Dark Souls: Prepare to Die Edition

Redactie

Het heeft ongeveer een jaar geduurd, maar Dark Souls is eindelijk op de pc te spelen. Deze snoeiharde actie-RPG heeft al een ware cultstatus, maar de consoleversies hadden wel te kampen met wat technische mankementen. Is de pc-versie dan toch de ultieme versie van Dark Souls?

dark souls

Ja, is het korte antwoord. Het is wel een rechttoe-rechtaan port: de game gaat er zelfs van uit dat je een Xbox 360-controller gebruikt, met prompts die verwijzen naar de knoppen op de controller. Maar dit is dan ook een game die is ontworpen rond de controller. De wapens in de rechterhand van jouw personage zijn gebonden aan de twee knoppen op de rechterschouder, vice versa met de linkerhand. Bewegen met precisie is van groots belang in Dark Souls. Een stapje te ver en je valt tot je dood. En doodgaan is leren in Dark Souls.

Leren, bijvoorbeeld, dat je de tijd moet nemen als je de verraderlijke houten bruggetjes van Blighttown, een gigantische houten stellage boven een giftig moeras, bewandelt. Of leren dat je om elke hoek moet kijken, omdat er waarschijnlijk wel ergens een vijand net buiten zicht staat, wachtend om je in je rug te steken. En dan ga je dood en wandelen de vijanden rustig terug naar hun startplekken om je opnieuw op te wachten. Maar ditmaal weet je wat je te wachten staat en laat je zien dat ze niet zo makkelijk van je af zijn.

dark souls

En dan de zenuwen. Omdat je al je souls hebt laten liggen waar je doodging en slechts één kans hebt om ze terug te pakken. Door de zenuwen loop je figuurlijk op je tenen, zit je op de rand van je stoel, ben je misschien net iets te gretig om bij je bloedvlek terug te komen. En als je dan toch weer doodgaat, kun je alleen maar boos zijn op jezelf. Dark Souls is een harde, doch eerlijke, leermeester. Vanzelf leer je ook dat je soms de omgeving tot je voordeel kunt gebruiken, door bijvoorbeeld vijanden één voor één naar je toe te laten komen met pijl en boog. Of die klootzakken met de bogen in Anor Londo. Spelen ze vals, door op die richel te staan waar je niet zomaar langs ze kunt rennen? Schiet ze met wat giftige pijlen en kijk hoe ze langzaam sterven. Of gebruik een onzichtbaarheidsspreuk om ze neer te steken voordat ze doorhebben dat je voor hun neus staat met anderhalf meter scherp staal in je hand.

Op elke situatie is een antwoord in Dark Souls, en het is aan de speler om dit antwoord te ontdekken. Snelheid, brute kracht, sneaky tactieken, het is wat je er zelf van maakt. En dan heb je dat geweldige gevoel: het gevoel dat je de ontwerpers van FromSoftware hebt beduveld. Niet dat dat waar is, natuurlijk.

dark souls

Voor veteranen van de consoleversies biedt deze pc-versie the next best thing na een waar vervolg: nieuwe content om door te spelen, met nieuwe gebieden om te leren en nieuwe vijanden om te uitdenken. Er zijn drie grote nieuwe gebieden die te bereiken zijn vanaf de mid-game, na Anor Londo, met vier nieuwe bazen om je tanden in te zetten. Of, laten we eerlijk zijn, nieuwe bazen om hun tanden in jou te zetten. Twee van deze vier kunnen zich met gemak meten met de moeilijkste, beste en slimste bazen in Dark Souls. Kalameet, de zwarte draak, is met gemak over te slaan, maar dit doen is jezelf te beroven van één van de beste gevechten in de hele game, die perfect de briljantheid van Dark Souls samenvat: het doodgaan, keer op keer, het leren, en elke keer denken 'I've got this, volgende keer is 'ie van mij'. Deze gevechten dwingen meer van je en eisen dat je beter wordt. En als het dan eindelijk lukt geeft het een waar jubelgevoel.

De nieuwe gebieden zijn helaas van iets minder hoog kaliber. De Royal Woods is een variant van het Darkroot Gardens gebied, in een ander tijdperk en met iets andere vijanden, waar je vrij snel doorheen bent. The Abyss is een donkere grot die sterk doet denken aan Tomb of the Giants, maar er is niet zo veel te beleven, behalve een geweldige verborgen scene voor fans van de Dark Souls-lore. Oolacile Township is het enige nieuwe gebied waar veel te ontdekken valt, met een hoop geheime plekken en pittige vijanden in groten getale. De nieuwe bazen en nieuwe wapens en uitrusting die in de nieuwe content te behalen zijn maken het allemaal goed, en de kans om wat personages te ontmoeten waar enkel naar is verwezen in Dark Souls is ook zeer welkom.

dark souls

Dark Souls is al geen korte game, en de nieuwe content voegt makkelijk zes uur toe, maar dat ligt helemaal aan jouw level en kunde. Persoonlijk heb ik zeker twee uur besteed aan pogingen op de eindbaas van The Abyss alleen al, die op Soul Level 69 geen lieverdje was met mijn Dexterity-build. De andere toevoeging in de nieuwe content, de PvP Arena's, geven spelers de kans om makkelijk tegen elkaar te kunnen vechten met vaste regels, zowel één tegen één als in teams van twee of in een free-for-all. Helaas werkt de peer-to-peer networking niet veel beter dan op consoles, met veel invasies en summons die mislukken, maar zolang er andere spelers in de arena zijn heb je goede kans op een match.

En dan komen we bij de specifieken van de pc-versie. De pc-versie is gemaakt omdat fans het wilden. Het is een game ontworpen rond een controller, dus dat de muis-en-toetsenbordbesturing zuigt is ze vergeven. Wil je Dark Souls op de pc spelen, doe jezelf een lol en gebruik een controller. Dat de resolutie vaststaat op 720p is bizar, zeker gezien er gelijk een patch is gemaakt door een fan die de game rendert in elke denkbare resolutie, mits je pc het aankan. Zelf draai ik hem gewoon op 1920x1080 en blijft de framerate stabiel op 30fps, zonder willekeurige drops. Het ziet er beter uit, draait beter en speelt dankzij de stabiele framerate nog fijner dan de consoleversie ook. De laadtijden zijn ook drastisch verbeterd.

Conclusie:
Er zullen altijd mensen zijn die wat hierboven staat allemaal heiligschennis noemen en de game niet zullen aanschaffen. Met dit volk kan ik alleen maar medelijden hebben, want ze beroven zichzelf van één van de allerbeste games van het laatste decennium. Dark Souls geeft terug wat je zelf bereid bent eraan te besteden. Voor degenen met het geduld is dit simpelweg een diepgaande ervaring die geen gelijke kent.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Geweldig vechtsysteem - Heeft fan-fix nodig om tot zijn recht te komen 9,5
+ Nieuwe content - Matchmaking niet consistent