Nova Zembla

Martijn van Veen

Het gaat de laatste tijd goed met de Nederlandse film. De afgelopen jaren worden de films uit eigen land steeds beter bekeken in de bioscopen. Gooische Vrouwen, New Kids Turbo, New Kids Nitro en Komt een vrouw bij de dokter werden allemaal een groot succes. Laatstgenoemde film werd geregisseerd door regisseursgroentje Reinout Oerlemans en blijkbaar is het toen bij hem gaan kriebelen. Niet lang daarna regisseerde hij de eerste avondvullende Nederlandse 3D-film Nova Zembla, die onlangs op blu-ray en dvd is verschenen.

In de 16e eeuw maakte Willem Barentsz (Derek de Lint, Gooische Vrouwen) een ontdekkingsreis rondom de Noordkaap, maar strandde op het eiland Nova Zembla. Schrijver Gerrit de Veer (Robert de Hoog, Schemer) was aan boord van het schip en schreef een verslag. In het toenmalige Amsterdam was hij de assistent van dominee Plancius (Jan Decleir, Karakter) en bovendien verliefd op diens mooie dochter Catharina (Doutzen Kroes). Als initiator van de reis besluit Plancius om Gerrit mee te sturen op expeditie met Barentsz en Jacob van Heemskerck (Victor Reinier) om de liefde voor Catharina te bewijzen.

FOK! schreef al eerder een recensie over de film: "De tweede film van Reinout is er weer een om trots op te zijn, al zijn er nog wel verbeterpunten. De acteerprestaties zijn eigenlijk van iedereen bovengemiddeld, maar hoofdrolspelers Robert en Sem Schilt (speelt Claes) vallen in zeer positieve zin op. De ontberingen op het koude Nova Zembla hadden niet beter kunnen worden vertolkt. Het verhaal is meeslepend en blijft de hele tijd boeiend. Ook het 3D-effect is prachtig en is, vooral op zee, een goede toevoeging. Maar helaas mist de film op een aantal momenten goede spanning."

Bij het starten van de blu-ray kom je na het zien van trailers van Lotus en One Day bij een keuzescherm, waarin je kunt kiezen tussen 2D en 3D. Om de film in 3D te kunnen bekijken moet je uiteraard in het bezit zijn van een 3D tv en een 3D blu-ray speler of Playstation 3. Na het maken van de keuze begint de hoofdfilm meteen. Bij een druk op de menuknop verschijnt er onderin in het midden een klein menu, waarin je voor de extra's kunt kiezen.

De 3D-effecten zijn, net als in de bioscoop, een goede toevoeging aan Nova Zembla. De scènes op zee zien er prachtig uit en zorgen ook in jouw eigen thuisbioscoop voor net dat beetje extra. Het is dus geen flauwe toevoeging of een matige 3D-conversie, maar de film is daadwerkelijk met 3D-camera's gefilmd en dat is goed te zien.

De blu-rayuitgave van Nova Zembla is absoluut een aanrader. De verpakking is versierd met een 3D-hologram van de filmposter, maar helaas heeft het doosje het formaat van een dvd-hoesje. Hierdoor valt hij qua grootte een beetje uit de toon als je hem naast andere blu-rays zet. Maar dat mag de pret niet drukken, aangezien de film en de extra's dat compenseren. Vooral als je Nova Zembla op een 3D-tv kunt bekijken is het eigenlijk een simpele keuze.

Extra's

Making of (25:30)
In bijna een half uur vertelt regisseur Reinout Oerlemans alle ins en outs over de film. Van de reden voor het maken van Nova Zembla tot de problemen die er zijn bij het filmen op zee. Een echte aanrader om na de film te bekijken.

Premièreverslag (9:58)
De film beleefde een koninklijke première en tijdens de avond was het enorm druk. Speciaal voor de dvd en de blu-ray werd een verslag gemaakt, maar helaas is het te veel jurken en kleding in plaats van interessante interviews. Lichtpuntje is de remix van Armin van Buuren van de soundtrack onder het verslag.

Videoclip Armin van Buuren (3:00)
De remix door Armin van Buuren van de soundtrack gecombineerd met beelden uit de film. Leuk voor erbij, maar niet heel noodzakelijk.

Daarnaast staan er een teaser, bioscooptrailer en foto's van tijdens de opnames op. Het is ook mogelijk om de film te bekijken met audiocommentaar van regisseur Reinout en cinematograaf Lennert Hillege.