Serious Sam Double D XXL

Stefan Walthie (StefanW)

Sam 'Serious' Stone is terug. Serieus? Ja echt! Dit keer zijn er echter wel wat dingen gewijzigd ten opzichte van de Serious Sam-spellen zoals we ze kennen. Ten eerste is het spel niet gemaakt door gamestudio Croteam, maar door Mommy's Best Games. Daarnaast is het geen geen first-personshooter, maar een sidecrollershooter. Komen deze wijzigingen het spel ten goede?

Back in time
In Serious Sam Double D XXL gaat Sam terug in de tijd. Hij moet op zoek naar een aantal bakens die afkomstig zijn van zijn aartsvijand Mental. Het verhaal speelt zich af in drie tijdperken. Het oude Egypte, het tijdperk van de dinosauriërs en Pompeï ten tijde van de wereldberoemde vulkaanuitbarsting. Voor wie een diepgaander verhaal verwacht, ligt een teleurstelling op de loer. Dit is het wel zo'n beetje. De achtergronden zijn in de stijl van het tijdperk waar je in rondloopt, maar veel dieper dan wat ik zojuist heb uitgelegd gaat het niet worden. Is dit erg? Wat mij betreft niet. Serious Sam Double D XXL moet het duidelijk niet hebben van een goed uitgewerkt verhaal, maar van simpele gameplay en een overgrote dosis flauwe humor.

Die humor is absoluut groots aanwezig. Zoals te verwachten in een Serious Sam-spel staat het bol van de flauwe en soms debiele humor. Veel van de vijanden zijn oude bekenden van de Sam-fans. Zo zien we de Gnars en de beheaded kamikazes veelvuldig voorbijkomen. Net als de teksten zijn ook de vijanden compleet over de top. Zo maken we dit keer kennis met de chimputees. Dit zijn chimpansees waarbij de benen zijn vervangen door jet packs en de armen zijn vervangen door wapens. De teksten in het spel lijken met name geschreven voor jongens in de leeftijd van 13 tot en met 16 jaar. Het is plat en grof en bijtijds vrouwonvriendelijk. Toch is het een soort humor waar Bruce Willis beroemd mee is geworden in de Die Hard-films. Het is een behoorlijke tijd geleden dat ik zo vaak hardop heb gelachen tijdens een game, maar ik kan me heel goed indenken dat voor veel mensen het humorniveau echt veel te laag is.

De gameplay is net zo snel uit te leggen als de verhaallijn. Je rent van links naar rechts, schiet op alles wat beweegt en aan het eind wacht de eindbaas. Hoe verder je in het spel komt hoe groter de hordes vijanden die op je afkomen, maar dat is dan wel het grootste verschil. Onderweg laten de vijanden geld vallen waarmee je bij een handelaar die in het hele spel voorbijkomt upgrades voor je wapens kunt kopen. Voor wie geen oog heeft voor de omgeving is dit de meest accurate uitleg van de gameplay. Toch biedt Serious Sam Double D XXL meer dan dat.

Een wereld vol verrassingen
De spelwereld biedt namelijk een keur aan verrassingen. Als je de moeite neemt om alle hoeken en gaten van de omgeving te onderzoeken, zul je een keur aan upgrades tegenkomen. Ook liggen er op de meest onlogische plaatsen nieuwe wapens en logo's van ontwikkelaar Mommy's Best Games. Met deze logo's speel je challenges vrij die je los kunt spelen. In één van de levels bijvoorbeeld, ik zal niet verklappen wat de eindbaas daar is, loopt er boven je hoofd een gigantische hamstertunnelbaan door het speelveld. Je kunt voor de simpele weg gaan en zo snel mogelijk naar het eind rennen, maar ik ben blij dat ik de hele plastic tunnel ben afgelopen, want het heeft mij de mooiste wapens opgeleverd. Ook zul je geregeld verborgen richels en gangen ontdekken die je weer allerhande mooie en handige spulletjes opleveren.

Het wapensysteem is namelijk geweldig bedacht en maakt het over-de-topthema dat Serious Sam toch al bezat nog net even iets debieler. In het spel kun je wapenconnectoren verzamelen naast de wapens die je sowieso her en der verspreid op kunt pikken. Met de connectoren kun je wapens aan elkaar koppelen tot een maximum van zes. Met dit gunstackingsysteem kun je je wapens op elke gewenste manier combineren en een maximale vuurkracht bereiken. Ook optisch is dit systeem geweldig om te zien. Je ziet namelijk letterlijk alle wapens die je aan elkaar hebt gekoppeld bovenop elkaar in Sams handen. Op een gegeven moment is je wapen net zo groot als je zelf bent, maar gelukkig is Sam een echte actieheld en heeft hij hier geen seconde last van.

Wat naast al deze gekkigheid ook een heel leuke aanvulling is aan het spel is de co-op. Je kunt in een drop-in-drop-outvariant helemaal losgaan samen met een vriend of vriendin. Je zult alleen wel moeten zorgen voor een opgeruimd huis. De multiplayer is namelijk alleen offline te spelen. Er is slechts plaats voor twee spelers, maar de gameplay is simpel genoeg dat je zonder problemen de controller kunt doorgeven aan een volgende speler zodat jij tijd hebt om naar het toilet te gaan of een glas cola in te schenken.

Je kunt veel zeggen van Serious Sam Double D XXL, maar niet dat het een hoogwaardig, briljant videospel is. Toch is het zeker de moeite waard om te spelen. De enige vereisten zijn een niet al te hoog verwachtingspatroon en een gevoel voor humor waarbij flauwheid en debieligheid troef zijn. Het spel is lang genoeg om de 800 Microsoftpunten waard te zijn, maar kort genoeg om niet te gaan vervelen. Voor simpel vertier met een flinke dosis flauwe humor en veel kogels en bloed heb je aan Serious Sam Double D XXL een prima aankoop.

Serious Sam Double D XXL is exclusief beschikbaar via Xbox Live Arcade.