CD: Dinosaur Jr. - I Bet on Sky

dekatophetspek

Het was 1985 toen het eerste album, van de uit Amherst Massachusetts afkomstige band Dinosaur Jr, uit werd gebracht. Inmiddels zijn we 27 jaar verder en is het trio toe aan haar tiende album I Bet on Sky.

Dinosaur Jr. - I Bet On Sky front

Op I Bet on Sky lijkt het alsof Jay Mascis en zijn mannen ons meenemen op een muzikale reis door het oeuvre van zijn band. Zo horen we nummers voorbijkomen die doen denken aan de tijd van legendarische albums zoals You're Living All Over Me en Bug, maar ook nummers die prima op Green Mind of Where You Been hadden gepast. Op het nieuwe album I Bet on Sky laten de drie mannen uit Massachusetts wederom horen dat ze prima in staat zijn om tijdloze muziek te maken. Sinds de reunie in 2005 van Jay Mascis, Lou Barlow en Murph is de band weer ouderwets goed op dreef. Er verschenen al twee prima albums, Beyond in 2007 en Farm in 2009, maar op het nieuwe album klinkt Dinosaur Jr. nog meer zoals we dat vroeger al gewend waren van de cultband.

I Bet On Sky opent met 'Don't Pretend You Didn't Know' waarin we meteen het kenmerkende geluid van een mellotron horen. Een heerlijk catchy nummer dat, zoals we van Mascis gewend zijn, met de nodige feedback gepaard gaat. Het nummer doet denken aan de band ten tijde van 'Out There'. Het nummer wordt gevolgd door de eerste single van dit nieuwe album 'Watch The Corners'. Jay Mascis is een man die zich weinig aantrekt van trends en die gewoon het ding doet waarin hij het beste is. Alternatieve rock maken met een snufje noise, punk en psychedelica, gemixt met wat Neil Young. Net als bij Young is ook Mascis namelijk een zanger die geen gulden middenweg kent. Of je vindt zijn stem prachtig of je vindt het niks. Almost Fare is het eerste rustige nummer van het nieuwe album. Het daaropvolgende nummer 'Stick a Toe In' is ook weer zo'n typisch Mascis nummer. Een lekkere ballade met een behoorlijke laag gitaarherrie van de bovenste plank. 'Rude' daartegen is een typisch Barlow nummer. Het nummer doet behoorlijk aan Barlow's andere band Sebadoh denken en heeft een lekker lo-fi sfeertje.

Met 'I Know It So Well' keert Dinosaur Jr. weer terug naar het vertrouwde geluid uit de tijd dat ze nog op het SST-label zaten. Dan is het tijd voor het kortste nummer van het album. 'Pierce The Morning Rain' klokt af op 2 minuten en 45 seconden en ragt er weer heerlijk op los. Het klinkt allemaal heel vertrouwd. Dat geldt ook zeker voor 'What Was That' waarop Jay Mascis op onmiskenbare wijze de gevoelige snaar weet te raken. Dan mag Barlow nog een bijdrage, aan het door Mascis-composities gedomineerde album, leveren. 'Recognition' laat duidelijk horen dat Barlow op de oudere albums van Dinosaur Jr. een flinke vinger in de pap had. Dinosaur Jr. was destijds één van de grondleggers van wat later de Grunge-hype zou gaan worden. Maar in tegenstelling tot de beroemde Seattle-bands, zoals Nirvana en Soundgarden, bleef Dinosaur Jr. een undergroundband. Dan is het alweer tijd voor het laatste nummer van de cd. 'See It On Your Side' is weer zo'n heerlijke Mascis-compositie die vanaf de eerste noot vertrouwd klinkt.

Dinosaur Jr. 2012

Conclusie: I Bet On Sky is een prima album waarop geen slecht nummer te vinden is. Over het algemeen klinkt het album zoals een fan het mag verwachten. Oude dinosaurussen verliezen in elk geval niet hun haar en gelukkig al helemaal niet hun muzikale streken. Liefhebbers van bands zoals Sonic Youth en Foo Fighters zullen dit album ook zeker weten te waarderen.