Risen 2: Dark Waters

wc-eend

Legendarische zeemonsters, titanen, voodoomagie en dat allemaal verpakt in een wereld vol piraten. Risen 2: Dark Waters bevat het allemaal en in mijn piratenpak ga ik voor de televisie zitten en oefen mijn "Arrrrrrr" tegen Polly de speelgoedpapegaai.

Risen 2

Risen 2: Dark Waters is een vervolg op het eerdere deel, simpelweg Risen genoemd, maar het is tegelijkertijd ook een nieuwe kijk op de wereld. Het hogere magiegehalte uit het eerste deel is ingewisseld voor het mysterieuzere voodoo en de boog is aan de wilgen gehangen en vervangen door pistolen en musketten.

In Risen zijn aan het einde een soort goden, genaamd Titanen, vrijgelaten in de wereld en nu, aan het begin van het tweede deel, lijken de problemen pas echt te beginnen. De Titanen zijn met een langdurige aanval bezig op de laatste nederzetting van de Inquisitie, een georganiseerd leger die piraten niet lief vinden. Onze naamloze held uit het eerste deel heeft zich aangesloten bij de Inquisitie en wordt op een stormachtige avond bij de grote baas geroepen die over de baai uitkijkt.

Een schip dat binnenkomt wordt naar de zeebodem getrokken door een Kraken, een legendarisch zeemonster met grote tentakels. Jij moet gaan kijken of er enige overlevenden zijn aangespoeld op het strand. Hier wordt je herenigd met Patty, een jonge piratendame, die aangeeft dat haar vader, een legendarische piraat, weet hoe het Kraken gedood kan worden. In opdracht van de Inquisitie moet ik mij bij de piraten voegen en op zoek gaan naar het wapen om alles en iedereen te redden. Ik kijk Polly aan en roep luidkeels "AYE AYE KAPITEIN".

Risen 2Invloedloze wereld
Al snel ben ik op een mooi tropisch eiland in een kleine nederzetting dat af en toe zaken doet met een nabijgelegen piratennederzetting. Al snel heb ik enkele opdrachten in de zak en heb ik contact gemaakt met de piraten. De queesten die de speler voorgeschoteld krijgt zijn van bekende aard zoals post bezorgen of bepaalde voorwerpen ophalen. In gesprekken met personages krijg je af en toe opties voorgeschoteld zoals het intimideren van iemand of juist heel vleiend zijn. Het aparte van dit systeem in Risen 2 is dat het totaal geen invloed heeft.

Ik stond op een gegeven moment voor een dichte poort en de persoon die ervoor stond wilde mij niet binnen laten. Ik kreeg drie opties: intimideren, vleien of weglopen. Toen ik op intimideren drukte kreeg ik een melding dat mijn vaardigheid niet hoog genoeg was en er dus niks gebeurde. Bij vleien exact hetzelfde dus ben ik maar weg gelopen om een andere manier te vinden.

Je ziet in gesprekken dus al je mogelijkheden, ook al kun je ze nog niet gebruiken. Als je ze wel kunt gebruiken heeft dit verder ook geen invloed op jouw personage. Er zit geen systeem van goed of slecht in het spel dus als jij liever iemand vleit of bedreigt, het maakt niet uit, je bereikt hetzelfde doel zonder gevolgen.

Dit is hetzelfde met het binnenwandelen van gebouwen in nederzettingen. In sommige gebouwen ben je niet welkom ook al staat de deur wagenwijd open. Je loopt naar binnen en al snel staat er een NPC voor je met getrokken zwaard om je lief te vragen of je wil vertrekken. In het begin deed ik dit, maar in een obstinate bui dacht ik "Nee, ik wil jouw spullen jatten en je houdt mij niet tegen". Na een zwaardgevecht lag de NPC gewond op de grond en kon ik mijn gang gaan in het huis. Toen ik klaar was stond de NPC op zijn benen en boven zijn hoofd hing een tekstje waarin "Annoyed" stond. Deze NPC wilde niet meer met mij praten en ik ben dus maar verder gegaan. Het frappante was dat, toen ik de hoek om ging en binnen enkele seconden terugkeerde, de tekst weg was en de NPC gewoon weer tegen mij praatte alsof er niets gebeurd was.

NPC's kunnen dus niet dood en als ze zien dat jij iets doet wat niet mag dan val je ze aan, versla je ze en ga je daarna je gang. Dit allemaal heeft totaal geen invloed op het verhaal, op jouw personage of hoe de wereld op jou reageert.

Risen 2Broodnodige dukaten
Wat ik hierboven beschreef, het leeghalen van een gebouw, is niet het meest nette om te doen maar het is wel een noodzaak. In de wereld van Risen 2 komt het geld je namelijk niet tegemoet zoals je in sommige spellen binnen een uur al meer geld hebt dan je ooit zult uitgeven.

Nieuwe vaardigheden leren kost namelijk veel geld en alhoewel je enkele muntstukken verdient door het uitvoeren van opdrachten is dit niet heel erg veel. Het leeghalen van huizen en later met het leegroven van NPC's hun zakken is het een noodzaak om je personage te doen ontwikkelen. Naast je centen op deze manier verdienen kun je ook op avontuur in verlaten tempels en grotten en daar flinke buiten naar binnenhalen dat weer allemaal ten goede komt van je personage.

Naast het nodig hebben van geld voor vaardigheden zul je ook de basisattributen van je personage moeten verbeteren. Hierdoor gaan de algemene vaardigheden zoals intimideren, zwaardvechten of jouw eigen algehele gezondheid omhoog. Dit doe je door 'Glory Points' te verzamelen en die krijg je door vijanden te verslaan en opdrachten voltooien. Verhoog je een attribuut dan moet je de volgende keer meer punten investeren waardoor je er steeds langer over doet om ergens beter in te worden.

Risen 2Tropische goedheid
Risen 2 speelt zich af op verschillende eilanden in een tropisch klimaat. Je kunt dus jungleachtige gebieden verwachten met witte stranden. Daarnaast zijn er ook donkere grotten en verlaten mysterieuze tempels die je kunt verkennen. De omgeving ziet er goed uit en de gehele sfeer van het spel is zeer goed. Grotten en tempels zijn donker en onheilspellend en staan in goed contrast met de groene begroeiing buiten en de witte stranden aan zee. De animaties van personages zijn wel van mindere kwaliteit. Het hoofdpersonage doet bepaalde handelingen erg houterig of voelt gewoon erg onnatuurlijk aan.

Het is aan te raden om het spel vaak op te slaan. Het zwaardvechten is makkelijk te leren maar wordt beperkt door een slechte camera. Als je aan het vechten bent draait de camera niet mee met het personage waar je je op richt. Als de vijand zich dus buiten jouw gezichtsveld beweegt moet je dus vechten terwijl je iemand niet ziet. Je kunt de camera zelf draaien maar dit gaat ten koste van het vechten en kan vaak je ondergang betekenen. En doodgaan zul je vaak doen want je kunt bijvoorbeeld niet zien of een vijand sterker is of niet. Soms kom je in een situatie terecht waar je niet meer uit kunt komen en je doodgaat.

Daarnaast wonen er ook inboorlingen in de jungle die vallen hebben gemaakt. Deze zijn onzichtbaar totdat je ze af laat gaan. Dan moet je binnen een seconde op een overeenkomende knop drukken en duik je op tijd weg. Aangezien mijn reactiesnelheid nooit hoog genoeg was, ging ik vaak dood en moest ik stukken opnieuw doen, leren waar de val zat en welke knop ik moest indrukken zodat ik snel genoeg kon zijn.

Naast zwaardvechten kun je ook pistolen of musketten gebruiken. De musketten zijn erg krachtig en kunnen vijanden in één schot afmaken van een afstand. Dit maakt het gebruik van een musket erg simpel en niet uitdagend. Het is leuker om met een zwaard te vechten in het ene hand en een pistool in het andere. Dit zorgt voor een krachtige combinatie die van alles biedt. Naast zwaarden, pistolen en musketten kun je ook Voodoomagie gebruiken. Met deze magie kun je geesten oproepen om voor je te vechten, je vijanden immobiliseren of bang te maken.

Tijdens het spelen zul je ook NPC's bij je hebben die je zullen assisteren tijdens gevechten. Deze zijn voor mijn gevoel erg dubieus. Als je namelijk tegen drie of vier vijanden moet vechten heb je ze echt nodig want in je eentje overleef je dat gewoon niet. Maar ze zijn daarnaast ook haast onsterfelijk, ze nemen weinig schade, doen zelf wel veel schade aan anderen en mochten ze doodgaan dan staan ze binnen de kortste keren zonder kleerscheuren weer op en volgen ze je waar je verder heen gaat.

Risen 2: Dark Waters is een uitgebreide game waarin veel te ontdekken valt. De sfeer is goed en je hebt te maken met scheldende, onbeschofte piraten in een tropische setting. Je moet wel genoegen nemen met een wereld waarin jouw acties weinig invloed zullen hebben. Als een piraat zijn je aantrekt dan zit je met deze game goed, zoek je een game waar jouw acties ook echt gevolgen hebben, zoek dan verder.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Piraten - Geen invloed 6,5
+ Sfeer - Te krachtige NPC's