007 Legends

ROFLOL (Patrick)

Vijftig jaar lang is James Bond, de Britse geheime agent, te zien op het witte doek. Tot op heden zijn er al 23 films gemaakt, een perfecte gelegenheid om een game te maken over de films. Een gigantisch verjaardagsfeestje inclusief zijn grote vrienden Goldfinger, Blofeld en Jaws. Helaas blijkt al snel dat 007 Legends niet een cadeau is dat het jubileum van James Bond eert…

007 Legends

Wie Skyfall of een trailer van Skyfall heeft gezien weet dat James Bond op een gegeven moment vanaf een brug in het water valt. Dit moment krijgen we ook te zien in de game waar meteen duidelijk is dat de game op het gebied van graphics veel wegheeft van een game van de vorige generatie consoles. Bond valt in het water en raakt in een coma, een perfect moment om terug te gaan naar de geschiedenis van 007. Tijdens zijn coma herinnert Bond namelijk verschillende momenten uit eerdere hoogtepunten van zijn carrière. Deze hoogtepunten en missies bestaan uit een aantal momenten van vijf films: Goldfinger, On Her Majesty’s Secret Service, License to Kill, Die Another Day en Moonraker.

007 Legends

Heden en verleden
Vijf klassiekers uit de carrière van James Bond, die helaas niet goed zijn overgezet naar 007 Legends. In de game spelen we de gehele tijd namelijk met Daniel Craig, de huidige James Bond. Zo krijgen we dus geen Sean Connery te zien uit Goldfinger of George Lazenby uit On Her Majesty’s Secret Service. Daarnaast wordt James Bond niet eens ingesproken door Daniel Craig, maar krijgen we iemand te horen die totaal niet doet denken aan Daniel Craig.

Wapens, gadgets en auto’s zijn allemaal uit het heden in de game gestopt wat de sfeer niet ten goede komt. Het is namelijk behoorlijk raar om James Bond te zien lopen met een nieuwe Sony Xperia. Helemaal als je weet dat de game op dat moment zich in het verleden afspeelt. Met je smartphone is het de bedoeling om op sommige momenten een computer te hacken, een foto te maken of een bewijsstuk op te sporen. Buiten de eindbazen en levels zie je dus amper tot niets terug van de klassiekers. Het is in ieder geval zacht gezegd niet netjes hoe hier mee is omgegaan als je weet dat 007 Legends een ode is aan de klassiekers en verjaardag van James Bond.

007 Legends007 Legends

Missie zonder doel
De verhaallijn, voor zover je überhaupt kunt spreken van een verhaal, blijkt een gigantische mengelmoes te zijn waarin je eigenlijk al snel geen idee hebt van wat je doet. Het ene moment speelt de game zich af rond het middenstuk van Goldfinger en het volgende moment vecht je tegen Oddjob aan het einde van de film. Er is namelijk gekozen om alleen de hoogtepunten te kiezen uit de films, maar even aangeven wat er precies speelt zou wel handig geweest zijn. Je moet namelijk wel een gigantische 007-fan zijn of pas geleden alle films gezien hebben om te weten wat en waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

Een film is meestal opgesplitst in twee of drie missies. Naast dat je het opneemt tegen een horde aan vijanden zijn er ook momenten waarbij 007 achter het stuur zit of van een berg skiet tijdens On Her Majesty’s Secret Service. Het ziet er niet uit en de besturing is daarnaast uitermate slecht. Je knalt vaker tegen een boom op dankzij de slechte besturing. Het laadscherm ga je dan ook vaak tegenkomen tijdens dit soort gedeeltes, die overigens ook behoorlijk lang duren.

De missies zelf zijn mede door de gameplay helaas ook maar matig uitgewerkt. Vijanden rennen als een kip zonder kop richting Bond of schuilen op de meeste rare plekken om niet neergeschoten te worden. De kunstmatige intelligentie van vijanden is in ieder geval behoorlijk bedroevend. Het is doodnormaal als een vijand naar je toekomt, stilstaat en vervolgens wegrent. Op het gebied van graphics en leveldesign is de game namelijk totaal niet indrukwekkend. Textures van vuur zien eruit als een game van de vorige generatie en vijanden zijn allemaal precies hetzelfde. Daarnaast ziet James Bond er ook niet echt fris uit, die meer doet denken aan een lijk die rondloopt dan een vent met charme.

007 Legends007 Legends

Gaaaaaaap
Op sommige momenten geeft de game je de mogelijkheid om geruisloos door een gebied te lopen. Je tegenstanders zijn toch dom, wat dus geen problemen moet opleveren voor 007. Helaas is het niet mogelijk om lijken te verplaatsen wat er al snel voor zorgt dat tegenstanders een alarm af laten gaan. Spannend is het in ieder geval totaal niet. Je kunt net zo goed gewoon snel doorrennen langs je vijanden om bij een volgend checkpoint te komen. Je krijgt in ieder geval geen voldoening mocht je dit willen proberen om ongezien weg te komen van je tegenstanders.

Uiteraard heeft 007 ook een arsenaal aan wapens tot zijn beschikking, die vooral qua geluid doen denken aan speelgoedwapens. De wapens zijn tevens te upgraden, maar zijn zo oninteressant dat het eigenlijk niet uitmaakt of je ze upgradet. Een AK-47 is meer dan genoeg om genocide te plegen op de duizenden vijanden die 007 tegenkomt in de game. Het maakt allemaal toch niet uit, James Bond is namelijk eerder Rambo dan een geheim agent in de game.

Stealth is niet interessant en gadgets zijn eerder een nutteloze gimmick. In de game draait het alleen maar om het schieten op domme tegenstanders die recht in je gezichtsveld lopen. De meest lachwekkende momenten uit de game zijn de vuistgevechten met tegenstanders en bazen. Op het juiste moment is het de bedoeling om je linker of rechter thumbstick te besturen en zo een klap te geven. Deze stukken zijn niet alleen bedroevend slecht, maar ook gigantisch eenvoudig. Daarnaast ziet het er nog eens buitengewoon slecht uit.

007 Legends007 Legends

Gelukkig is de game niet gigantisch lang, maar is het nog maar de vraag of je de motivatie kunt opbrengen om de game uit te spelen. Doe je dat wel, dan kom je nog eens bedrogen uit. Na het einde van Moonraker moet je namelijk eerst even wachten op een lang laadscherm. Vervolgens valt er doodleuk te lezen dat James Bond terugkomt in DLC met missies uit Skyfall. Een pluspunt is dat dit gelukkig wel gratis is, maar de game is zo matig dat de interesse in DLC ver te zoeken is.

007 Legends is uiteindelijk een zeer matige game om mee te liften op het vijftigjarige bestaan van 007. Alles wat je ziet en doet is al eens beter gedaan en de sfeer is nou ook niet goed te noemen. Het is de vraag waarom je hier tijd in zou willen steken. Je moet wel heel blij worden van alles wat met James Bond te maken heeft om dit te willen spelen. Besteed je geld liever aan een pakket met alle films van James Bond of ga nog een keer naar Skyfall.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ James Bond - Grafisch matig 4
  - Tegenstanders zijn dom