Inversion

wc-eend

Inversion laat spelers met de zwaartekracht spelen door bijvoorbeeld vijanden de lucht in te slingeren en auto’s te gebruiken in plaats van kogels. Klinkt tof en dat is het concept ook zeker.

Inversion

In Inversion draait het allemaal om twee agenten in Vanguard City: Davis Russel en Leo Delgado. Deze twee doodnormale agenten zijn onderweg naar Russel zijn huis omdat zijn dochtertje jarig is. Onderweg gebeurt er wat vreemds en komen er mannen met grote wapens en beginnen om zich heen te schieten waarbij onschuldige burgers flink overhoop geschoten worden.

Natuurlijk zijn Russel en Delgado toevallig aanwezig als dit gebeurt en al snel komen ze er achter dat er meer aan de hand is. Vanguard City wordt op zijn kop gezet als blijkt dat de vreemde mannen met wapens niet de mensen zijn die we kennen uit het dagelijks leven. Zeker niet als de stad aan stukken wordt gescheurd en de zwaartekracht een eigen leven gaat leiden.

Emotieloos
Het verhaal van Inversion is redelijk clichematig maar ook erg emotieloos en soms ronduit frappant. In het begin, als de hel net los barst wil Russel naar zijn vrouw en kind toe. Onderweg komen ze allemaal gruwelijkheden tegen, schieten ze onbekenden aan flarden en zien ze hun stad in puin opgaan. Aangekomen bij zijn appartement ziet Russel zijn vrouw op de grond liggen, er zitten meer gaten in haar lichaam dan een Zwitserse gatenkaas maar het enige wat Russel kan schelen is de vraag waar zijn dochter is. Dat zijn vrouw in zijn armen sterft kan Russel, Delgado en mij allemaal niet zo boeien en dat zet de toon voor het spel.

Het spel zit namelijk niet alleen met gaten in het verhaal maar ook de emotie is er niet te vinden. Russel zijn doel is het zoeken van zijn dochter. Delgado lijkt geen leven te hebben en sluit zich bij Russel aan, net zoals andere personages die je zal tegenkomen. Iedereen lijkt Russel te willen helpen ondanks dat ze niet weten wie hij is en wat hij doet.

Inversion

Later in het verhaal leer je dat de vijanden de Lutadore heten. Dit leer je niet omdat iemand je het uitlegt, nee dit leer je omdat je een personage leert kennen die de vijanden zo noemt. Zonder enige uitleg of beredenering nemen alle personages deze benaming over en al snel heeft de vijand een officiële benaming.

Nutteloze zwaartekracht
De ontwikkelaars van Inversion zijn volgens mij grote fans geweest van Gears of War. Niet alleen de wapens lijken op de Gears of War-versie maar ook de vijanden, hoe de personages lopen en het gehele schuilsysteem lijken één op één gekopieerd te zijn.

Helaas zijn de wapens van Inversion niet bijzonder te noemen omdat het gewoon standaard wapens zijn. De ontwikkelaars hadden waarschijnlijk bedacht dat mensen de zwaartekracht zouden gebruiken als wapen. Helaas is het gebruiken van zwaartekracht als wapen niet effectief en ben je makkelijker af als je je standaard wapens gebruikt. Het zwaartekracht-wapen wordt geïntroduceerd door de Lutadore en jijzelf en jouw partner lijken de enige te zijn die snappen hoe het allemaal werkt. Zelfs de vijand gebruikt het nauwelijks.

Inversion

Zwaartekracht gebruiken werkt redelijk eenvoudig als je alleen dingen wilt laten zweven. Richt ergens en je schiet een bol zwaartekracht af die op de aangewezen plek dingen laat zweven. Vijanden die er stonden stijgen langzaam op zodat ze makkelijker te doden zijn. Wil je de zwaartekracht ook echt als wapen gebruiken dan kun je brokstukken, auto’s en andere voorwerpen naar je toe trekken en deze afschieten als je goed kan mikken. Helaas is dit hele proces best lastig als je beschoten wordt. Je gaat redelijk snel dood waardoor het gewoon makkelijker en effectiever is om achter je dekking te blijven zitten en op vijanden te schieten. De vijanden zijn sowieso toch op één of andere manier altijd groter dan datgene waar ze dekking achter zoeken dus raken doe je bijna altijd.

In het verhaal gebruik je af en toe ook de zwaartekracht om verder te komen. Helaas wordt dit alleen benut om een paar auto’s opzij te schuiven of wat naar beneden te laten vallen. In sommige delen van het spel is de zwaartekracht van richting veranderd waardoor je een stukje over het plafond of de muur moet wandelen. Voor de speler veranderd er weinig aan perspectief alleen de achtergrond draait mee. Erg leuk gedaan en brengt zeker wel wat variatie met zich mee. Helaas gebeurd dit alleen op bepaalde momenten en heb je er zelf geen invloed op. Dit is hetzelfde met stukken waarbij je tijdelijk geen zwaartekracht ervaart. Je kunt alleen maar naar bepaalde stukken toe zweven doormiddel van een knop te gebruiken. Zelf heen en weer bewegen en je route bepalen zit er niet in.

Inversion

Samenspel is alleenspel
De game bevat co-op voor samen met een andere vriend. Dit kan alleen via online gedaan worden maar is alleen leuk als je echt een vriend hebt die dit leuk vind. Samen op de bank co-op is niet mogelijk en het spel biedt niks, maar dan helemaal niks extra voor de co-op-mode.

Online is het spel erg rustig te noemen. Je ziet niet of er potjes gespeeld wordt en kan niet zomaar een potje binnenvallen. Je geeft aan dat je online wil spelen en wordt dan vanzelf in een groep geduwd met mensen die hetzelfde hebben ingesteld als je uberhaupt al in een groep gezet wordt omdat het aantal mensen online gering te noemen is. In de multiplayer kun je ook met de zwaartekracht spelen maar dit is net als in het spel niet bijzonder te noemen. Als je bijvoorbeeld in zwaartekracht stukken heen en weer wil bewegen dan gaat dit zo langzaam dat je een erg makkelijk doelwit bent voor zo’n beetje iedereen die kan richten. Verder is de multiplayer standaard en voegt het niet iets nieuws toe.

Inversion is helaas een zoveelste game geworden in het shooter-genre. Het concept en idee van zwaartekracht in het spel is erg goed te noemen en had echt toffe momenten kunnen brengen. Helaas wordt het allemaal slecht uitgevoerd waardoor het bijna allemaal als nutteloos ervaren kan worden. Het verhaal van het spel zit vol gaten en omdat het hoofdpersonage en de personen om hem heen behoorlijk emotieloos overkomen kon mij het geheel ook weinig interesseren.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Zwaartekracht is leuk concept - maar wordt niet goed uitgevoerd 5,5
  - Emotieloos verhaal vol gaten