CD: Le Le - Partytime

Martijn van Veen

De Nederlandse popgroep De Jeugd van Tegenwoordig heeft haar sporen in de Nederlandse muziekindustrie al lang en breed verdiend met als hoogtepunt het winnen van de Popprijs begin dit jaar. Groepslid Pepijn Lanen (beter bekend als Faberyayo) vond dat niet genoeg en zette in 2007 met designer Piet Parra en beatmaker Rimer Londen het rariteitentrio Le Le op. Na het album Flage en de EP Marble komt de groep met het album Partytime. Maar helaas (?) was het kunstige Frans en Duits op en is het nu louter Engels en Nederlands.

De eerste single van Partytime: 'Neen'

Begin dit jaar werd bekend dat Piet, Pepijn en Rimer bezig waren met een nieuw Le Le-album en meteen brachten ze de single 'Neen' uit. Deze track over de middelmatigheid in het algemeen werd meteen een bescheiden hitje en heeft zeker de potentie om een nog groter succes te worden als festivalanthem. Toen werd meteen al duidelijk dat het trio, na lang wachten, gewoon weer terug was. Briljante teksten (misschien nog wel iets beter dan De Jeugd) en een strakke beat, gecombineerd met interessante artwork.

Het verdwijnen van het Frans en Duits is na een eerste luisterbeurt wel een gemis. Het gekunstel met woorden waarvan je eigenlijk niet precies weet wat het betekent was hét succes van Flage. Maar al gauw verdwijnt de heimwee naar de begintijd en is Le Le, net als De Jeugd met het album De Lachende Derde, gewoon een stuk volwassender geworden. De nummers zijn iets minder plat en dus beter geschikt voor de radio of tv. Dat is ook precies wat de heren van plan zijn.

Maar is Le Le dan nog wel Le Le? Simpel antwoord: ja. Aan de titels van de songs te zien is het nog steeds een rariteitenkabinet, maar iets toegankelijker gemaakt voor de massa. 'Sexual Hair' gaat bijvoorbeeld over het kapsel van personen na de seks. Dit nummer bevat een catchy en opzwepende beat en heeft de potentie om de nieuwe 'Breakfast' te worden.

Ook interessant is het grote aantal referenties naar andere muziek, tv-programma's of films. 'Damien' is bijvoorbeeld een ietwat donkere track met dan weer een vrolijk refrein. Het nummer is een verwijzing naar Damien uit de film The Omen uit 1976. De song 'En Pierre' is een referentie naar voice-over Pierre van Ostade van het programma Prijzenslag en is een opsomming van prijzen uit de show. Misschien niet het hoogtepunt van het album, maar desalniettemin een strakke beat.

Bij de undergroundmuziekliefhebbers werd Le Le gemist en na een stilte van ruim twee jaar zijn ze weer helemaal terug. En hoe. Gewoon weer als vanouds, maar dan net iets anders als vernieuwinkje. Op het album Partytime staan genoeg potentiële tracks om een flinke (cult)hit te worden, zoals 'Sexual Hair', 'Komkommers' en 'Crazy Shaped Lady'. Met zo'n volle plaat zijn ze eigenlijk dé must see deze festivalzomer, mocht je ze nog niet gezien hebben. Het nieuwe Le Le-album Partytime is, zoals het hoort, een beetje vreemd, maar wel zeer lekker.

TRACKLIST PARTYTIME:

1. We Come to Play (1:55)
2. Normal (3:27)