The Awakening

René (MrManiak)

Ken je The Woman In Black nog? De film uit 2012, waar volgend jaar een vervolg genaamd The Woman In Black: Angels Of Death van komt, had Daniel Radcliffe in de hoofdrol die op onderzoek is in een oud landhuis waar het niet helemaal in de haak is. Een soortgelijke situatie maakt schrijfster Florence (Rebecca Hall) mee in de film The Awakening.

In 1921 is Engeland nog volledig in de greep van de rouw en de chaos die de Eerste Wereldoorlog heeft achtergelaten. Tussen het puin en verdriet zoekt de jonge Florence Cathcart (Rebecca Hall) naar mysteries om op te lossen. Ze schrijft al jaren boeken over paranormale gebeurtenissen, die zij door middel van eigen onderzoeken keer op keer weet te ontkrachten of verklaren. Nu reist ze af naar een kostschool om bovennatuurlijke verschijningen te verklaren. Al haar methoden lijken binnen de kortste keren zinloos te zijn als Florence zelf waanbeelden krijgt. Spookt het er echt of is het slechts een illusie?

The Awakening is een zeer redelijke horrorfilm. Het meest prachtige aan het project is de setting. Het landhuis en de directe omgeving waar de complete film zich afspeelt geven je zonder dat er ook maar iets gebeurt al kippenvel. Door het gemis van de kinderen is het pand, dat in de film een opvangtehuis is, door de slechte verlichting en nare, krakende gangen al naar genoeg  om bang te worden. Helaas blijft het qua angst toch echt hierbij.

Na een mooie introductie tot de wereld van The Awakening ontwikkelt de film zich verder als een dertien-in-een-dozijn-horror met weinig echte schrikmomenten. De scènes waar je je volgens de makers wel kapot moet schrikken zie en hoor je van verre aankomen, waardoor het voor de doorgewinterde horror- en thrillerkijker weinig nieuws aan de horizon brengt.

Qua personages is het verhaal nog enigszins intrigerend. Na een half uur in de film voelt het alsof je zo in een Agatha Christieverhaal bent gestapt waar iedereen de dader kan zijn. Misschien heeft de aardige tuinman 'vreemde trekjes'? Heeft de directeur meer verknipte gedachten dan wij denken? Misschien is Florence juist degene die het bij het verkeerde eind heeft. Zo lijkt het een prettige whodunnit in een iets moderner jasje, alleen nu zal het je weinig interesseren wat de waarheid is. Er zijn te weinig interessante wendingen of twists om geboeid in het verhaal te blijven, alles wordt tot het einde bewaard. En zelfs dat is niet bijzonder.

Hoewel de prachtige setting veel goed weet te maken op het gebied van angst, is de film door het slot niet te redden. Het verhaal werkt toe naar een einde waar alles duidelijk wordt, maar de plank wordt hier volledig misgeslagen. De uitleg die in de laatste minuten wordt gepresenteerd is te warrig en idioot om als kijker in mee te gaan.

The Awakening is niet een film die je kijkt voor het verhaal of om met angstzweet in de zaal te zitten, maar voor de beelden. Zoals gezegd is het landhuis in combinatie met de cinematografie prachtig genoeg om naar te blijven kijken en de personages kunnen erg interessant zij, het is alleen jammer dat het verhaal niet sterk genoeg is om er een sterk werkje van te maken.