Nano Assault Neo

Roy

Toen begin dit jaar PlayStation Vita verscheen was ik helemaal weg van Super Stardust Delta, een actievolle twin stick shooter. Voor Wii U is er ook een twin stick shooter beschikbaar vanaf launch en aangezien deze van developer Shin'en komt en ik het genre sowieso wel tof vind heb ik de game maar gedownload. Een heel verstandige beslissing blijkt nu.

Header

Nano Assault is in de basis een gewone twin stick shooter. Dat betekent dat je met de linker analoge stick je voertuig bestuurt en met de rechter analoge stick om je heen kunt schieten. Gaandeweg verzamel je power-ups zodat je krachtigere wapens krijgt die je nodig hebt om de sterkere vijanden te verslaan.

Nano Assault kent geen onderliggend verhaal, het enige wat verteld wordt is dat je in een menselijk lichaam de strijd aangaat met bedreigingen zoals virussen. Er zijn in totaal vier werelden van vier levels en ze worden afgesloten met een eindbaas. Ook kun je een bonuslevel vrijspelen om meer punten te scoren. Hoe meer punten je gedurende de game verzamelt, hoe meer je kunt uitgeven om je voertuig te versterken.

Nano Nano

Nano Assault Neo voor Wii U gaat echter verder dan de standaard, mede door de speciale Wii U-features. Allereerst ziet de game er beeldschoon uit, zeker als je bedenkt dat Shin'en nog niet eerder een game in HD had gemaakt en het een launchgame is. De kleuren spatten van je scherm en het is een visueel snoepje waar je van kunt genieten.

Een andere nieuwigheid is de mogelijkheid om de game op je controller te spelen, zonder dat je de tv nodig hebt. Dit lijkt een kleinigheidje, je speelt immers dezelfde game, maar het is zo ontzettend handig. Zeker als je vriendin Say Yes to the Dress aan het kijken is op TLC... Echt een uitkomst!

De makers van de game hebben overigens wel goed nagedacht over de features want er wordt geen onnodig gebruik gemaakt van Wii U-functionaliteiten. Je hoeft bijvoorbeeld geen onhandig gebruik te maken van het touchscreen of met je controller te bewegen. Het geheel maakt Nano Assault in ieder geval een game die perfect laat zien waar Wii U tot in staat is zonder te overdrijven.

Nano Nano

Het singleplayergedeelte is erg tof en heeft eigenlijk als enige nadeel dat de game wat kort is. Met maar zestien levels zou je er in een dag doorheen kunnen zijn, als je een beetje goed bent. Gelukkig is er nog een multiplayer die de game wat langer speelbaar houdt.

Je kunt in co-op de game offline spelen waarbij de ene speler de controller gebruikt en de ander een Pro Controller of Classic Controller. De speler die de Wii U-controller gebruikt kijkt enkel naar zijn eigen scherm terwijl de andere speler de tv in zijn geheel tot zijn beschikking heeft. Op deze manier heb je geen last van verkleind splitscreen of iets dergelijks. Goeie oplossing dus die weer enkel mogelijk is op Wii U.

Ik ben misschien een beetje bevooroordeeld wat betreft twin stick shooters of Shin'en zelf, maar ik kan eigenlijk niet anders dan Nano Assault Neo vijf sterren geven. Een game die me na elk potje Mario of ZombiU naar zich toe weet te trekken en me vervolgens nog geruime tijd uit mijn slaap houdt moet wel heel tof zijn. Ben jij één van de gelukkige gamers met een Wii U in huis, check dan ook zeker even deze game!

Nano Assault Neo is exclusief beschikbaar voor Wii U via de eShop

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.