Chronicle

René (MrManiak)

Stel, je ontdekt dat je superkrachten hebt. Ineens kan je vliegen en voorwerpen door de kamer laten zweven. Zou je dit voor het goede of het kwade gebruiken? De drie jongens van Chronicle lieten in maart van dit jaar in de bioscoop zien wat zij zouden doen. Nu is de dvd verkrijgbaar. Tijd om naar de winkel te vliegen?

Chronicle

De film Chronicle wordt verteld vanuit de blik van de tiener Andrew, die een bijzondere dag in zijn leven filmt met zijn camera. Op een avond gaat hij met twee jongens naar een verlaten boerderij, waar ze een vreemd gat met een gloeiend object aantreffen. Op het moment dat de jongens dichterbij komen beginnen hun neuzen te bloeden en ervaren zij intense pijnen. Als het object rood wordt blokkeert de camera en maken ze dat ze wegkomen. Een paar weken later ontdekken de drie dat ze telekinetische gaven hebben. Ineens kunnen objecten en personen worden verplaatst met hun gedachten. De jongens blijken echter niet alle drie even goed om te kunnen gaan met de macht en verantwoordelijkheid die bij hun krachten komen kijken.

Zoals in de introductie staat, in maart verscheen de film in de bioscoop. Destijds schreef FOK!redacteur Cosmo in zijn review van de film het volgende:

"Het is een korte film, met een realistische insteek. Een verhaal met een einde zoals je het niet verwacht en net een beetje anders is dan andere verhalen, dat maakt deze film een goede film. De found-footage stijl heeft geen toegevoegde waarde zoals het wel heeft in The Blair Witch Project of Paranormal Activity en dat is jammer. Hier had meer uit gehaald kunnen worden, want nu is het eerder vervelend en te toevallig dat er camera’s zijn.  Grafisch is het aardig, de speciale effecten zijn mooi gedaan al zitten er kleine schoonheidsfoutjes in. De personages worden overtuigend neergezet door de hoofdrolspelers en dat maakt de film toch aangenaam om naar te kijken.

De film is zeker geslaagd te noemen. Het wijkt net iets af van de andere films door de zwakheid vande mens te laten zien. Het verhaal laat veel vragen achter en dit is zeker een reden om een vervolg te verwachten."

Chronicle

Qua mening en visie op deze film zou de review die je nu leest behoorlijk overeen komen, vandaar dat er een citaat staat van Cosmo. Qua dvd is het niet veel bijzonders. Zoals het hoort is er een geanimeerd hoofdmenu met bijbehorende submenu's. Ook is de 5.1 Dolby Surround in het Engels en Frans beschikbaar, net zoals de ondertitels die naast deze twee talen ook in het Nederlands te selecteren is. De extra's die op de schijf zijn te vinden zijn niet zo denderend, maar wel het vernoemen waard.

Extra's

- Pre-viz (07:47) Dit is een screentest met lelijke 3D-modellen (pre-visualisaties) om te laten zien wat het idee was voor enkele momenten in de film. Zo zijn de scenes dat de drie in de lucht een rugbybal over en weer gooien geanimeerd en een groot deel van de ontknoping in het centrum van Seattle. Naast de animaties zijn er ook basisgeluiden zoals sirenes en ontploffingen toegevoegd en de dialogen van de personen zijn te horen. Video's zoals deze worden gemaakt om een storyboard te verduidelijken of in sommige gevallen te vervangen. Zo weet de grafisch ontwerper en de regisseur precies hoe en wat een scene inhoudt en gemaakt moet worden. Als extra is het bijzonder om te zien als je de film volledig hebt bekeken. Je kan dan goed zien hoe nauw de regisseur het uiteindelijk met de video heeft genomen.

- Cameratest (3:46) Een grappige test voor shots en effecten. Drie tieners die niet in Chronicle te zien zijn spelen in een restaurant stukjes uit het scenario van Chronicle en halen streken uit met het personeel en elkaar. De video is puur om effecten uit te testen en te oefenen met camerashots. Zo is er een screentest met het vliegen, de vorkstunt wordt gedaan, enkele zooms uitgetest en een paar grappen en grollen die niet in de film zelf te zien zijn. Leuk om een keer te zien, meer ook niet.

- Bioscooptrailer (02:02) Weinig uitleg nodig. Het is de trailer van Chronicle zoals deze in de bioscoop te zien is geweest.

- Chronicle Soundtrack Info Een belachelijke 'extra': een screenshot met de tekst dat de muziek van Chronicle nu verkrijgbaar is, plus de website van de studio waar de muziek vandaan komt