New Super Mario Bros. 2

Pheno

Bij Mario draait alles om geld. Niet alleen sinds zijn succesvolle verschijning bij Nintendo, maar ook in New Super Mario Bros. 2. Is dit spel zijn goud of nog geen stuiver waard?

Header

Mario is niet meer weg te denken bij Nintendo. De goedbesnorde loodgieter blijft immens populair en speelt in elk genre wel mee: platformers, racen, tennis, voetbal, vechten en puzzelen? Mario heeft alles al gedaan, in elke vorm of ie nu van papier is of in een Tanooki-pakje, Mario springt rond en zorgt voor vele uren lol. Nintendo verdient dan ook goud geld aan hem en bij het bedrijf dachten ze dit keer: 'laten we de spelers zoveel mogelijk gouden muntjes verzamelen'.

New Super Mario Bros. 2

Muntjes dus, heel veel muntjes. In het hele spel zijn zoveel muntjes te verzamelen dat je op het titelscherm je totaal aantal gevonden muntjes al ziet. Normaal verzamelde je muntjes voor een extra leven, nu doe je dat omdat je het doel van het spel wil halen: one million coins. Extreme. We snappen meteen waarom de prinses op Mario valt, ze is een golddigger. Met Streetpass kun je de scores vergelijken en je score wordt ook opgeteld aan het totaal van de gehele wereld.

Het spel is een typische Mario-platformer. De Goomba’s krijgen weer hoofdpijn van het gewicht van de loodgieter, er zijn mega- en mini-paddo’s waardoor Mario de wereld vanuit een ander perspectief gaat bekijken, maar het zou Nintendo niet zijn als er nieuwe items te vinden zijn om je weer nieuwe krachten te geven. Nou ja, helemaal nieuw niet, want de Racoon Mario is weer terug, al wiebelend met zijn staart kan Mario dus weer het luchtruim kiezen. Ook krijg je een item na vijf keer in hetzelfde level dood te zijn gegaan, waardoor je onoverwinnelijk wordt. Je hoeft niet, maar het is de hulpvaardigheid die tegenwoordig in Nintendo-games te vinden is.

New Super Mario Bros. 2

Nieuwe items dan: als eerste opvallende item is het blokje dat om je hoofd dat je krijgt als je wat lang tegen een blokje tikt met muntjes erin. Een grappig gezicht, maar ook erg nuttig, want er blijven muntjes uitkomen. Hoe harder je loopt, hoe meer goud er uit het blokje valt en des te meer je verdient. Natuurlijk is dit tijdelijk, anders hadden we dat miljoen wel erg snel gered. Er is ook een gouden vuurbloem die je de kracht geeft goud uit vijanden te krijgen door ze te bestoken met goudballetjes.

Er is meer goud te vinden: als je door een gouden ring springt veranderen alle vijanden tijdelijk in goud. Als je ze dan verslaat, verdien je extra veel. Hoe lastiger de vijand hoe meer muntjes je krijgt. Een simpele Goomba is dus niet veel waard, maar de hamergasten en Lakitu zijn de moeite waard om naar het gouden hiernamaals te stampen.

New Super Mario Bros. 2

Het is een Mario-platformer, dus er zijn genoeg geheime uitgangen te vinden om nog meer gebieden te ontdekken. Door de stuk zeldzamere Star Coins te verzamelen vind je nog meer geheimen en zelfs gehele nieuwe werelden. Dat het om geld draait in het spel is dus duidelijk, maar dat mag je ook letterlijk nemen: er komen zelfs DLC-levels. Ja, Nintendo heeft het ook door, mensen betalen graag een klein extraatje om de extra pittige levels te gaan spelen.

Een nadeel van al die gouden muntjes is dat Mario altijd genoeg levens heeft. Ondanks dat er best aardig lastige levels bijzitten zit de uitdaging niet in het halen van het level, maar alle geheimen te vinden. Een ‘game-over’-scherm is lastig te krijgen, want je stikt in het geld en dus levens. Het leveldesign is er een van ’been there, done that’. Na het wereldje vol met groene graslanden komen we in de woestijn en vanzelf vinden we de ijs- en vuurwerelden weer. De volgorde is bijna hetzelfde als in eerdere delen. Is dat erg? Nee, zeker niet, want als Nintendo iets heel goed kan, is het een platformgame met Mario ontwikkelen. Het is alleen niet echt vernieuwend.

New Super Mario Bros. 2

In het spel zit ook een nieuwe modus 'Coin Rush' genaamd. Je krijgt drie random levels voorgeschoteld en met een leven moet ze zoveel mogelijk muntjes verzamelen. Door middel van Streetpass kun je andere spelers uitdagen om nog meer te verdienen. Een co-op-modus is er ook: een tweede speler wordt Luigi en dan speelt het spel als de Wii-variant. Iemand heeft de focus, alleen is dat op een kleiner scherm van de 3DS wat lastiger om te gaan uitzoomen als er een afstandje is. Dat heeft Nintendo gelukkig niet gedaan, anders kijk je naar een echt mini-Mariootje. Wel jammer is dat beide spelers het spel moeten bezitten en dat er nog steeds geen online mogelijkheid is. Want juist het zoveel mogelijk verzamelen van muntjes schreeuwt om een leaderboard online.

New Super Mario Bros. 2

Dat Mario de kip is die gouden eieren ligt was al bekend. In New Super Mario Bros. 2 is er alleen geen kippenpakje, maar goud is er genoeg te vinden. Ondanks de weinige veranderingen in leveldesign heb ik weer veel plezier beleefd aan deze game. Het cijfer wordt geen gouden tien maar een zilveren acht, omdat er van echt grote vernieuwingen geen sprake is. Geen online mogelijkheden, zelfs geen leaderboard, het is een gemiste kans. Mariofans horen dit spel allang te bezitten en mensen die nog nooit een Marioplatformer hebben aangeraakt (bestaan die?) zullen tijdens het spelen snappen waarom Mario zo immens populair is.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Besturing            - we hebben de levelstructuren al eens gezien   8
+ Veel geheimen te ontdekken  - te veel levens om lastig te worden