Starhawk

wc-eend

Exclusief voor PlayStation 3

Multiplayergame Starhawk is een shooter die een extra dimensie meebrengt door de mogelijkheid om gebouwen te plaatsen die helpen in de strijd. Maar is het plaatsen van gebouwen wel functioneel terwijl de kogels om je oren vliegen? Ik ging er mee aan de slag en de ervaring was apart te noemen.

Header

De basis van Starhawk is heel gemakkelijk. Bouw gebouwen die je nodig hebt en zorg ervoor dat vijanden hun doel niet halen. Starhawk is opgedeeld in twee delen: singleplayer en multiplayer. We beginnen eerst met de singleplayer-ervaring. Het verhaal van Starhawk is eigenlijk heel simpel. In de toekomst zet de mensheid koloniën op in de ruimte. Om dit allemaal te doen verzamelen ze zogenaamde 'Rift-energie' dat dient als brandstof en betaalmiddel. Het is dus heel kostbaar en daar wordt voor gestreden. Ook zijn er mensen die geïnfecteerd zijn door deze energie en het met hun leven beschermen. Lastig voor het hoofdpersonage, want zijn taak is om deze energie te vinden en beschikbaar te stellen voor andere mensen die het verzamelen en verwerken.

Het verhaal van Starhawk is heel dun. De gehele singleplayer is eigenlijk ook niets meer dan een hele langdradige tutorial voor de multiplayer. Stapsgewijs boek je vooruitgang door het verhaal heen en toevallig krijg je in elk nieuw stuk ook een nieuw gebouw, voertuig of wapen dat natuurlijk uitgebreid gebruikt wordt in dat stuk van het verhaal. Na de eerste paar missies heb je door hoe de besturing in elkaar zit en hoe je moet bouwen. Op dit moment wilde ik gaan proeven wat de multiplayer mij te bieden had, waar het hele spel eigenlijk om draait.

StarHawk

Probleempje
De multiplayer-ervaring begon direct tegenvallend. Ik zie allemaal servers met mensen spelen maar ikzelf kan geen verbinding maken met geen enkele server. Na zo'n dertig keer proberen zet ik mijn laptop aan en begeef ik mij op Google. Het blijkt dat er meer mensen zijn met dezelfde problemen en op het officiële forum vind ik een forumpost die mijn probleem beschrijft.

Het schijnt te zijn dat mijn internetprovider of mijn router bepaalde porten blokkeert en die moeten hun of ikzelf openzetten. Mensen klagen want niet iedereen heeft verstand van hoe dit moet en ikzelf ben er ook een van. Gelukkig weet mijn goede vriend Google een oplossing en al snel zit ik in het configuratiescherm van mijn modem en gooi ik op aanwijzing van andere websites een aantal poorten open die volgens Sony open moeten zijn. Ik heb eerlijk gezegd nog steeds geen idee wat ik heb gedaan maar aangezien ik nu na vijftien keer proberen wel een server weet te bereiken lijkt het afdoende te zijn geweest.

StarHawk

Ongebalanceerde moeder
Ik blijf meteen de hele avond hangen in de server waar ik het eerst in terechtkom, omdat ik bang ben dat ik geen andere server kan vinden. We spelen Capture the Flag en na enkele potjes kom ik erachter dat de multiplayer complete chaos is. Zoals in vele multiplayerspellen speelt iedereen voor zichzelf en het is ook heel moeilijk om een groepsgevoel te creëren als er een Engels sprekend kleutertje roept wat hij allemaal met je moeder wilt doen.

Ik besluit me te richten op de verdediging van mijn vlag en zet afweergeschut neer om aankomende vijanden af te weren. Helaas ben ik een illusie armer want de vijand kwam in een buggy aangereden naar de vlag, stapt uit, pakt de vlag, en rijdt vrolijk terug. Blijkbaar zijn buggy's te snel voor het afweergeschut om effect te hebben. Terwijl mijn vlag in de verte verdwijnt besluit ik een aantal muren neer te zetten om het de vijand lastiger te maken en de buggy's buiten te houden.

StarHawk

Op het moment dat ik het gevoel heb dat er een impenetrabel fort heb gebouwd komt er een hawk (soort vliegtuig aangevlogen) en die transformeert vlak boven de vlag in een mech en houdt even huis midden in de basis. Oké, weer een vlag kwijt en nu maar even specifieke luchtafweer voor vliegverkeer neerzetten. Helaas als ik daarmee wil beginnen is het potje alweer voorbij, volgende pot zweer ik beter.

Na meerdere potten (waar ik met ongekende moeite in kom) concludeer ik dat je eigen plan trekken niet gaat werken. Iedereen doet zijn eigen ding en soms valt alles goed samen en heb je het idee dat je gigantisch goed bezig bent, maar dan kijk je naar de deelnemerslijst: acht versus twee. Er zit dus geen automatische balans in. Er zijn wel meer dingen in het spel redelijk ongebalanceerd. Zo zijn gebouwen te gemakkelijk te vernietigen en kosten sommige gebouwen veel energie die je heel langzaam verzameld en zodra je ze plaatst liggen ze alweer zo in duigen. Gelukkig zit de ontwikkelaar er wel bovenop want afgelopen week zijn enkele punten waar ik mij aan ergerde al verbeterd en is de balans al wat verschoven naar het positieve.

Het plaatsen van gebouwen terwijl de kogels je om de oren vliegen is een leuk concept en ook nieuw en verfrissend in het shooter-genre. Maar omdat het zo nieuw is, is duidelijk te merken dat de ontwikkelaar met zijn handen in het duister tast, zoekend naar een correcte balans. Heb je meerdere vrienden die de game leuk lijkt en met wie je tactieken kan afspreken dan is de game een groter succes te noemen dan dat je het in je eentje moet spelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Verfrissend - Verbindingsproblemen 6
+ Gebouwen - Ongebalanceerd