Batman Arkham City - Armoured Edition (Wii U)

Roy

Batman Arkham City gooide vorig jaar hoge ogen voor Xbox 360 en PlayStation 3. Een ruim een jaar later is er eindelijk de versie voor Nintendo Wii U met extraatjes. Zijn de extra's en het gebruik van de Wii U Gamepad voldoende om opnieuw een aanschaf te rechtvaardigen?

header

Hoewel er in de review vorig jaar behoorlijk wat (in mijn ogen terechte) kritiek was, kun je niet ontkennen dat Arkham City een ontzettend vette game is. De sfeer en de combat behoren tot de top in het genre en maken van de Arkham-reeks een moderne klassieker. Toen Nintendo aankondigde dat er voor Wii U ook een versie zou verschijnen was ik erg benieuwd wat men ervan zou maken. Met een simpele port doe je immers de console geen plezier want we zijn inmiddels een jaar verder.

Het Wii U-verschil
Armoured Edition is in de basis exact dezelfde game als vorig jaar verscheen. Je hebt nu wat DLC meegeleverd (Harley Quinn's Revenge expansion, Robin and Nightwing challenge rooms) en een extra combat-meter waarmee je tijdelijk sterker wordt (BAT Mode), maar het voegt op het gebied van gameplay of verhaal niets toe. Wat betreft de controller is het ook niets bijzonders. Je hebt de mogelijkheid om de plattegrond te tonen, de detective-dingetjes daadwerkelijk te scannen of gemakkelijker in het menu te rommelen, maar ook hier is het niet dé toevoeging waarvoor je juist voor deze versie moet gaan.

Het enige dat mij overtuigde was het feit dat de communicatie tussen bijvoorbeeld Batman en Alfred een stuk toffer is op Wii U. Je belt op verschillende punten in de game met Alfred en zijn stem komt via de controller. Hierdoor lijkt het veel meer alsof je echt communiceert met iemand via het apparaatje en zo midden in de game komt. Het voegt als het ware een extra dimensie toe.

AA AA

Op technisch gebied is de Armoured Edition nagenoeg gelijkwaardig aan de 360-versie die ik vorig jaar speelde. Het enige dat me nu opviel was dat er af en toe toch wat framedrops te zien waren. Of dat komt omdat ik er extra op heb gelet of dat het ook écht zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het levert in ieder geval geen problemen op tijdens het spelen zelf, je gaat in elk geval niet dood omdat er frames wegvallen.

Het geluid is wel net zo goed als bij de andere versies en zoals eerder dus gezegd misschien zelfs beter vanwege de dialogen die uit de gamepad komen. Communicatie is nu gewoon iets 'realistischer' wat wel erg tof is en echt iets toevoegt aan de beleving.

Batman Arkham City is een game waarover bijna iedereen het wel eens is: erg tof. Voor Nintendo-only gamers is het daarom een mooi moment om de game ook eindelijk te gaan spelen. Als voordeel heeft de Wii U-versie dat je net wat meer bij de game betrokken bent dankzij de gamepad-features die je daadwerkelijk in de game zetten en je ook wat DLC in het pakket krijgt.

Natuurlijk is het wat jammer, en misschien zelfs schandalig, dat de game wat minder loopt op grafisch gebied, maar dat mag je er niet van weerhouden om dit te spelen. Dikke must-have voor Wii U-eigenaren die de game nog niet eerder hebben gespeeld op 360 of PS3.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Nog steeds een erg toffe game - Af en toe performance problemen 8
+ Meer betrokken dankzij gamepad - Duurder in vergelijking met PS360