Tribes: Ascend

Exclusief voor pc

De laatste jaren werd het shooter-genre vooral vertegenwoordigd door games als Battlefield en Call of Duty. Maar daar lijkt verandering in te komen met games zoals Tribes: Ascend. We keren terug naar de snelle shooters van de jaren 90 met veel actie, rocketjumps en enorm veel chaos.

Tribes: Ascend header

Tribes: Ascend is een free-to-play shooter waarin multiplayer centraal staat. Het vorige deel van de Tribes-serie stamt al weer uit 2004, en maar liefst acht jaar later is er eindelijk een vervolg gemaakt door Hi-Rez Studios. De twee stammen in het spel, Blood Eagle en Diamond Sword, zitten met elkaar vast in een oneindige oorlog en vechten om te overleven.

Classes
We beginnen bij de classes. Er zijn maar liefst negen classes om uit te kiezen, elk met een eigen rol. De classes zijn onderverdeeld in de categorieën licht, medium of zwaar. De lichte classes zijn over het algemeen een stuk wendbaarder en sneller, en de zware classes zijn juist traag maar wel een stuk sterker. Als je begint met Tribes: Ascend zijn er drie classes al vrijgespeeld. Dit zijn de pathfinder, soldier en juggernaut. De rest moet je zelf vrijspelen.

Tribes: Ascend JuggernautTribes: Ascend Soldier

Elke class kan skiën en vliegen. Skiën gebruikt geen energie. Een afdaling zorgt ervoor dat je je sneller kunt voortbewegen, maar een helling vertraagt je weer. Het vliegen verbruikt wel energie. Door slim gebruik te maken van jouw jetpack en afdalingen, kun je hoge snelheden bereiken met het skiën. Skiën is van groot belang in het spel want het lopen is erg traag en maakt jou een perfect doelwit. Ook kun je met elke class gebruikmaken van elk voertuig in het spel. Er is een tank, de Beowulf, een motor, de Grav Cycle, en een klein vliegtuigje genaamd de Shrike.

De drie lichte classes zijn de pathfinder, sentinel en infiltrator. De pathfinder is erg snel en vooral geschikt voor het achtervolgen van anderen of het oppikken van de vlag van de vijand. De sentinel is een sniper en heeft enkele handige items zoals mijnen. De infiltrator kan onzichtbaar worden en zo 'hit-and-run'-aanvallen uitvoeren.

De medium classes zijn de soldier, technician en raider. De soldier is  goed voor elke situatie en makkelijk om mee te beginnen. De technician kan naast zijn wapens ook turrets gebruiken en deze op de grond plaatsen. De raider is een echte aanvaller die explosieven gebruikt om alles simpelweg in stukjes te blazen.

De zwaargewichten zijn de juggernaut, doombringer en brute. Deze drie classes lijken op elkaar en zijn allemaal gericht op het beschermen van de eigen basis, of op het campen van de vijandelijke basis met sterke, explosieve wapens.

Het upgraden van classesEen onzichtbare infiltrator en een dode redacteur

Balans
Elke class heeft dus een eigen rol, maar geen enkele class is te sterk of te zwak, en zeker niet gebonden aan regels. Als je zin hebt om de vlag te stelen als een trage juggernaut kun je lekker je gang gaan. Met wat moeite (je zult immers het hele vijandelijke team van je af moeten slaan) zul je de vlag dan ook gewoon kunnen inleveren en vervolgens genieten van de verontwaardigde reacties van het andere team: hoe kan zo een traag iemand nou weer de vlag binnenhalen?

Hi-Rez heeft ook gezorgd voor een goede balans in het spel. Snelle wapens richten minder schade aan maar zijn makkelijker om mee te richten. Zware classes hebben veel meer levenspunten en richten veel meer schade aan, maar ze zijn traag en het is moeilijk om iemand daadwerkelijk te raken. Ook richten explosieve wapens minder schade aan als een vijand verder van de explosie af staat.

En speciale vaardigheden dan? Laten we als voorbeeld de infiltrator nemen. De sentinel kan een jammer neerzetten die de onzichtbaarheid van een infiltrator verstoort. De 'onzichtbare' vijand krijgt een grijze kleur en is makkelijk om te zien. Zit er geen sentinel in jouw team en weet je zeker dat er een infiltrator rondloopt? Schiet er dan maar gewoon op los want als je hem raakt verschijnt hij. Met wat geluk verschijnen alleen de restjes van zijn lichaam.

Je kunt met een gerust hart de class spelen die jij het leukst vindt. Het ligt dus vooral aan jouw kundigheid of je bovenaan de ranglijst komt, of dat je onderaan blijft hangen. In het begin start je ook samen met andere beginners. Tijdens het spelen gaat je level omhoog en kom je terecht in gevechten met steeds betere spelers. Het spel gebruikt snelle en goede matchmaking. Binnen vijftien seconden zit je in een spel met mensen die allemaal hetzelfde niveau als jij hebben. Je komt dus ook zelden een level 50 speler tegen als je zelf level 5 bent. Wel kun je meedoen met games waar je vrienden mee bezig zijn, ook als je wat levels hoger zit.

Explosies bij de vlagOntsnappende Blood Eagle

Gamemodes
In Tribes: Ascend kun je kiezen uit vijf gamemodi: Team Deathmatch, Capture the Flag, Capture and Hold, Arena en Rabbit.

Team Deathmatch mappen zijn vooral grote, open mappen. Het doel is om een bepaald aantal punten te behalen door vijanden te vermoorden. Een leuke toevoeging is een vlag die tevoorschijn komt nadat de eerste speler is vermoord. Deze vlag zorgt ervoor dat elke kill een extra punt geeft. Als degene die de vlag draagt wordt neergeschoten, kan iemand anders de vlag oprapen.

Capture the Flag gebruikt ook open mappen, maar dan met een basis voor elk team. In deze basissen zitten turrets, vehicle pads waar je voertuigen kunt kopen en inventory stations waar je munitie en wapens kunt halen. Een generator zorgt voor de energie. Als deze wordt verwoest kan een team nergens gebruik van maken totdat de generator gerepareerd is.

Tijdens het spelen krijg je credits. Deze zijn alleen te gebruiken in het spel waar je op dat moment mee bezig bent. Met deze credits kun je de turrets en generator upgraden waardoor deze sterker worden, en beter jouw basis beschermen. Met credits kun je ook voertuigen kopen, tactical strikes oproepen om een gebied plat te bombarderen en inventory stations laten droppen.

Een tank!Fusion Mortar en wat rook

Capture and Hold is een chaotische maar leuke mode. Je moet hierin gebieden veroveren door op een bepaald punt te staan, de Control Point. Het veroveren van een gebied duurt vijf seconden maar je hoeft niet stil te staan: je moet er alleen voor zorgen dat het andere team niet de Control Point aanraakt. Elke vijf seconden krijgen de teams punten. Het team dat als eerste een bepaalde hoeveelheid punten behaalt wint. Vaak komt dit erop neer dat iedereen granaten, mortar bommen en explosieven neergooit op de Control Points, wat zorgt voor een enorme hoeveelheid explosies waar zelfs Michael Bay jaloers op zou worden.

Arena lijkt erg op Team Deathmatch maar speelt zich af op kleine mappen. Twee van de drie huidige mappen hangen in de lucht. Je moet dus voorzichtig zijn en zorgen dat je niet van de map af valt. Zo ga je namelijk dood en verliest jouw team een punt. Je moet het vijandelijke team blijven vermoorden totdat zij hun reinforcements hebben opgebruikt. Het team dat twee rondes wint is de winnaar.

Rabbit is nu niet te kiezen in het hoofdmenu, maar het is speelbaar op custom servers. Hierin moet je een vlag oprapen. Degene die de vlag oppakt, verandert in een konijn en moet zo lang mogelijk overleven.

Als je niet gelijk wilt beginnen met een van de modi kun je ook de training in. Je kunt dan oefenen met richten op bots, leren skiën of de mappen leren kennen in alle rust.

Walled In, een arena mapTijd om de generator te slopen

Perks en upgrades
Er zijn veel dingen die je moet vrijspelen voordat je het kunt gebruiken. Tijdens het spelen verzamel je experience points, die je kunt uitgeven aan nieuwe wapens, upgrades of perks. Daarnaast kun je ook wat euro's uitgeven aan gold waarmee je de upgrades sneller kunt kopen.

Elke eerste overwinning op een dag geeft al 1200 experience points, en als je veel doet in een gevecht krijg je altijd rond de 500 en 1000 punten. Upgrades voor jouw bepantsering en wapens zijn niet zo duur, maar een nieuw wapen kost al gauw 100.000 experience points. Er zijn weinig wapens om te kopen, hooguit een of twee per class, en de wapens zijn niet per se sterker. Het hangt allemaal af van jouw smaak. Een groot verschil maken de andere upgrades eigenlijk niet: je krijgt hooguit wat levenspunten of meer ammunitie om bij je te dragen.

KatabaticTeleurstellende Shrike-piloot

De perks maken daarentegen wel een groot verschil. Perks zijn items die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je schade aanricht bij mensen die tegen je aan lopen, of dat je de vlag kunt pakken vanaf een grotere afstand. Je kunt maximaal twee perks gebruiken en sommige combinaties van perks zijn niet toegestaan omdat dat de balans zou verpesten.

Voor iemand die Tribes niet speelt klinken deze perks misschien knullig of nutteloos, maar al na een korte tijd spelen zul je het nut ervan inzien. Eén voorbeeldje dan: de pathfinder kan op een hoge snelheid langs de vlag skiën en deze meenemen. Zonder de perk moet hij precies door de vlag heen om deze mee te kunnen nemen, maar met de perk kan hij er iets bovenlangs vliegen om het op te pakken en nog sneller ontsnappen.

Iemand die gold koopt maar verder nog helemaal nieuw is zal overigens niet gelijk kunnen opboksen tegen de senioren van Tribes. Je moet daadwerkelijk leren skiën, richten en goed gebruikmaken van jouw vaardigheden om iemand dood te maken.

Vliegend in een geiserMooi uitzicht

Graphics en muziek
Tribes: Ascend maakt gebruik van Unreal Engine 3. De game ziet er prima uit, vooral voor een spel dat gratis gedownload kan worden. Er is veel variatie in de mappen. Zo zijn er mappen met lavapoelen, zonnige eilandjes met geisers waarop je kunt staan om te worden gelanceerd en een map bedolven onder sneeuw en ijs. In Katabatic, de ijswereld, zie je soms sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen.

De effecten wanneer je geraakt wordt zijn erg vet. Er komt bijvoorbeeld tijdelijk een barst in het scherm en als je dicht bij een explosie stond hoor je ook een tijdje niets meer. Ook de modellen zien er mooi uit. De Blood Eagle en Diamond Sword hebben allebei totaal verschillende modellen voor dezelfde classes waardoor je goed het onderscheid ziet. Grafisch gezien heb ik niet veel aan te merken op de game, het ziet er namelijk zeer gepolijst uit.

De geluiden van de wapens zijn niet geweldig. Ze klinken nogal flets en als speelgoedgeweertjes. De base turrets en alle wapens die explosieve projectielen afvuren klinken daarnaast ook allemaal hetzelfde. De muziek is wel goed en is vooral rustige ambiance-muziek die past bij de mappen. Maar zodra je de vlag oppakt beginnen de gitaren te schreeuwen en drums te knallen. Dat, samen met het feit dat je achtervolgd wordt door veertien mensen die jou allemaal dood willen hebben, laat het hart zeker wel wat sneller kloppen.

In Tribes kun je ook gebruikmaken van het Voice Game System (VGS). Hiermee kun je snel berichten doorgeven en jouw team vertellen wat ze moeten doen. Je hoort het bevel en ziet een zinnetje verschijnen. Om dit systeem te gebruiken druk je de letter V in, waarna een menu verschijnt met alle commands waar je uit kunt kiezen. De meest populaire commands zijn VGW (Woohoo!), VGS (Shazbot!) en VGCG (Good game!). Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon typen, maar tijdens het typen kun je niet bewegen. VGS is dan veel handiger.

Een topgame
Tribes: Ascend is free-to-play, maar zit bomvol inhoud. Er is eigenlijk niets waar je voor hoeft te betalen, tenzij je niet het geduld hebt om alles vrij te spelen. Het is een fantastische shooter met snelle gameplay, mooie graphics en goede, passende muziek. Het kan lang duren om alles vrij te spelen, maar ik heb nog steeds veel plezier met het spelen van Tribes. Het is keiharde oldschool actie in een modern jasje. Hi-Rez Studios heeft duidelijk hard gewerkt aan deze game en heeft een goed, afgewerkt spel afgeleverd.

Wil je Tribes: Ascend ook proberen? Het spel is hier te downloaden.

Vijf sterren

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.