Awesomenauts

wc-eend

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PlayStation 3.

Apen met lasers, kikkers met zwaarden en nog enkele andere maffe personages sieren de game Awesomenauts. Daarnaast speelt alles zich af in de ruimte, awesome toch?

Header

Awesomenauts is een MOBA-game van Nederlandse komaf. MOBA staat voor Multiplayer Online Battle Arena en wordt ook wel vaak gebruikt voor het genre Action RTS dat erg geliefd is onder pc-gamers. De populairste game in dit genre is DOTA, die bij veel gamers bekend is.

De Nederlandse ontwikkelaar Ronimo komt nu met Awesomenauts voor de consoles zodat nog meer mensen kunnen proeven van dit genre. In Awesomenauts strijden twee facties, rood en blauw, al jarenlang tegen elkaar voor een energie die Solar heet. Elke factie heeft huurlingen in dienst om deze strijd te strijden en de speler bestuurt de leden van de zogenaamde Awesomenauts.

Awesome

De leden van de Awesomenauts zijn van verschillend kaliber. Zo heb je een dynamiet gooiende cowboy, een grote metalen robot met een hanenkam en een aap met een jetpack. Er zijn nog meer leden waarmee je kan spelen en ze zijn niet alleen grafisch verschillend maar ook per speelstijl.

Zo is het ene personage goed met aanvallen van dichtbij en is het andere weer goed vanaf een afstandje. Het is dus echt aftasten van welk personage de basis je het beste ligt. Als je een personage hebt gekozen mag je zijn vaardigheden kiezen. Elk potje dat je speelt kies je deze vaardigheden opnieuw voor elk personage. Een personage wordt namelijk na de strijd ‘gereset’ zodat iedereen op bijna gelijke voet begint aan de strijd. Hoe jij jouw vaardigheden kiest ligt dus aan je eigen speelstijl en of aan die van je teamgenoten als je die hebt.

Na het kiezen van je vaardigheden kan de strijd beginnen. Het doel is simpel: creëer een gat in de verdediging van de vijand en vernietig daarna zijn basis. Dit zal de vijand natuurlijk proberen te verhinderen en hetzelfde bij jou doen. Levels zijn symmetrisch dus zijn aan beide zijdes gelijk en de verdediging van beide facties staan op beide zijdes op dezelfde locatie.

De game is dus echt bedoeld om je personage te gebruiken op de best mogelijke manier in combinatie met je teamleden. Om dit te bewerkstellen moet je tijdens het spelen ook nog eens extra upgrades aanschaffen die je personage beter maken en je helpen in de strijd. Deze upgrades verkrijg je door Solar te verzamelen tijdens het spelen en die verkrijg je heel langzaam automatisch en in grotere mate als je vijanden doodt. Elke keer als je doodgaat laat je dus Solar voor je vijanden vallen maar ook de respawntimer zal verlengen waardoor je de tegenstander tijd geeft een slag te slaan. Aan het einde van een potje krijg je XP waarmee je nieuwe personages en nieuwe vaardigheden voor deze personages vrijspeelt.

Awesome

Taktiek is belangrijk in teamplay, vooral omdat het grafisch nogal eens een chaos kan lijken. Het is jammer dat vooral het begin belangrijk is in een potje. Zo snel mogelijk naar een verdedigingstoren rennen, Solar verzamelen en jezelf upgraden; dat is een must. Als Ronimo meer loadouts toe gaat voegen die de balans tijdens een multiplayersessie kunnen doen omslaan wordt overleg en snel schakelen van strategie belangrijker. Dan is ook de uitkomst van een potje nooit beslist door je progressie in het begin van een sessie. Desondanks is het heerlijk wegschieten als de teams aan elkaar gewaagd zijn. De funfactor is zeker aanwezig in multiplayer, ze hebben me moeten lostrekken van de console.

Bedenk erbij dat je splitscreen en online kan spelen en we hebben een partygame voor iedereen. Het enige nadeel van de multiplayer zit ‘m in de balanshoek. Spelers die al verder zijn met het unlocken hebben vaak een voordeel op mensen die net om de hoek komen kijken door de sterkere loadouts en personages die te verdienen zijn. Dit gaat vast gepatched worden zodat nieuwe mensen niet meteen het gevoel hebben dat zij het vee zijn van een slachtpartij. Als Ronimo meer levels, personages en meer loadouts, die de balans in een game kunnen doen omslaan, toevoegen dan hebben we hier een van de betere MOBA’s sinds tijden.

Wat je opvalt aan Awesomenauts, naast de aparte personages, is de kleurige stijl van graphics. De game is volledig in 2D waardoor er meer tijd is besteed aan details van de personages en de omgevingen. De game geeft je het gevoel alsof je naar een tekenfilm zit te kijken van hoge kwaliteit zonder dat het kinderachtig wordt.

Awesomenauts is een game waarbij het succes eigenlijk volledig in je eigen hand ligt. Wie tijd en moeite in de game steekt om de personages en hun vaardigheden te leren kennen zal weten op het juiste moment toe te slaan of te moeten verdedigen. Omdat alle vaardigheden per potje opnieuw ingesteld moeten worden zal elk potje nooit hetzelfde zijn en de personages met wie of tegen wie je vecht ook niet.

bf3

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.