Dead Space 3

Pheno

Duitsers, moslimterroristen, zombies en aliens. Het zijn toch wel de standaard vijanden in een computerspel. Daar zijn de ontwikkelaars van Dead Space 3 zich ook van bewust, dus dan maar combineren!

Header

Het combineren van aliens en Duitsers vlotte niet zo, maar het combineren zombies en aliens daarentegenleek minder moeite te kosten. Je gaat dus hele vreemde wezens tegenkomen in Dead Space 3, maar later meer daarover. Dead Space en Dead Space 2 werden prima onthaald en ook Dead Space Extraction, een railshooter voor de Wii, was een prima spel. Duistere gangen, enge geluiden en schrikmomenten waardoor je het plafond even van dichtbij kon zien bleken een succes. Spelen in het donker met een koptelefoon op is dan eigenlijk ook een must. Gelukkig is het nog vroeg donker buiten, dus dat is geen probleem.

Dead Space 3

Het verhaal in een flinke notendop: Isaac Clarke, een reparateur, werd in het eerste deel op pad gestuurd naar een simpele klus, namelijk het repareren van een communicatiesysteem op een mijnschip in de ruimte. Het zou een saaie horrorgame worden als alleen dat het geval was, maar hij bemerkt dat de hele crew omgeturnd is tot zombie-achtige wezens die Necromorphs worden genoemd. De bron is een 'Marker', een buitenaardse pilaar vol markeringen, dat door signalen uit te zenden mensen tot waanzin drijft en de gekken elkaar af laat maken. De markeringen op de Marker zijn een virus, die de dode lichamen laat muteren en weer tot leven wekt. Isaac heeft dus een rotdag op zijn werk. Desondanks kan hij de Marker onschadelijk maken maar niet zonder zelf mentaal getroffen te worden.

Dead Space 3

In het tweede deel hebben wetenschappers de gegevens van de Marker in de hersenen van Isaac gebruikt om de pilaar na te kunnen bouwen. Isaac moet weer op pad om een pilaar te gaan slopen voordat de mensheid ten prooi valt aan de Necromorphs. Dit keer is het ding opgebouwd in een ruimtestad boven de grootste maan van Saturnus. Natuurlijk is de stad vergeven van vijanden, dus even aanbellen bij de pilaar is er niet bij. Uiteindelijk maakt hij de pilaar onschadelijk door een mentaal gevecht met de pilaarsignalen die hem verder gek willen maken. De pilaar hield de stad ook in werking, dus Isaac weet dat hij met de stad zou sterven en accepteert zijn lot. Maar met wat hulp ontsnapt Isaac op het laatste nippertje uit de stad.

Dead Space 3

Eind goed al goed? Nee, er is een Dead Space 3. Dus je raadt het al: dat was niet de enige pilaar die nagebouwd is door de wetenschappers. Isaac moet weer aan de bak, maar dit keer staat er meer op het spel. Er zijn aanwijzingen gevonden dat een andere levensvorm de pilaren kon uitschakelen met een speciaal apparaat. Probleempje, het speciale ding is ergens verborgen op een ijsplaneet. Met aanhangers van een machtige sekte die Isaac dood willen hebben weet je genoeg: even een wintervakantie boeken bij een plaatselijk reisbureau zit er niet in. Dit keer komen we dus niet alleen terecht in verschillende omgevingen, van de bekende nauwe gangen van ruimteschepen, via de ruimte tot een koude planeet. We komen ook menselijke vijanden tegen die koste wat kost de wereld overspoeld willen zien raken met Necromorphs.

Dead Space 3

Omdat het een oude beschaving op de ijsplaneet betreft zijn er ook veel nieuwe vijanden die je de stuipen op het lijf kunnen jagen. De oude vertrouwde wezens met vlijmscherpe messen als armen zijn er weer, maar wat te denken van een ‘zwangere’ alien waaruit kleine alien-insecten kruipen als je ‘haar’ in de buik schiet. Opletten dus en ook goed mikken, want je kunt het jezelf flink lastiger maken als je de vijand niet goed herkent. Er zijn dus niet alleen Necromorphs die uit dode mensenlichamen gemuteerd zijn. De oorspronkelijke bewoners van de ijsplaneet zijn allemaal dood, op de eeuwenoude Necromorph-varianten na. Die zijn gemuteerd tot nieuwe levensvormen waar je niet vrolijk van wordt. Je munitievoorraad wordt op de proef gesteld, want sommige vijanden zijn echt van het kaliber 'ga je nog eens dood of hoe zit dat?'