Safe House

Martijn (PartyAnimal87)

Werken bij de CIA klinkt als iets spannends. Al valt dat in de praktijk tegen als je een schuiladres (safe house) beheert. Je zit de hele dag een beetje met een bal te spelen, te wachten tot er een gast langs komt. Daar zit je dan in Kaapstad met al je ambities en verwachtingen...

Maar ondertussen gebeurt er in het centrum van alles. Tobin Frost (Denzel Washington), een oud CIA-agent, wordt in de Afrikaanse miljoenenstad onder vuur genomen door Vargas (Fares Fares) omdat hij in het bezit is van een geheim document. Hij vlucht het Amerikaanse consulaat binnen en wordt van daaruit overgebracht naar het eerder genoemde schuiladres. Een gast dus voor Matt Weston (Ryan Renolds), die alle voorbereidingen treft. Eindelijk iets te doen! Alsof dat allemaal nog niet genoeg is vallen Vargas en zijn mannen niet veel later met veel geweld het complex binnen. Weston weet samen met Frost te ontsnappen en een wilde achtervolging door het centrum van Kaapstad volgt. Dat is het begin van een aaneenschakeling van actie.Kortom: voldoende mogelijkheid voor Weston om zichzelf te bewijzen als groentje en zijn ambities waar te kunnen gaan maken. Ondertussen groeit er ook een band tussen hem en de man die hij probeert te redden.

Safe House is een film die bol staat van de actie. De achtervolgingen volgen zich in rap tempo op en door de snelle montage zit je al snel op het puntje van je stoel. Naast scheurende auto's gebeurt er ook nog genoeg: ze vluchten, worden ontdekt, weten weer te ontsnappen en zo gaat het de hele film door. Het houdt de spanning er in, maar daardoor voelt de film soms wat te lang aan. Het had wel een half uurtje korter gemogen. Over het geheel genomen is de film weer vrij voorspelbaar en ondanks de originele locatie zitten er weer een hoop clichés in.

Dat neemt niet weg dat Safe House een aardige film is waar je zonder na te denken naar kunt kijken. Er gebeurt een heleboel, de spanning zit er goed in en met name de acteerprestatie Denzel Washington van is weer weergaloos. Die man blijft een geweldig acteur. Mysterieus, sterk en overtuigend op zijn manier: "Remember rule number one: you are responsible for your house guest. I'm your house guest." Als extra krijg je een kijkje achter de schermen. Leuk voor de liefhebber, maar verder niet heel interessant. Al met al een vermakelijk schijfje voor de zaterdagavond.