XEOX Pro Analog Gamepad

Pheno

Als reviewer speel ik natuurlijk best veel games, op Xbox 360 en PlayStation 3. En toegegeven, de gamepad van de Xbox ligt gewoonweg lekkerder in de hand. Langzamerhand begon de batterij van de PlayStation 3-controller zijn kracht te verliezen. Tot op het moment dat het ding meer aan het opladen was dan wat anders, want toen ben ik eens gaan rondkijken naar een nieuwe gamepad. Het toeval wil dat Speedlink ons net een controller aanbood om te reviewen. Timing is everything!

Header

De Xeox Wireless Gamepad is een remake van de Xeox USB Gamepad. Dit zijn twee gamepads die de Xbox 360-controller als basis hebben, maar dan voor pc en PlayStation 3. Heel veel hebben ze niet veranderd aan de draadloze versie. Het meest opvallende is het wegvallen van de gekleurde Xbox 360-knoppen, deze zijn nu grijs en zwart met daarop de lay-out van de PlayStation 3-knoppen.

Installeren is een eitje. Er zit een USB-dongle bij de aanschaf. Deze is in een pc of PlayStation 3 te stoppen. Door een switch laat je weten waarin het apparaatje zit, zodat het de juiste aansturing geeft aan op pc of console. Na het aanzetten van de console kun je op de Xeox-knop drukken en je hebt contact. Je ziet op de Xeox welke controllernummer je hebt door de oplichtende ring, dat is in partygames handig. Het enige nadeel dat ik kan vinden is dat ik de PlayStation 3 niet met de gamepad kan aanzetten. Eerst moet de console aan, daarna de gamepad. Heb je een draadloos apparaat, moet ik nog de bank af.

Xeox USB-zender

Omdat een controller er niet alleen is om er leuk uit te zien, maar vooral functioneel moet zijn, is er maar één manier om te testen en dat is ermee gamen. Het eerste dat opvalt is dat het goed in de hand ligt en ook totaal niet glad aanvoelt. Er is een rubberen coating aangebracht, zodat wanneer het zweet je in de handen staat je gamepad niet meteen zo glad als een aal is. De sticks zijn analoog om meer precisie te hebben en de schouderknoppen werken zoals ze moeten. En dat is niet zoals de standaard PlayStation 3-controller, want daar heb ik nooit aan kunnen wennen. De digitale vierpuntdruktoets is verwisseld met de linkerstick, want laten we wel zijn: veel spellen gebruiken die eerder voor sneltoetsen dan je richting te bepalen, daar is de analoge stick voor. De start- en select-toets zijn nu ook bereikbaar zonder ongewild een richting op te lopen omdat die dikke duim van me tegen de sticks onder de Dual Shock 3 duwen. Als bonus is er een 'rapid fire'-knop, mocht je te lui zijn om zelf heel snel achter elkaar op een knop te willen rammen. Het werkt allemaal zoals je verwacht van een controller.

Xeox Wireless gamepad

Na de eerste week elke avond spelen vroeg ik me pas af wat ik miste, maar dat was het berichtje dat de controller bijna leeg was. Een blik op het controllerscherm van de PlayStation 3 leerde me dat de gamepad nog steeds twee streepjes had. Apart, want dat is langer dan de fabrikant zelf aangeeft, die zegt namelijk dat de controller tot tien uur lang moet functioneren. Als het eenmaal leeg is, dan is de controller snel op te laden, namelijk in een uur of drie. Een klein nadeel: ik heb ooit een oplaadsysteem gekocht voor PlayStation 3-controllers en de Move, maar hierin past deze controller net niet omdat de aansluiting net iets te laag zit. Jammer, maar mijn telefoonoplader werkt dan weer prima. Speedlink geeft nog aan dat het apparaat over een afstand van tien meter functioneert. Nu weet ik niet hoe andere mensen gamen, maar ik sta niet graag bij de buren in de kamer, dus daar ga ik de fabrikant maar op zijn woord geloven. Vanaf de bank, drie meter van de console af, werkt het in ieder geval prima, zonder problemen zoals een verbinding die wegvalt of andere haperingen.

Verpakking

De Xeox-controller doet wat het moet doen als controller. Je wordt er geen betere gamer van, dat ligt aan je eigen vaardigheden, maar de controller zorgt er door de knoppenlay-out en de coating wel voor dat het lekkerder in de hand ligt dan de standaard controller. De batterij is prima, een pluspunt ten opzichte van de PlayStation 3-controller. Jammer alleen dat je de controller niet kunt gebruiken om je console aan te zetten. Vind je stiekem de Xbox 360-controller ook fijner in de hand liggen of ben je toe aan een nieuwe controller zonder al te veel toeters en bellen zoals neon-lichtjes, vijf verschillende intervallen voor je turboknop en meer: voor zo'n 35 euro heb je een goede vervanging.

ster

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.