Endless Space

David (D-vide)

Het grote gapende zwarte gat waar iedereen in keek als kind is altijd fascinerend geweest. Door series als Star Trek en Star Wars werden de duizenden andere zonnen in het oneindige heelal een stuk meer gedefinieerd. Ondanks dat wij slechts onze eerste stappen zetten met de Curiosity op Mars, laat Endless space ons alvast een kijkje nemen in het overheersen van alle andere zonnestelsels. Beurt voor beurt breid je jouw invloed uit totdat je andere rassen tegenkomt die op hetzelfde uit zijn als jij. Dit is Endless Space in een notendop.

Endless Space

Zodra je de game opstart en het eerste potje van start gaat, zul je meteen zien dat graphics niet het belangrijkste onderdeel zijn van deze game. De graphics zijn eerder functioneel en het hart van het spel ligt in de grote ruimte waarin je zelf kunt kiezen uit mogelijkheden om het universum op jouw manier. Om een potje te winnen zul je echter veel tijd en geduld nodig hebben, aangezien het geheel turnbased is. Zodra je alle instellingen voor je beurt klaar hebt, krijgt de tegenstander de kans om zijn of haar zetten te doen en heb jij in de volgende beurt de mogelijkheid om hierop te reageren, of zelfs vooruit te denken. Denk bijvoorbeeld aan een potje schaken in de ruimte. Met meerdere borden tegelijk en met verschillende optiemenu's.

Heersen op jouw manier
Je eerste keuzes zijn al vitaal voor de ultieme heerschappij. Je kunt namelijk winnen door alle andere vijanden uit te schakelen, door tactische diplomatiek, door onderzoek te doen naar een ultieme technologie of door economische winst. Aan het begin moet je dus beslissen of je hoog gaat inzetten op militaire voorzieningen of op veel onderzoekspunten om het onderzoek te versnellen. Je kiest uit acht verschillende rassen die elk hun eigen voordelen hebben. De wat vriendelijkere rassen hebben bonussen in het binnenhalen van resources en de agressieve rassen verdienen bonussen in aanvallen en verdedigen.

Endless Space

Na een tijdje kom je jouw eerste vrienden of vijanden in het universum tegen. Kom je een vriendelijk ras tegen, dan zul je met zeldzame resources hele goede vrienden kunnen maken. Kom je echter een vijandig ras tegen, dan kun je beter je resources stoppen in een goede verdediging. Elke planeet levert vier soorten resources: voedsel, wetenschap, productie en geld. Ieder type planeet heeft zijn of haar eigen sterke punten op dat gebied en het goed managen van je verschillende constellaties is de sleutel tot een succesvolle game.

Houd ze blij
Naast jouw diplomatieke vaardigheden, moet je ook een oogje in het zeil houden binnen jouw eigen politiek. Als de mensen binnen een bepaalde constellatie blij zijn, brengen ze meer resources binnen. Verhoog je echter de belastingen omdat je geld nodig hebt, dan zullen de andere resources hieronder komen te lijden. Hoe geavanceerd een constellatie is, bepaalt ook hoe tevreden jouw mensen zijn. Door te onderzoeken kun je nieuwe opties vrijspelen die per constellatie ontwikkeld kunnen worden. Zo kunnen de planeten beter verdedigd worden, kunnen er betere machines worden ontwikkeld voor het binnenhalen van de resources en kunnen er algemene gemaksvoorzieningen gemaakt worden om de mensen tevreden te houden.

Endless Space

Door met een scout rond te vliegen in een universum, kom je nieuwe constellaties tegen. Niet elke planeet binnen een constellatie is vanaf het begin te bewonen. Alleen via onderzoek kun je jouw emperium door middel van overmacht uitbreiden. Bovendien zijn op sommige planeten zeldzame resources te vinden zoals antimaterie en hexaferrum, die je diplomatiek weer er beter voor laten staan. De game laat je constant nadenken over wat een strategische zet is en welke richting je het best kunt onderzoeken. Schrik niet als de game veel tijd in beslag neemt.

Multiplayer
Je zult waarschijnlijk nog meer tijd kwijt zijn als je online tegen vrienden of onbekenden speelt. Het wachten tot de anderen klaar zijn kan soms best op je zenuwen werken. Toch is het laten zien van je digitale spierballen erg belonend en geeft je recht om op te scheppen. De multiplayer doet niets anders dan de singleplayer doet en doet daarom ook niet onder aan die ervaring. Als je veel geduld hebt zal het dan ook niet teleurstellen.

Endless Space

Endless Space overvalt je in jouw eerste potje meteen met een groot scala aan menu's en ontdekkingsmogelijkheden. De game komt hierdoor voor een beginneling erg gecompliceerd over. Neem echter de tijd om je hier kort doorheen te werken en je zult zien dat de game je veel mogelijkheid geeft om te heersen en in drukbezet universum. Deze diepgang is niet geschikt voor iedere gamer. Hou je vooral van snelle actie en mooie graphics, geen schande, maar dan zou ik deze game links laten liggen. Voor gamers die graag lekker met een kopje thee een lange zit willen maken, bied deze game ontzettend veel vrijheid om te heersen op jouw manier.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel diepgang. - Veel geduld nodig. 7.5
+ Eindeloze ruimte om te ontdekken. - Menu's zijn overweldigend de eerste keer.