¡Vivan las Antipodas!

Jeffrey

Antipoden zijn in de geografie twee plaatsen op aarde die recht tegenover elkaar liggen. Gezien het feit dat het overgrote deel van de aarde uit oceanen bestaat zijn er slechts enkele antipoden. In ¡Vivan las Antipodas! zijn enkele van deze plaatsen bezocht en dit laat een spectaculair beeld van de aarde zien.

De eerste stop wordt gemaakt in Entre Rios, een afgelegen provincie in Argentinië, de antipode van Shanghai. De provincie is arm, vervallen en er is niet veel te beleven. Iedereen leidt hier een boerenbestaan. Hoe anders is dat letterlijk aan de andere kant van de wereld, in Shanghai. Deze metropool lijkt nooit stil te staan, miljoenen inwoners en toeristen zijn hier dagelijks in de weer om de nieuwste technologie te bekijken of cultuur op te snuiven.

Gedurende de beelden wordt er continu geswitcht tussende antipoden. Dit in combinatie met de goed gekozen muziek, neemt de kijker mee en laat veel mooie gebieden in de wereld zien. Dat snelle switchen is echter ook meteen het grootste minpunt van de film. Als kijker krijg je geen tijd om de omgevingen echt in je op te nemen of er staat alweer een nieuwe locatie klaar.  Naast voornoemde antipode bezoekt Kossakovsky Chili en Rusland en Spanje en Nieuw-Zeeland. Meest opvallende hierbij zijn Spanje en Nieuw-Zeeland, ondanks dat de tweede landen zo ver uit elkaar liggen vertonen de landen veel overeenkomsten in zowel de manier van leven als de sociale activiteiten.

¡Vivan las Antipodas! is uitgebracht onder de vlag van IDFA's delicatessen. Onder deze noemer komen documentaires uit die op IDFA hebben gedraaid en die tot voor kort niet op dvd te verkrijgen waren. IDFA heeft middels dit platform de kans gegeven aan documentaires om zo toch toegankelijk te zijn voor het grote publiek. Kossakovsky heeft met ¡Vivan las Antipodas! al verschillende prijzen en nominaties ontvangen. Zo heeft hij beslag weten te leggen op de WWF Award tijdens het Thessaloniki documentary festival en is de film genomineerd voor de European Film Acadamy Award.

Die nominaties zijn terecht. Kossakovsky heeft met ¡Vivan las Antipodas! een documentaire neergezet die een genot is om te kijken en die met de goed gekozen muziek een film is waar letterlijk alleen naar gekeken hoeft te worden voor een ultieme ervaring.