Age Of Heroes

dekatophetspek

Toen ik een aantal weken geleden bij mijn lokale dvd-boer te horen kreeg dat er een Tweede Wereldoorlogfilm aan kwam met Sean Bean en Danny Dyer had ik nog mijn twijfels. Zowel Bean als Dyer staan bekend om een enorme lijst van films die nog niet eens de status B-film verdienen. De lowbudgetfilm Age Of Heroes van Adrian Vitoria wist me toch op aangename wijze te verrassen.

Age Of Heroes 1

Age Of Heroes is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Ian Fleming. Fleming was de oprichter van de beroemde eenheid 30 Commando, een legereenheid die later nog bekender zou worden onder de benaming S.A.S. Ook was hij de bedenker van het personage James Bond. De film begint in mei 1940, in het door de Duitsers bezette Frankrijk. Nadat korporaal Rains (Danny Dyer) een dienstbevel heeft geweigerd en een officier een kopstoot heeft gegeven belandt hij in de militaire gevangenis. Majoor Jack Jones (Sean Bean) is ondertussen bezig met het vormen van een speciale eenheid om in Noorwegen de nazi's te beroven van hun nieuwste radartechnologie. Jones ziet wel wat in de capaciteiten van Rains en lijft hem in als commando voor zijn formatie. Nadat de mannen hun training op de Schotse Hooglanden hebben doorstaan is het tijd voor actie. Operatie Grendel.

Age Of Heroes 2

Als je een film als Age Of Heroes gaat bekijken moet je geen film van het niveau van bijvoorbeeld Saving Private Ryan verwachten. Historisch gezien zitten er nogal wat hiaten in de film maar niet echt op een storende wijze. Engelse soldaten die met Amerikaanse Thompson geweren rondlopen of commando's die op missie in de sneeuw groene camouflagekleding dragen. Sean Bean, bij velen bekend als Boromir uit de Lord Of The Rings-trilogie, zit in deze film goed in zijn rol als de norse majoor Jones. Ook Dyer, die eigenlijk meestal dezelfde rollen speelt, is in Age Of Heroes goed op dreef.

Age Of Heroes 3

Het verhaal van Age Of Heroes doet lichtelijk denken aan de klassieker The Heroes of Telemark, van Anthony Mann uit 1965, met Kirk Douglas en Richard Harris. De film blinkt echter niet uit wat betreft de speciale effecten, maar dat valt te verwachten van een film met een laag budget. Vitoria is in elk geval tevreden over het resultaat en heeft zelfs al twee vervolgen in de planning. Absoluut niet de beste Britse film over de Tweede Wereldoorlog maar zeker wel één die lekker wegkijkt.

Extra's

B-Roll - 1.31 min
Leuke beelden geschoten vanaf de filmset. Altijd leuk om te zien wat voor camera's men gebruikt voor zo'n film.