LEGO Batman 2: DC Super Heroes

WesleyB (Wesley Akkerman)

Gespeeld op Nintendo 3DS - een versie die sterk afwijkt van de consolevariant

Vroeger was het altijd zo dat handheldversies van consolespellen totaal anders waren. De hardware was destijds nog niet krachtig genoeg. Echter, dit houdt niet in dat er nu wel console-ervaringen terug te vinden zijn op handhelds. LEGO Batman 2: DC Super Heroes is daar helaas het grote voorbeeld van.

Tot op zekere hoogte is er niets mis met dit spel. Het biedt alles dat je van een LEGO-game mag verwachten. Je hebt een verhaalmodus, de vrijspelenmodus en later nog de Justice League-modus. In het verhaal ontmoet je allerlei personages uit het DC-universum. Alle grote superhelden en -schurken zijn aanwezig om je een supertof verhaal voor te schotelen. Maar dat komt – ondanks de iconische helden en schurken – niet uit de verf. Daarvoor bevat het verhaal te veel onverklaarbare gebeurtenissen – alsof TT Games er stukken uit heeft geknipt, om wat voor reden dan ook.

Superhelden
Nu is het verhaal niet het belangrijkste in een spel over LEGO-superhelden. Desondanks moet het wel stilistisch kloppen. Dat doet het nu niet. De gaten die het verhaal heeft werpen vraagtekens op. Heel het spel vraag je je af wanneer nou die DC-superhelden bij het verhaal betrokken worden. En dan opeens, zonder de introductie die Superman bijvoorbeeld wel geniet, zijn ze daar. Tot de laatste drie levels speel je uitsluitend met Batman, Robin of Superman en dat is best een gemiste kans. Gelukkig zijn er nog genoeg dingen te doen in de modus waarin je vrij kunt rondlopen en spelen.

Dat is waar LEGO Batman 2: DC Super Heroes goed uit de verf komt. De hoeveelheid helden en schurken met evenveel overlappende als unieke eigenschappen is heel groot en dat levert veel verschillende puzzeltjes op. Puzzels die vaak directe feedback verlenen door je te belonen met digitaal verzamelspul; bijvoorbeeld nieuwe helden die je kunt inzetten, grappige soundbites van karakteristieke personages of speciale cheats die onder meer het sparen van LEGO-steentjes sneller laat verlopen. Overigens geldt ook hier: dat is niets nieuws onder de zon.

Gouden formule
Maar ook dát is nog niet eens zo erg. Want zoals Arthur Parsons al eerder in ons interview aangaf: waarom zou je een gouden formule overhoop gooien? Precies, dat doe je niet. Wat je wel doet, is manieren vinden om die ervaring uit te breiden. Meer content te bieden dan voorgaande titels. En dat is waar LEGO Batman 2: DC Super Heroes openlijk in faalt. Het is precies hetgeen als waar de serie van beschuldigd wordt: zelfde mal, nieuw uiterlijk. Dan kun je nog zo fel stellen dat dit niet het geval is, maar dan heeft Parsons niet op zitten letten tijdens de ontwikkeling.

De enige aanvulling is de Justice League-modus, waarin je speciale missies krijgt. Die opdrachten moet je zien te klaren met heel de groepen van geweldige gasten. Maar zo speciaal zijn die opdrachten niet. Nee, de Justice League-modus is een verkapte horde-modus, waar je het in vijf verschillende arena's op moet nemen tegen groepen vijanden. In totaal moet je acht rondes per level uitspelen, daar er acht superhelden in de groep zitten. Waarom er voor deze modus gekozen is en niet voor de optie om rond te cruisen in Gotham City, is volstrekt onduidelijk.

Gotham City?
Ja, hoe groot en breed het ook in de media is uitgemeten: deze versie van LEGO Batman 2: DC Super Heroes bevat géén Gotham City. Niet. Het is onbegrijpelijk: het is niet zo dat de Nintendo 3DS het niet aankan. Het zit er gewoon niet in. Dat is pas een gemiste kans. Zoek de nieuwsberichten en trailers er op na; er wordt alleen maar gehamerd op die openwereldervaring. Zelfs in ons interview zei Parsons nog dat dit hét paradepaardje voor de serie is. Maar het dan vervolgens niet in de 3DS-versie implementeren. Beetje vreemd.

Dat terwijl het spel er grafisch op en top verzorgd uitziet. Het 3D-effect komt ook goed naar voren, daar het de wereld waarin je loopt letterlijk meer diepgang geeft. De levels lijken daardoor een stuk groter, ondanks het feit dat je vaak een verkapte platformer aan het spelen bent. Dat de LEGO-mannetjes nu voor het eerst stemmen hebben is een toevoeging die wij alleen maar toejuichen, net als de kwaliteit van de filmpjes. Op audiovisueel gebied is er dus niets te klagen. Qua multiplayer ook niet: je kunt heel het spel in co-op uitspelen.

Het maakt het des te zuurder dat je gewoonweg met een inferieure versie van LEGO Batman 2: DC Super Heroes te maken hebt. Ten opzichte van de consolevariant, iets waar 3DS-spellen echt niet voor hoeven onder te doen qua inhoud en content, lijkt het alsof er delen van het verhaal zijn weggeknipt. Tel daarbij op dat de Justice League-modus niet leuk is, er geen Gotham City is én dat het spel – op het 3D-effect na – niets nieuws biedt en je hebt een grote desillusie. Er had zo veel meer in deze productie gezet. Het heeft helaas niet zo mogen zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
 DC-superhelden zijn tof  Geen Gotham City 5
 Gesproken tekst is grappig   Justice League-modus is saai