Uncharted: Fight for Fortune

Stefan Walthie (StefanW)

Soms krijg je van die spellen in handen waarvan je spontaan begint te fronsen. Dit? In deze serie? Gaat dat wel goed komen? Dezelfde gedachten raasten door mijn hoofd bij Uncharted: Fight for Fortune. Wat zijn ze hier nu weer mee van plan?

De kaarten liggen op tafel
Uncharted: Fight for Fortune is namelijk geen actiespel zoals de vier eerdere spellen. Het is een kaartspel in de stijl van Yu-Gi-Oh en Magic: The Gathering. Je speelt gevechten tegen een andere speler met een kaartendeck. Je moet hierbij beurtelings kaarten neerleggen en proberen de levenspunten van je tegenstander van 25 naar nul te krijgen.

In elk deck heb je drie soorten kaarten. Je hebt personenkaarten, fortuinkaarten en upgradekaarten. De personenkaarten zijn onderverdeeld in drie groepen: helden, schurken en huurlingen. Elk heeft een aantal aanvals- en verdedigingspunten. Elke beurt kun je één persoon op tafel neerleggen. Hiervoor heb je maximaal vijf plaatsen. Daarna kun je één fortuinkaart omdraaien. Er liggen er elke beurt drie omgedraaid op tafel. De gekozen kaart heeft een bepaalde waarde die je kunt verzilveren door hem een beurt lang te beschermen onder een persoon. Ook kun je hem direct inwisselen voor vijf fortuin. Hierbij is de opbrengst dus minder, de meeste kaarten geven 15-20 fortuin, maar ben je wel verzekerd van verhoging van het fortuinsaldo. Als de tegenstander namelijk een goede aanval plaatst op de kaart waar een fortuinkaart onder ligt ben je het fortuin helemaal kwijt.

Het verzamelde fortuin kun je daarna gebruiken voor een upgradekaart. Hoe meer fortuin je verzamelt, hoe sterker de upgrade die je kunt neerleggen. De upgrades bieden onder andere sterkere aanvallen of verdediging. Je kunt er overigens voor kiezen om elke kaartbeurt over te slaan en zodoende meer punten te vergaren. Het neerleggen van een personenkaart kost je namelijk ook punten. Bij de start van elke beurt krijg je weer punten toegekend. Wil je die hele sterke kaart neerleggen dan zul je dus een paar rondes geduld moeten hebben.

Tactieken en combinaties
Ondanks dat het idee bestaat dat dit een simpel kaartspel is, is Uncharted: Fight for Fortune vele malen lastiger dan je zou denken. Waar je in het begin nog prima wegkomt met het random neerleggen van kaarten zonder de beschrijvingen en features te lezen, kom je al snel in het spel tot de ontdekking dat tactiek toch echt heel hard nodig is. Elke kaart heeft bepaalde extra eigenschappen die je op het juiste moment moet inzetten. Ook zijn er veel combinaties te maken tussen de verschillende soorten kaarten die jouw speelveld sterker maken. Bepaalde personen versterken elkaar en sommige kaarten vallen weer bepaalde tegenstanders aan. Wie geen tactisch inzicht heeft zal heel snel tegen de lamp lopen bij dit spel.

Ook loont het de moeite om de Vita-titel Uncharted: Golden Abyss te spelen. Er zijn namelijk fortuin- en upgradekaarten die sterker zijn als je een bepaald voorwerp hebt gevonden in Golden Abyss. Hierdoor wordt jouw tactiek nog beter dan hij al is. Deze kaarten hebben allemaal een link met de voorwerpen die je in Golden Abyss moet verzamelen zoals de Mayastenen of de gouden munten en beeldjes. Je hebt geen invloed op de te kiezen kaart aangezien je uit drie blinde kaarten moet kiezen. Het is puur een kwestie van toeval van het kiezen van een kaart met een collectible die je in Golden Abyss als voorwerp hebt verzameld. Nu ben ik zo iemand die Golden Abyss een paar keer heeft doorgespeeld en veel collectibles heeft verzameld, dus ik kan helaas niet zeggen wat het verschil is als je alleen deze Vita-titel uit de Uncharted-serie bezit. Wel kan ik me voorstellen dat het alleen maar voordelig is. Je aanvallen worden volgens de beschrijvingen een stuk sterker en dat is altijd handig in een tactisch spel.

Je kunt op twee manieren spelen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de modus Schattenjager. Hierbij vecht je tegen de computer die telkens een specifiek personage speelt uit het Uncharted-universum. Bij elke overwinning speel je weer nieuwe kaarten vrij die je kunt gebruiken in je deck. Elk kaartendeck bestaat uit twintig personenkaarten, twintig fortuinkaarten en twintig upgradekaarten. Uiteindelijk kunje zelf volledig bepalen welke kaarten je in je deck wilt en welke niet om zo het sterkst mogelijke deck te maken. Daarnaast kun je online spelen tegen andere spelers. Hierbij heb je wel flink wat geduld nodig, want je hebt twee dagen om je beurt te spelen. Wil je dus een avond lekker doorspelen, dan zul je veel onlinespellen tegelijk moeten starten. Waarom de makers voor deze optie hebben gekozen is mij echt een raadsel. Het speelt niet alleen bijzonder irritant weg, maar het zorgt er ook voor dat je de multiplayer binnen mum van tijd volledig links laat liggen.

Heel veel tips en uitleg
Een flink minpunt in het spel is de uitleg. Bij Schattenjager wordt elk onderdeel van elke beurt voorzien van een speltip. Dit is in het begin nog leuk, maar al snel wordt het vervelend en haalt het alle snelheid uit het spel. Ik merkte in ieder geval vrij rap dat ik ze niet eens meer las, maar alleen maar aan het wegklikken was. Ik had persoonlijk liever een uitgebreide tutorial gehad dan dat ik spel in spel uit word platgebombardeerd met tips. Best jammer, want de meeste tips die je krijgt zijn echt wel heel handig om te weten.

Het is een genre waar je van moet houden. Ondanks dat Uncharted: Fight for Fortune in de verste verte niet lijkt op de gameplay uit de andere Uncharted-spellen is het voor de liefhebber toch een heel leuk spel. Het vereist een flinke portie tactiek en het blijft wonderbaarlijk genoeg toch heel erg trouw aan het Uncharted-universum. De online speelmodus speelt erg langzaam en de eindeloos terugkerende tips in de singleplayer halen wel erg hard de snelheid uit het spel. Hierdoor is het spel toch net niet zo goed als het kunnen zijn. Ik verwacht niet dat veel mensen dit spel zullen gaan kopen, maar als je van kaartspellen houdt heb je met Uncharted: Fight for Fortune een zeer acceptabel spel in handen.

Uncharted: Fight for Fortune is exclusief beschikbaar op PlayStation Vita.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.