Halo 4: Majestic DLC

René (MrManiak)

Vanaf afgelopen maandag is de nieuwe mappack Majestic vrijgegeven. Net zoals de eerder verschenen DLC met de titel Crimson bevat dit pakket drie maps. Is het een verbetering of kun je de maps beter links laten liggen?

In tegenstelling tot Crimson krijg je deze keer iets volledig anders voor de kiezen: cqc. Mocht je niet bekend zijn met deze term, de drie maps van Majestic zijn meer gericht op close quarter combat. Deze keer geen voertuigen of immense, uitgerekte locaties maar drie compacte en kronkelige werelden. Genoeg gepraat, tijd om in de maps te duiken.

Maps

Skyline

Skyline is de kleinste van de drie maps, die stuk voor stuk al klein zijn. Het level speelt zich 's nachts in de stad Mindoro af, in een nieuw gebouw dat onder constructie is. Dit is naast het bouwmateriaal dat nog in het level zelf ligt goed zichtbaar buiten de map. Aan de rand van het balkon heb je zicht op een immens hoge toren waarvan de helft nog gebouwd moet worden. Maar dit is niet het meest bijzondere schouwspel, dat is namelijk alles buiten het level aan de balkonkant. Je hebt een fantastisch uitzicht over een stad met vele lichtjes, hoge torens en details waar je diep respect voor de ontwerpers moet opbrengen. Ze hebben met Majestic goed uitgepakt wat er buiten het level zelf gebeurt. Bij de andere twee maps die we bespreken volgen meer voorbeelden.

De map is klein, compact en zeker online pure chaos. In een 2 vs 2-match zoals Team SWAT of Team Doubles heb je een pittige uitdaging om een hoek om te lopen, dus wees continu op je hoede. Nee, zonder te dollen, wees op je hoede. Er liggen door de map explosieve energiebronnen die met enkele kogels een flinke knal veroorzaken. Als de vijand ernaast staat wordt hij opgeblazen of, wat leuker is, over de reling geknald. Een zeer diepe val volgt, waar geen eind aan lijkt te komen. Skyline leent zich door de hoogteverschillen, die met een jet pack goed te zijn bereiken, perfect voor gamemodi zoals Regicide. Blijf bewegen en kijk uit je doppen, anders red je het niet lang in deze map.

Monolith

De tweede map is iets groter, namelijk Monolith. Het level is gebouwd op een asteroïde dat in een asteroïdeveld zweeft. Dit is buiten de map goed te zien: je bent waar je ook kijkt omringd door grote rotsblokken. Het bijzondere aan de grote steen waar jij rondschiet is dat het een oorlogsmonument is. De Forerunners hebben een monument gecreëerd ter nagedachtenis aan de gevallen strijders. Natuurlijk heb jij daar met een DMR en Assault Rifle schijt aan, je bent er namelijk niet om bij de slachtoffers stil te staan die jij hebt gemaakt.

Monolith is een symmetrische map met aan weerszijden een mancannon. Met een rotvaart schiet je door het monument van de ene naar de andere kant, maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Bij de landing staat er meestal iemand op je te wachten met een flink wapen of handgranaat, dus wees snel. De map is door de openheid zeer geschikt voor zowel machinegeweren als snipers. Er zijn maar vier plaatsen op de kaart waar je een goed en vooral ruim zicht hebt op wat er aan een kant gebeurt, maar de kans dat je lang kan blijven kijken is klein. Door de vele looproutes, weinig beschutting en korte afstanden is het in no-time een slagveld. Door de symmetrie en uitdagende structuur van het monument is Monolith bij uitstek geschikt voor Capture The Flag.

Landfall

Dan komen we aan bij Landfall, de grootste map van de drie kleine maps. De speler wordt gedropt in een haven die halsoverkop door de UNSC is geëvacueerd. Pas als je over de reling naar de kustlijn kijkt snap je waarom. De stad Casbah op planeet Tribute ligt onder aanval door de Covenant. Een zeer indrukwekkend schouwspel is in de verte te zien, namelijk Phantoms die de stad onder vuur nemen en op en aan vliegen. Prachtig, en dat is alleen nog maar de wereld buiten het level.

De haven zelf is ook schitterend. Je voelt dat de mensen die er eerst werkten zeer snel moesten vluchten en daarom een pleurisbende achter hebben gelaten. Er liggen containers, er staan vrachtwagens en andere vervoersmiddelen waar je je achter of in kunt verschuilen. Op enkele plekken kun je deze objecten gebruiken om naar een hoger niveau in de map te komen. Deze hoger gelegen plaatsen geven je een goed overzicht van wat er buiten allemaal aan de hand is. Wacht, ‘buiten'? Is er ook een binnen? Ja. Landfall heeft naast een havengebied ook een opslagloods tot de beschikking waar er voertuigen staan en je door middel van plateaus en gangen een pad door de loods kan vechten. Hoewel deze map geweldig is voor Infinity Slayer kleeft er een groot nadeel aan: de gelimiteerde spawn points. Het komt vaak voor dat je op drie dezelfde points wordt neergegooid, iets wat uitermate storend kan werken.

Achievements

De DLC brengt tien achievements met zich mee die samen 250G opleveren. In vergelijking met de Crimson-achievements zijn deze tien zeer makkelijk te halen:

Didn't See It Comin' - 10G :
Assassinate een speler die in zoommodus zit.

Bird of Prey - 50G:
Voer vijf 'airassassinations' uit. Spring op een vijand en voer direct een assassination uit. Om het iets makkelijker te maken: deze achievement kan gedaan worden in een custom game.

Bullet Sponge - 30G:
Krijg twee keer 'Close Call' in een enkele match. Ga twee keer bijna dood, maar leef lang genoeg om het te overleven.

I See You! - 10G:
Vermoord vijf vijanden met een actieve Promethean Vision. Simpel: schakel deze modus in en start met moorden.

Clever Girl - 10G:
Vermoord vijf mensen met Active Camo aan.

Flash of Light - 30G:
Krijg een double kill met Plasma Grenades.

Last Man Grinning - 20G:
Vermoord vier mensen met een SAW zonder dood te gaan.

Pigs Can Fly - 30G:
Vermoord drie mensen die een Jet Pack gebruiken.

Callin' in the Big Guns - 40G:
Roep drie Ordance Drops tijdens een enkele match.

I Thrust at Thee - 20G:
Voer een melee-kill uit direct na het gebruik van de Thruster Pack.

Zonder twijfel is Majestic een stuk beter dan Crimson. Er is geen lag in de map zelf te ontdekken, de drie maps zijn een ware uitdaging en als je van de directe gevechten houdt gaat er een geweldige wereld voor je open. Afgezien van de af en toe afgrijselijke spawnpoints in Landfall zorgt de mappack weer voor vele uren extra War Games-plezier. Majestic kost 800 Microsoft-points, maar kan voor de eigenaren van de Oorlogspas/War Games Map Pass gratis worden gedownload. Mocht je deze pass nog niet hebben, hij is voor 2000 MS te koop via Xbox Live.

Exclusief op Xbox 360.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.