Gunslugs

WesleyB (Wesley Akkerman)

Acht maanden heeft het geduurd voordat het grootste Android- en iOS-project van de Nederlandse eenmansontwikkelaar OrangePixel af was. Het resultaat: een run and gun-spel volgens het boekje, met hier en daar een bijgevoegde pagina.

De spelregels van een run and gun-spel zijn heel simpel. Eigenlijk zoals de naam van het genre al doet vermoeden heb je als speler de taak om door een level heen te rennen en zo veel mogelijk vijanden om te leggen. Hierbij is de sleutel tot de overwinning uiteraard het overleven en is het derhalve van belang dat je let op zowel je levensbalk als je munitievoorraad. Is de eerste balk leeg, dan leg je direct het loodje. Zijn je kogels op, dan is het slechts een kwestie van tijd.

Expendables
In OrangePixels Gunslugs is dat niet anders. Je speelt in het begin als één van de twee beschikbare personages en rent drie levels door voordat je naar de volgende wereld gaat. Elke wereld heeft een apart thema en ander vrij te spelen personage. Die personages zijn veelal geïnspireerd door bekende actiehelden, waardoor Gunslugs wellicht iets wegheeft van een soort Expendables-achtig overkoepelend thema. Ook weer niet helemaal, omdat je slechts met één mannetje speelt per keer.

Opmerkelijk aan het leveldesign van Gunslugs is dat geen enkel level hetzelfde is. Dat klinkt wellicht heel logisch, maar de vork steekt toch iets anders in de steel. Deze game is namelijk ontwikkeld met een speciaal script, dat ervoor zorgt dat ook eerder gespeelde levels aanvoelen als uniek. Het spel berekent op basis van de voorgeprogrammeerde attributen en andere levelonderdelen iedere keer een vers, nieuw level, in het thema van de wereld waarin je speelt. Elk potje blijft daardoor leuk.

Variatie
Dat elk level iedere keer als nieuw aanvoelt, is cruciaal voor de gameplay. Die is namelijk gestoeld op het herhaaldelijk spelen van dezelfde gethematiseerde levels, aangezien je zult merken dat je vaak het loodje legt. Hoe verder je komt, hoe meer vijanden er bij zullen komen en hoe moeilijker het dus wordt. Gelukkig hoef je niet telkens in hetzelfde level te beginnen wanneer je meerdere personages hebt vrijgespeeld; elk personage heeft namelijk zijn eigen wereld als startpunt. Genoeg variatie dus.

Een andere pilaar is de snelheid waarmee je door zo’n level rent. Die ligt behoorlijk hoog, omdat de poppetjes lekker snel lopen. Maar er is één aspect wat de snelheid er vaak uithaalt. Wanneer je namelijk vijanden doodschiet, laten zij spullen vallen. Dit kan geld, ammunitie of een verbanddoos zijn. Die spullen vallen echter wel een fractie later dan het moment dat je hun stoffelijke overschotten voorbij bent gerend, dus moet je iedere keer terugrennen. Soms best vervelend.

You shall not pass!
Het is overigens een aspect dat je voor lief neemt. Gunslugs zit namelijk ook vol met speciale huisjes, die, wanneer je binnen bent, op komische wijze op verschillende manieren refereren naar cultureel belangrijke mediaproducties, zoals Lord of the Rings, de eerste Donkey Kong en zelfs oude Game Boy-spellen. Ook bieden deze huizen vaak kogels en verbanddozen aan, zodat je met goedgevulde balken de strijd buiten weer aan kunt gaan. Deze huisjes zorgen voor nog meer afwisseling.

Als eerste spel van de studio heeft Gunslugs ook een multiplayerstand. Door bijvoorbeeld je Android-telefoon te koppelen aan je televisie via een HDMI-kabel (ligt aan je telefoon of dat kan), zendt je telefoon het beeld uit naar de tv. Via bluetooth apps kun je bluetooth controllers aan je smartphone koppelen en direct spelen. iOS-bezitters hoeven enkel hun iPhones aan hun iPad te koppelen. Een leuke extra, voor de mensen met veel dure technologie in huis, want het werk heel goed.

Gunslugs
is dus een run and gun-spel dat geheel volgens het boekje te werk gaat. De actie is alom aanwezig, de snelheid zit er vaak goed in en het spel biedt voldoende afwisseling dankzij afwisselende levelstructuren en verwijzingen naar cultureel belangrijke films of games. Met die laatste twee onderdelen heeft OrangePixel enkele nieuwe pagina’s toegevoegd aan het genreboekje, waardoor Gunslugs zich al snel van de meute op de Google Play Store en App Store onderscheidt.

Gespeeld op Android (Xperia Play), ook beschikbaar op iOS.