Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn

WesleyB (Wesley Akkerman)

Dawnguard en Hearthome waren nou niet echt uitbreidingen om over naar huis te schrijven. Waren ze dan heel slecht? Nee, ze waren niet van dezelfde kwaliteit als het hoofdspel. Met Dragonborn maakt Bethesda echter een hoop goed. Reden genoeg om terug te keren naar Skyrim?

Terugreizen naar het eiland Solstheim, het eiland dat voorheen schitterde in de uitbreiding Bloodmoon van Morrowind. Vliegen op draken. Vechten tegen de allereerste Dragonborn. Met deze elementen verwacht je dat Bethesda gamers wegblaast met overweldigende content. Helaas is dat niet helemaal zo. Daarvoor schiet uitbreiding Dragonborn net even tekort. Maar het doet wel een hoop andere goede dingen. Het is in elk geval beter dan wat Dawnguard aanbood.

Dragonborn is daarom ook de tot nu toe grootste uitgegeven uitbreiding voor Elder Scrolls V: Skyrim en het geeft hoop voor de toekomst. Niet alleen in uren, maar ook in missies, kerkers en personages is het meer. Je bent zo'n vijf tot zeven uur bezig om Miraak te verslaan. Miraak is de allereerste Dragonborn en biedt een stevige uitdaging. Wanneer je hem eindelijk hebt laten zien wie hier de echte Dragonborn is, heb je het idee nog maar het topje van de ijsberg te hebben gezien.

Het eiland Solstheim zit namelijk volgepakt met allerlei nieuwe vijanden, intrigerende kerkers vol met puzzels, nieuwe spreuken, heel veel zijmissies en een handvol personages waarmee je kunt kletsen. Feitelijk is dit eiland een soort mini-Skyrim: het biedt alles dat het hoofdspel had, en doet daar nog een piepklein schepje boven op. Je kunt namelijk op draken vliegen. Kleine spoiler: dat heb je al eens eerder gedaan, maar dat was meer cutscene dan gameplay, dus eigenlijk telt dat niet mee.

Maar om nou te stellen dat de huidige vorm van het berijden van draken meetelt? Nee, daarvoor is het extreem oppervlakkig. Je hebt namelijk niet de directe besturing over zo'n draak. Je kunt hem enkel vijanden laten aanvallen op commando of bepalen waar je precies wil landen, maar voor de rest is er wederom geen gameplay te bekennen. Waarom is volstrekt onduidelijk, want het kan gewoon. En het zou zo tof zijn om dat te kunnen - maar het kan wederom niet. Flinke anticlimax.

Wat ook lichtelijk teleurstelt is dat het eiland, in een andere regio nota bene, wel erg lijkt op de noordelijke provincie. Er is best veel sneeuw aanwezig en ook bergen zijn er in overvloed. Gelukkig laat het ook wat van de cultuur uit Morrowind zien: zo zijn er met as belegde stranden langs de kust en maken de paddenstoelenhuisjes hun herintrede. Tel daarbij op dat het ontzettend leuk is om deze locatie nog eens te bezoeken, en dan zie je dat de aankleding redelijk geslaagd is.

Een uitbreidingspakket moet je een reden geven om als speler terug te keren naar een spel dat al redelijk lang uit is. Hardcore spelers zullen ongetwijfeld al door het hoofdspel heen zijn, maar de wat rustigere hebben nog genoeg te doen. Toch kan iedereen met een gerust hart deze downloadable content binnenhalen. Het biedt namelijk heel veel ruimte voor exploratie, toffe interactie met de bevolking, genoeg uitdagingen en een hoop plezier. Een uitbreiding volgens het boekje.