Boek: Breekijzer - Milou van der Will

Wouter Kursten (Magneet)

breek•ij•zer het; o -s werktuig om (open) te breken.

Dit klinkt als een titel voor een boek dat over inbraken gaat. Dat is wel één van de dingen waar Sam zich mee bezighoudt, maar het is niet waar het boek om draait. Eigenlijk is Sam ook niet de hoofdpersonage, het boek draait wel om hem maar zijn vriendin Sophie is eigenlijk de hoofdpersoon.

Sam raakt op zestienjarige leeftijd zijn ouders kwijt als zijn vader een einde maakt aan het leven van zijn vrouw en zichzelf. Niet alleen Sam maar ook zijn broertje Lucas hoorden de knallen en hebben de lichamen zien liggen. Het is onnodig om te zeggen dat dit voor beiden een levenslang trauma opleverde.

Samen met zijn vriendin Sophie probeert Sam een nieuw leven op te bouwen. Uit geldnood klopt hij aan bij wat ‘vrienden’ en zo komt hij in het wereldje van de georganiseerde misdaad terecht. Sophie vindt ondertussen de dagboeken van Sams moeder en begint steeds meer te leren over het hoe en wat in Sams familie. Langzaam komt ze erachter dat niet iedereen is of was wat hij leek en ook dat veel mensen niet aan dit verleden herinnerd willen worden.

Zoals gezegd draait Breekijzer wel om Sam maar is Sophie meer de hoofdpersoon. Ze ontdekt het door Milou van de Will uitstekend bedachte verleden van Sams familie. Ook bij de inbraken lijkt het wel of Milou wat basisprincipes mee heeft gekregen van wat beroepscriminelen of de politie. Geen verzonnen belachelijke manieren om een huis binnen te komen maar juist volledig menselijke handelingen. Daarmee heb je ook meteen de kracht van dit boek te pakken: het is een verhaal dat volkomen geloofwaardig overkomt. Nergens gebeurtenissen die ver over the top zijn maar juist zeer realistisch.

Al met al is Breekijzer dus een zeer goed boek dat in geen enkele boekenkast zal misstaan. Milou van der Will heeft eerder met haar debuut Rood Licht al bewezen een begenadigd schrijfster te zijn en ook Breekijzer doet een dergelijke reputatie zeker eer aan.