Het is bijna altijd tijdens een rit op de motor, een wandeling of een moment waarop je toch even weg kan kijken. Toch zit er een nadeel aan, namelijk... inderdaad, dat je weg moet kijken. Op de momenten dat je telefoon trilt en de hele zaal grijpt naar de telefoon, ben je voor 75% gefocust op wat er op je telefoon aan de hand is. De overige 25% zit je nog bij de film op het scherm, wat zorgt voor een afleiding en wellicht een verstoring in je concentratie. Het is voornamelijk in het begin dat je er telkens even uit raakt, maar na een tijd went het en kijk je bijna natuurlijk naar het telefoontoestel op je knie.

Verhaal

Maar een app maakt de film natuurlijk nog niet, ook al heet de film wel zo. Het verhaal van APP is niet daverend vernieuwend; een softwareprogramma met een eigen wil en denkkracht neemt de technologie om zich heen over en wordt steeds groter en sterker. De manier waarop dit gebeurt is wel interessant. De 'aanvallen' en de truukjes die de app Iris flikt beginnen zeer klein en hebben stukje bij beetje steeds meer kracht en heftigere gevolgen. Het verhaal is op enkele momenten verrassend maar wordt voor een groot deel verklooid door de climax. Tijdens de bijna vreemde ontknoping ontdekken we waar de app vandaan komt en wat het idee er achter is. De reden is echter zo krom dat je pas op dit punt het verhaal niet meer serieus kan nemen.

Voor een Nederlandse film ga je er bijna van uit dat het acteerniveau van akelig laag niveau is. Met APP is dat maar voor een deel zo: hoofdrolspeelster Hannah Hoekstra acteert in het begin enigszins gespeeld, maar er zit naar mate de film vordert een goede stijgende lijn in. Je begint na enige tijd zelfs met het personage Anna mee te leven als zij weer door Iris wordt geteisterd, zeer sterk gedaan. Dit is echter niet te zeggen van andere acteurs en actrices. Zo is Tim (Robert de Hoog) in veel gevallen vervelend om naar te kijken en is Anna haar vriendin Sophie (Isis Cabolet) ook niet een van de beste actrices.

Conclusie

App Al met app al is de film APP een interessante vernieuwing. Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens een bioscoopfilm bevalt vreemd genoeg goed, maar aan het verhaal van de film mankeert nog wel het een en ander. Een bijzondere film die op dit moment uniek is in de wereld. Maar houd er wel rekening mee dat je een telefoon op je schoot hebt liggen: zet voor het gemak van je bioscoopgenoten het geluid en dataverbinding van je telefoon uit. Tijdens de film gaan smsen, bellen of Whatsappen is namelijk wél weer vervelend.