Angry Birds Space

wc-eend

Angry Birds
De Angry Birds zijn terug in een nieuw avontuur. Dit keer geen wilde carnavalstoeren maar een echt superheldenverhaal in de ruimte. Dus trek je superheldkostuum aan en help mee de groene varkens te bevechten in Angry Birds Space.

Angry Birds is een populaire franchise en met drie verschillende games is de gameplay in elke game redelijk hetzelfde. Het gehele principe van Angry Birds is onveranderd gebleven in deze Space-editie waardoor de game nog steeds zo toegankelijk als zijn voorgangers is gebleven. Wel komen er twee nieuwe elementen in het spel die volledige gameplay op zijn kop zetten: zwaartekracht en gewichtsloosheid.

Angry BirdsAngry Birds

De vogels worden nog steeds vanaf een katapult in de ruimte afgeschoten. Maar omdat je in de ruimte zit, zweeft alles rond en dus ook de vogels. Door goed te mikken zullen de vogels een rechte baan blijven volgen totdat ze wat raken en een andere kant op zullen zweven. De gameplay verandert hierdoor behoorlijk. Je moet nu niet alleen bekijken waar je je vogel heen schiet maar er ook rekening mee houden dat er allemaal objecten andere kanten op kunnen gaan. Objecten die jij misschien wel nodig had om dat ene varken uit te schakelen.

Naast de gewichtsloosheid kun je ook spelen met de zwaartekracht van kleine asteroïden die in het spel zitten. Schiet een vogel net langs de asteroïde en zijn baan zal een andere vorm aannemen en de vogel komt ergens anders uit. Klinkt erg moeilijk maar dat is het niet. Het spel geeft namelijk duidelijk op het scherm aan, zonder te storen, waar zwaartekracht zit en waar niet. Daarnaast hebben de vogels nu ook een lijntje vanaf de katapult zodat je kunt zien waar ze heen vliegen en hoe zwaartekracht een deel kan beïnvloeden. Dit lijntje is niet heel lang dus je zult nog steeds veel moeten experimenteren met de vogels waar ze heen moeten voor het gewenste effect.

Angry BirdsAngry Birds

Om in de ruimte te moeten overleven zijn de vogels getransformeerd in superhelden. Allemaal zijn ze iets van uiterlijk veranderd maar twee zijn er helemaal anders. De eerste die anders is de gele driehoeksvogel uit de eerdere delen. Deze is nu paars maar zijn krachten zijn ook anders. Omdat je nu met de zwaartekracht speelt en ook vanuit andere hoeken opeens moet aanvallen is zijn aanval iets aangepast. Je schiet hem af en zodra je op het scherm drukt zal de vogel in een noodgang naar de plek waar jij drukte vliegen. Dus schiet hem over iedereen heen, druk op je doelwit en hij vliegt er recht op af. De tweede is niet zozeer anders maar nieuw. Een buitenaardse vogel die zich bij jouw groepje boze vogels heeft aangesloten kan namelijk na inslag een deel van zijn omgeving bevriezen. Gooi er dan een andere vogel tegen aan en alles wat bevroren is gaat makkelijker kapot.

Angry Birds Space borduurt rustig voort op wat de serie groot heeft gemaakt en is ideaal voor een pleziertje in een pauze van enkele minuutjes of als je even in de wachtrij staat. Met deze nieuwe levels en nieuwe toevoeging van zwaartekracht en gewichtsloosheid voegt de ontwikkelaar iets nieuws en fris toe in de Angry Birds-franchise. Voor fans van de serie is dit geheid een game die ze moeten hebben. Voor mensen die snel waren uitgekeken op de normale Angry Birds geef ik het advies om het met dit deel nogmaals te proberen of het bevalt.