Boek: Willem Claassen - Park

Erik (Bomenverzameling)

Het leven van Willem zit op een dood spoor. Hij heeft net zijn relatie beëindigd en woont illegaal in het huis van een vriend, die tijdelijk in Thailand woont. Willem krijgt een nieuwe vriendin, maar deze relatie moet geheim worden gehouden. Wanneer die relatie ook spaak loopt, besluit hij om naar zijn vriend in Thailand te gaan.

park

Willem Claassen (1982) studeerde geschiedenis en journalistiek. Voordat hij met Park debuteerde schreef hij korte verhalen in onder meer Tirade en Pasionate Magazine

WillemClaassen

Park vertelt over Willem, een jonge knul uit de buurt van Nijmegen. Na kortstondig met Marleen in Tilburg te hebben samengewoond keert hij terug naar die regio. In eerste instantie woont hij bij zijn ouders, maar niet veel later kan hij gaan wonen in het huis van zijn goede vriend Tim, die tijdelijk naar Thailand is verhuisd. Dit huis bevindt zich in een mysterieus aandoenend park afgesloten door een slagboom.Hij is daar illegaal komen te wonen, dus hij moet zo voorzichtig mogelijk wonen en probeert contact met de overige parkbewoners te vermijden. Uiteindelijk besluit hij dat hij toe is aan vakantie en gaat Tim opzoeken. Daar aangekomen leert hij een andere cultuur kennen en gaat een paar keer met Tim door de jungle heen.

Park is een redelijk debuut van Claassen. De toon die hij in het verhaal neerzet laat goed merken dat de hoofdpersoon niet lekker in zijn vel zit en hoognodig toe is aan verandering. Je zou misschien denken dat het een saai en langdradig verhaal gaat worden, maar dat is  niet het geval. Er zit een prima tempo in het boek, maar het verrassingselement is nagenoeg afwezig. Op de achterkant van het boek staat ook dat Willem in Thailand ontdekt wat hij in Nederland mist, maar dat valt niet uit het verhaal te herleiden. Het boek is een beetje gewoontjes, waardoor je niet kan spreken van een opvallend en overtuigende roman.

Er is ook een trailer voor het boek gemaakt.