Contraband

Ors

In 2008 verraste de IJslands-Nederlandse film Reykjavík-Rotterdam door niet minder dan vijf Edda Awards in de wacht te slepen, de belangrijkste filmawards van het eiland. Het was een kwestie van tijd totdat Hollywood een remake eruit zou pompen. Baltasar Kormákur, die in de IJslandse versie nog de hoofdrol speelde, neemt nu de regie van Contraband (Frans voor ‘smokkelwaar’) waar. Mark Wahlberg (The Departed), Giovanni Ribisi (Avatar), Kate Beckinsale (Underworld) en Diego Luna (The Terminal) vonden het script waardig genoeg om hun acteerprestaties nogmaals te tonen. In Contraband verplaatst het hele gebeuren zich van Reykjavík en Rotterdam naar New Orleans en Panama en doet deze Amerikaanse versie een poging het origineel te overtreffen.

contraband poster

In een vorig leven was Chris Farraday de perfecte smokkelaar, maar dat leven lijkt hij achter zich te hebben gelaten. Samen met zijn vrouw Kate (Kate Beckinsale), twee kinderen en een goedlopende zaak in alarminstallaties, probeert hij zo min mogelijk met zijn oude werk in aanraking te komen. Als het jongere broertje van Kate, Andy, in de problemen komt door een mislukte drugsdeal met de plaatselijke crimineel Tim Briggs (Giovanni Ribisi) en te horen krijgt dat hij zijn leven niet meer zeker is, wordt Chris tegen zijn zin meegezogen in alle ellende.

Na een mislukte bemiddelingsactie tussen hem en Tim wordt ook Chris bedreigd door Briggs en ziet zich gedwongen om samen met Andy en wat oude smokkelvrienden nog één gevaarlijke smokkelmissie op te zetten om zo Briggs af te betalen en hun eigen levens in veiligheid te stellen.

contraband 2

Contraband lijkt in eerste instantie een keiharde film als je alleen de trailer hebt gezien. Wie de film uiteindelijk in zijn geheel heeft bekeken, komt er nagenoeg snel achter dat het verhaal totaal ongeloofwaardig is en aan elkaar hangt van te veel toevalligheden. Het verhaal rammelt aan alle kanten en elke plotlijn wordt door een absurde plotwending opgelost. Helaas is Wahlberg de laatste tijd hopeloos in het uitkiezen van zijn filmrollen. Na zijn acteerwerk in The Departed werd al snel gedacht dat op Wahlbergs schoorsteen heel snel een Oscarbeeldje zou komen te staan, maar het tegendeel bleek waar. Het lijkt alsof hij maar één rol kan spelen, namelijk die van zichzelf. Elke rol is hetzelfde. Boze blik, beetje brabbelen, het is een soort Marky Mark in het kwadraat. Waarom Kormákur voor de overige rollen heeft gekozen voor ‘bekende gezichten’ is helemaal de grote vraag.

contraband 3

Beckinsale had net zo goed thuis kunnen blijven. Acteerwerk slecht? Check. Plotlijn totaal overbodig? Check. Wacht, dat is niet helemaal waar. Op het eind, daar komt ze wel van pas, want de film moet een einde hebben toch? Een totaal uit zijn verband gerukt en slecht slot. De twists vliegen je om de oren, maar het allerbelachelijkst is dat je ze al van een kilometer aan ziet komen. Giovanni Ribisi zou het enige pluspunt van de film genoemd kunnen worden. Ik zeg expres ‘kunnen’, maar ook hij verandert in de film in een totaal ander personage dan wat er in de trailer te zien was. Contraband is een zeer overbodige en slechte remake geworden die zonder de A-sterren niet eens de bioscopen had gehaald. Please Hollywood, geef ons nou eens een goede remake? Pretty please?