Stolen

René (MrManiak)

Een film waarin iemand zijn dochter wordt ontvoerd en op actievolle wijze wordt gered door haar vader, een bekende plot. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld nog Taken 2 gehad, waarvan in alle eerlijkheid het eerste deel een stuk beter was. Vanaf vandaag draait de film Stolen in de bioscoop, een soortgelijk verhaal maar dan met Nicholas Cage in de hoofdrol. Interessante film of is hij 'expendable' genoeg om niet te bezoeken?

Stolen start met een kraak die al vanaf het begin gedoemd is om te falen. Will Montgomery breekt met zijn team de deur van een kluis open, maar voordat hij ook maar kan genieten van zijn tien miljoen dollar wordt hij na onenigheid met zijn crew aan zijn lot overgelaten. Na een wilde achtervolging weet Will het geld te lozen om op deze wijze een lagere celstraf te krijgen.

Acht jaar later komt Will vrij. Hij probeert zijn leven weer op te pakken en ontmoet na al die tijd zijn dochter Alison (Sami Gayle) weer. Zij moet weinig van hem weten en is zeer terughoudend. Will wil de band met zijn dochter weer opnieuw opbouwen, maar hij wordt ruw onderbroken door zijn voormalig partner-in-crime Vincent. De dood gewaande crimineel eist de tien miljoen dollar op dat bij de eerdere overval spoorloos verdwenen is. Als onderpand heeft Vincent Will zijn dochter achterin een taxi gepropt. Tien miljoen dollar, dat in rook is opgegaan, in ruil voor Alison. Will is genoodzaakt om nog een laatste overval te plegen, zodat hij zijn dochter terug kan kopen voordat Vincent een kogel door haar hoofd jaagt.

B-alles

De opening van de film voorspelt niet veel kwaliteit. Voor een actiefilm is het inmiddels behoorlijk achterhaald om onder een introductiescène – die overigens goed geanimeerd is - een liedje à la Miami Vice of Totally Spies te spelen. Maar om een film direct af te zeiken op een openingsnummer zou wel erg makkelijk zijn. Nee, na de begincredits hoor je het nummer nog vele malen in de film voorbijkomen, wat de geloofwaardigheid in de actiescènes niet ten goede komt. Dan is het zeiken ineens wel weer toegestaan.

Het verhaal is leuk bedacht en deels gejat, maar mist helaas te veel elementen om de kijker te boeien. Hierdoor wordt de film bijna nergens spannend en boeiend. Hierdoor is de kans groot dat je tijdens het kijken op totaal andere dingen let, zoals het iets te strakke kapsel van Cage of dat je je afvraagt hoe Cage soms die Spider-Manachtige sprongen weet te maken. Het verhaal boeit gewoon steeds minder naar mate het vordert. Of het komt door Vincent die nu zoals Blade Babe Marlou van Rhijn met een aluminium beenprothese rondhupst en –rijdt, of door de dialogen die B-filmonwaardig zijn, het zou beide kunnen. Wat ook opvalt zijn de clichés die worden opgevolgd door andere clichés. Maar je weet zelf ook wel hoe het met een tamelijk belabberde actiefilm in zijn werk gaat, aan het scenario en dus ook verhaal wordt vaak niet zo vreselijk veel gedaan om het origineel of opzienbarend te maken.

De gevechten, achtervolgingen en schietpartijen die in de film zitten zijn ook meteen het meest vermakelijke van alles. Natuurlijk weet je dat je een film met Nicholas Cage niet kijkt om zijn geweldige acteerspel of de ijzersterke dialogen. Nee, net zoals een Jason Statham-, Jean-Claude Van Damme of een van de andere The Expendables-collega’s kijk je Cage-films om de actie. Daarmee zit het in Stolen goed. De scènes zijn veelal snel en flitsend gesneden en er is een opzwepende soundtrack onder geknald, wat veel van het B-acteerspel goed weet te maken.

Stolen is een vermakelijke actiefilm maar mist teveel elementen om er een sterke film van te maken. Natuurlijk wordt het een en ander opgeblazen of kapotgeschoten, dit hoort immers in een actiefilm. Toch blijft Stolen behoorlijk oppervlakkig en soms zelfs saai om te kijken.