The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part 1

Martijn van Veen

Misschien wel dé filmreeks met de meest uiteenlopende meningen: Twilight. De een vindt het fantastisch, smelt weg bij de liefde in de film en hoort bij Team Edward of Team Jacob. De ander vindt het echt vreselijk, bespot het feit dat de Twilight-vampieren glinsteren en vindt het juist te zoet. Maar de cijfers liegen er niet om en dus vinden de makers het wel allemaal prima. Met de laatste film werd ruim 700 miljoen dollar verdiend. Eind november komt deel 2 uit en onlangs is Breaking Dawn: Part 1 verschenen.

De liefde tussen Bella (Kristen Stewart) en haar vampier Edward (Robert Pattinson) wordt bezegeld met een huwelijk. Zelfs weerwolf Jacob (Taylor Lautner), die nog steeds verliefd is op Bella, keert huiswaarts en bezoekt de trouwerij. Tijdens de huwelijksreis in Rio de Janeiro bedenkt Bella dat ze nog wel even mens wil blijven voor haar onontkoombare transformatie tot vampier.

Dan ontdekt ze tot haar schrik dat ze zwanger is. De twee zijn zelfs van slag door het nazaat wat zich aandient. Edward wil dat zijn vrouw de baby weg laat halen, en zelfs Jacob is het met hem eens. Daar wil Bella echter niets van weten. De zwangerschap vergt veel van Bella en ze wordt steeds zwakker.

Dit eerste deel van de verfilming van het laatste boek van Stephanie Meyer kampt met dezelfde problemen als Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1. Het is duidelijk dat dit een opbouw is voor de grote finale en dat zorgt ervoor dat het tempo erg laag ligt. Er zit nauwelijks spanning in en de film zit (wederom) vol met clichéscènes die je van mijlenver aan ziet komen.

Daarnaast levert Kristen Stewart een van de meest emotieloze rollen ooit in de filmreeks. Ze lijkt maar een emotie op haar gezicht te hebben en houdt deze de gehele film vast. Gelukkig is het naarmate de reeks vorderde iets beter geworden, maar het is nog steeds niet erg overtuigend. Ook Pattinson en Taylor Lautner zijn niet heel indrukwekkend aan het acteren.

Bij het invoeren van de blu-ray worden eerst trailers vertoond van Step Up 4 en The Hunger Games. Vervolgens wordt de hoofdfilm meteen gestart en staat de Nederlandse ondertiteling meteen ingeschakeld. Met een druk op de menuknop verschijnt er een simpel menu in de linkerbovenhoek, waarin gekozen kan worden voor de extra's of gekozen kan worden tussen de verschillende hoofdstukken.

De Twilight-reeks staat garant voor een flinke inkomstenbron bij de bioscopen. Helaas is de kwaliteit van elk deel wisselend. Was het derde deel nog wel aardig om te zien, Part 1 is echter een ander verhaal. Saaie scènes, geen tempo en veel clichéscènes. Hopelijk wordt het allerlaatste deel een stuk beter, net als bij Harry Potter het geval was.

Extra's

Filming Twilight (1:23:00)
Een enorm uitgebreide making-of van het filmen van Breaking Dawn: Part 1. Het is in meerdere stukken verdeeld en elke grote scène wordt toegelicht door cast en crew. Interessant om te kijken, al zullen alleen de echte fans de bijna anderhalf uur uitkijken.

Jacob's destiny (6:58)
Een nogal saai en eenzijdige extra over de ontwikkeling van Jacob. Er wordt gepraat over het personage door Taylor Lautner en de schrijvers.

Bella and Edward's personal wedding video (8:10)
Dit is een leuke extra. De personages doen net alsof de Twilight-wereld echt bestaat en Bella en Edward écht gaan trouwen. Persoonlijke boodschappen voor het bruidspaar dus.

- Complete fan event in Brussels (1:00:25)
Op het hoesje pronkt al dat de uitgave exclusieve content bevat voor de Benelux en dat is in de vorm van een uitgebreid 'verslag' van een fanevenement in Brussel. Veel acteurs en makers van de film waren aanwezig in België om de film te promoten. In het uur zie je vooral veel Twilight-gekkies en dat zorgt voor hilarische beelden. Helaas is de kwaliteit van de extra niet optimaal.