The Williams Collection Pinball Hall of Fame 3D

WesleyB (Wesley Akkerman)

Exclusief op Nintendo 3DS

In tijden van smartphones en spellen die voor eventjes te spelen zijn, moet je flipperkastenspel van goeden huize komen wanneer je het op een toegewijde spelcomputer uitgeeft. Hoe weerhoudt The Williams Collection Pinball Hall of Fame 3D zich tegenover de gemiddelde pinball game op een mobiele telefoon?

Je ogen zijn gefocust op één ding: die zilveren kogel. Hij mag niet in het putje vallen, want dan ben je de sjaak. Handen gespannen. Wenkbrauwen gefronst. Vingers op de schouderknoppen. Daar komt hij aan. Van boven valt hij naar beneden. Het balletje lijkt precies in het midden te vallen, terwijl je wordt overspoeld met deuntjes, kleurtjes en lichtjes. Ben je afgeleid? Misschien voor een moment. Je spant je vingers aan. Beide flippers klappen omhoog. Heb je het gered? Nee, want door de flippers omhoog te doen, heb je juist het gat groter gemaakt.

Bal twee.

Magisch
Flipperen heeft een magische aantrekkingskracht. De bliepjes, de lampjes en de flitsen trekken al generaties mensenmassa’s naar zich toe. Waar het vroeger nog in de arcadehallen of cafetaria’s was, spelen we het nu thuis. Op de bank, op onze consoles. Of in de trein, op onze handhelds en smartphones. Even snel een potje, daar is zo’n flipperspel het meest voor geschikt. Het is het type spel waar je nooit verveeld mee raakt, hoe armoedig het er ook uit ziet. Op Android en iOS zijn er talloze (gratis) pinball-spellen verkrijgbaar. Vaak kaal, omdat de spelletjes niet te groot mogen worden. Maar het voldoet.

Er is echter altijd sprake van baas boven baas. Daar waar de gemiddelde smartphone weinig ruimte biedt voor een echt toegewijde pinball-ervaring, hebben handhelds daar wel degelijk de ruimte voor. Dat bewijst The Williams Collection Pinball Hall of Fame 3D. Verslavende gameplay gecombineerd met toffe kasten, realistische graphics en geluid, doen je alle andere pinball games vergeten.

Goedkoop?
Op het eerste gezicht lijkt dit een goedkoop spelletje te zijn. De uitgever staat nou niet bekend om zijn goede spellen. De games van ontwikkelaar FarSight zijn nou ook niet echt bekend onder het grote publiek; hier en daar een uitzondering die de regel bevestigt. Dit flipperkastenspel is echter al op meerdere platformen verschenen, Wii, PlayStation 2, PlayStation 3, PlayStation Portable en Xbox 360 hebben allemaal hun eigen versie. Met dezelfde tafels. De 3DS-variant moet het echter met een tafel minder doen. Als er iets jammer is aan dit spel, dan is het wel dat flipperkast Firepower ontbreekt. Fantastische kast is dat, met zijn dubbele lanen en 3-ball multi-ball-gameplay.

In plaats van acht, bevat de 3DS-versie dus zeven kasten. Kasten die stuk voor stuk uitdagend zijn. Je kunt er uren in kwijt, aangezien er altijd wel ergens iets geactiveerd kan worden. Vind je zo’n punt, dan schiet je ineens in punten omhoog; dat is het ultieme doel tijdens het flipperen. Meer en meer punten halen. De kasten van Williams zijn mogelijk de beste pinball-kasten ooit gemaakt; dat rechtvaardigt het feit dat spel al zo vaak is uitgebracht. Als nieuwe gimmick voor dit deel maakt het spel gretig gebruik van de 3D-mogelijkheden van de Nintendo 3DS. Het ziet er werkelijk waar fantastisch uit. Omdat de camera af en toe een beetje meedraait met de bal, heb je echt het idee links en rechts langs de obstakels te kunnen zijn.

Net als in het echt
Maar dat is niet alles. Wanneer je de Nintendo 3DS schudt, laat je de kast schudden. Daarnaast kun je de 3DS omdraaien, zodat de kast onderin beeld staat en het scorebord bovenin. Net als in het echt dus. Het is even wennen om de flippers met je duimen te besturen – dat voelt een beetje onnatuurlijk aan – maar het is supertof dat de ontwikkelaar dit bedacht heeft. Multiplayer is ook aanwezig, maar dan alleen in de zogenaamde 'hot seat'-modus. Je moet de 3DS dus doorgeven wanneer de andere speler aan de beurt is. Van online of local multiplayer – of high scores – is helaas geen sprake. Een gemiste kans, want dat had de levensduur met het dubbele kunnen verlengen.

Bal twee wordt afgeschoten en belandt in het spel. Hij stuitert van links naar rechts en laat bovenin drie lampjes op branden. Extra punten, score! Daar komt dan het moment dat de bal recht naar beneden valt. Handen gespannen, wenkbrauwen gefronst, billen samengetrokken. Je vingers drukken tegelijkertijd op beide schouderknoppen. De flippers staan omhoog. De bal tikt net tegen de bovenkant van de linker flipper aan. Hij botst tegen het stuiterblokje boven de flipper en vliegt terug het spel in. De billen ontspannen. Niets is zo spannend als een goed potje flipperen. En dat het nu op je 3DS kan, is fantastisch.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ 3D-beelden - Eén tafel minder dan andere versies   7
+ Toffe kasten  - Geen online functies