Dance Central 3

Wesley Oudijk (Wessiej)

Sommige genres binnen games beginnen langzamerhand oververzadigd te raken waardoor je je schouders ophaalt bij een nieuwe titel. Mij is dat een beetje overkomen met de dansgames. Ik speel er elk jaar twee of drie en ik ben er een beetje klaar mee. Het trucje is bekend, je doet pasjes op bekende liedjes en dat is nog iets leuker met een paar biertjes op. Nu is er Dance Central 3, van de serie die de ‘bedenker’ is van de moderne dansgame. Zou dit dan alsnog kunnen verrassen?

Ja. Zo, dat is eruit. Wat kon ik ook eigenlijk van Harmonix verwachten? Ze zijn een van mijn favoriete bedrijven in de industrie, en ze weten mij keer op keer te verbazen. Want als je Dance Central 3 voor het eerst opstart denk je eigenlijk direct dat je met een snelle sequel te maken hebt. Nieuwe liedjes, wat nieuwe decors, een nieuwe modus en de game kan weer de winkel in. Maar niets is minder waar. Dit is namelijk een evolutie in het dansgenre die hard nodig was. Het is nu over en uit met simpel pasjes doen, je bent nu zowaar aan het dansen!

De moves die je nu maakt zijn pittiger en vormen bij elkaar echt een dans. Dit zorgt ervoor dat de moeilijkheidsgraad van de game enorm is opgeschroefd. Hierdoor verdwijnt wel een beetje de toegankelijkheid. Tuurlijk kan iedereen dansen op het liedje Y.M.C.A., maar andere songs vereisen dat je rondjes draait, snel door je benen zakt om dan te springen en af te sluiten met armbewegingen waar een slangenmens nog jaloers is. Hoewel het dus wel zijn lage instapmoeilijkheidsgraad kwijtraakt, is het wel veel interessanter voor de persoon die echt wil dansen achter zijn tv.

Zoals ik zei, dansjes in plaats van pasjes. Niets dan lof voor deze knaap!

Je bent dus langer bezig om een dansje goed te kunnen doen, dit kun je doen door eindeloos de moves te oefenen in de tutorial, maar leuker is het om de liedjes gewoon een aantal keer te spelen en er gaandeweg beter in te worden. Verwacht niet dat dat makkelijk gaat. Hoewel ik ongeveer alle dansgames die in de afgelopen paar jaar zijn uitgekomen heb gespeeld, was een van de moeilijkste liedjes op Medium al te moeilijk. Ik liep zelf opeens twee moves achter, iets wat anders niet zou gebeuren. Lekker pittig!

Maar het is ook leuk om de liedjes meerdere keren te dansen. Waren de soundtracks van deel een en twee wel oke, is deze echt geweldig. Er zitten een stuk of veertig songs in variërend van liedjes uit de jaren zeventig tot zeer recent, en ze zijn bijna allemaal leuk. Huisfavoriet is hier duidelijk Get Low van Lil Jon, simpelweg omdat Lil Jon. Maar ook bekende dansjes als de Macarena en Samba de Janeiro zitten erin. Moderne hits zijn er ook in de vorm van Nederlands eigen Afrojack en liedjes als Wild Ones van Flo Rida. Er zitten eigenlijk geen missers in dit keer. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Ik zie mijzelf bijvoorbeeld niet snel dansen op het liedje van Justin Bieber, maar ze sluiten allemaal aan bij de doelgroep van de game en bevatten leuke dansjes.

dance central

Dat de liedjes variëren van de jaren 70 tot het heden heeft ook zowaar nog een reden. Voor het eerst bevat de game namelijk een story mode. En aangezien dansen voor je tv eigenlijk al te gek voor woorden is dachten ze, laten we daaroverheen gaan met dit verhaallijn. Een boze dokter probeert de wereld van dansjes te bestelen en hiermee leider te worden van Dance Central I, dus krijg jij de zeer logische taak om terug te reizen in de tijd om deze dansjes weer te veroveren. Het slaat helemaal nergens op maar het is wel lekker luchtig en wordt leuk gebracht.

In deze decennia speel je uiteraard de liedjes uit die tijd, zo heeft de jaren 70 bijvoorbeeld liedjes als ‘I Will Survive’ en ‘Disco Inferno’, waarbij de dans die je terug moet halen naar het heden ‘The Hustle’ is. En ja, ‘Do the Hustle’ zit nu in je hoofd. Je moet tijdens de liedjes bepaalde speciale moves halen om de hoofddans vrij te spelen. Wanneer je deze dans hebt vrijgespeeld moet je die als ‘big finale’ dansen.  Hier lijkt het alleen wel alsof er iets mis gaat met de correctheid van Kinect. Gedurende de hele game werkt Kinect geweldig. Armbewegingen, stemsgewijs sturen, ik durf te zeggen dat games van Harmonix beter werken met Kinect dan games van Microsoft zelf. Maar als je het speciale dansje moet doen lijkt het alsof het zo secuur moet dansen dat je soms wel negen keer het dansje doet om het eindelijk te halen. Ik vroeg mij telkens af wat ik nou fout deed en dat weet ik op het moment van schrijven nog steeds niet.

Conclusie:
Waar ik bang voor was is gelukkig niet uitgekomen. Dance Central 3 is weer een nieuwe stap in het dansgenre, en een broodnodige ook. Je bent nu echt aan het dansen in plaats van voorgeprogrammeerde stapjes aan het doen. Dit maakt de game wel minder toegankelijk voor op feestjes maar zorgt er wel voor dat het veel leuker en boeiender is dan andere dansgames. De toevoeging van een verhaallijn is dan ook slim bedacht om het meer een spel te laten worden voor de singleplayer. Met een leuke en gevarieerde songlist is er eigenlijk niks fout aan Dance Central 3. Zo nu en dan valt de werkzaamheid van Kinect tegen en ook het menu mag na die paar jaar wel een update krijgen, maar Dance Central 3 is een hele gave game, een waarvan ik totaal niet had verwacht dat die zo leuk zou zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Nu echt dansen - Minder toegankelijk 8,5
+ Geweldige soundtrack - Kinect werkt soms niet mee