Theater: Kamagurka - Sprook

Wouter Kursten (Magneet)

Kamagurka loopt door het bos, met een Jambers-achtige stem vertelt hij de avonturen die hij daar beleeft. In zijn nieuwe show maakt hij weer veel avonturen mee, niet alleen voor maar ook met zijn publiek

Kamagurka staat niet alleen bekend als theatermaker. Veel mensen zullen hem ook kennen van zijn strips, maar ook op televisie en radio is hij te zien en te horen. Het maakt niet uit wat hij doet, absurd is het toch wel. Hij schreef zelfs een sprookje dat in Gent is opgevoerd.

Sprook is een sprookje voor volwassenen. Zoals gezegd bevindt hij zich in een bos. Een volslagen onzichtbaar bos dan toch want het toneel is helemaal leeg. Onderweg door het, uit twee bomen bestaande, onzichtbare bos komt Kamagurka allerhande figuren tegen. Onder andere een kabouter die zelfmoord pleegt en een uit twee stukken bestaand konijn passeren de revue. Tijdens de wandeling door het bos moet het publiek hem helpen om (onzichtbare) wezens te identificeren. Mocht je denken hem met een bijdehante opmerking te grazen te nemen dan kom je van een koude kermis thuis. Hij weet met de meest absurde opmerkingen van het publiek wel raad.

Absurd is, zoals bij meer dingen van Kamagurka, wel de goede beschrijving van deze show. Absurde situaties, absurde humor en absurd veel tranen in de ogen van het lachen. Ik had het idee dat er een enkel gerecycled grapje te bespeuren was maar meer dan één of twee kan dat nooit geweest zijn. Zoals bij wel meer cabaretiers is het gevaarlijk om bij Kamagurka op de eerste rij te zitten maar nergens wordt hij beledigend, je wordt hoogstens in de maling genomen met je antwoorden als hij iets vraagt.

Het enige nadeel van deze show is dat hij wel heel kort duurt. Vooraf wordt anderhalf uur vernoemd maar zelfs dat weet hij niet te halen en met een uur en 25 minuten verlaat Kamagurka het podium weer. Verder is deze voorstelling absoluut de moeite waard om te bezoeken.