Chronicle

Cosmo2.0

Afgelopen jaren zijn enkele grote superheldenfilms uitgebracht en om dan nog een onderscheidende film te maken moet je van goeden huize komen. Chronicle waagt zich aan het superheldengenre door net een beetje af te wijken van het normale. Of het geslaagd is?

Het moment dat Andrew (Dane DeHaan) een camera in zijn bezit krijgt begint zijn leven te veranderen. Hij legt zijn hele leven vast, van zijn slechte thuissituatie tot zijn eenzame schoolleven. Als zijn neef Matt (Alex Russell) hem meesleept naar een schoolfeest wordt ook dit gefilmd. Matt en een vriend genaamd Steve (Michael B. Jordan) vinden tijdens het feest een vreemd gat in het bos, en besluiten met Andrew en de camera op onderzoek te gaan. Ze doen een vreemde ontdekking wat resulteert in hun nieuwe gave.

De drie jongens hebben vanaf dat moment telekinetische krachten. Aanvankelijk gebruiken ze dit om te dollen, maar al snel trainen ze deze gave om sterker te worden. Er worden regels gemaakt waar ze het niet allemaal helemaal mee kunnen vinden. Regels om de gewone mensen te beschermen, maar kunnen ze zichzelf in controle houden?

Wat begint als een mysterieuze film over het omgaan met superkrachten, verandert al snel in een tragische film over het hebben van superkrachten. Een tragisch verhaal van een jongen die altijd gepest werd en geen veilige thuishaven had en op zoek wil gaan naar wraak.

Het is een korte film, met een realistische insteek. Een verhaal met een einde zoals je het niet verwacht en net een beetje anders is dan andere verhalen, dat maakt deze film een goede film. De found-footage stijl heeft geen toegevoegde waarde zoals het wel heeft in The Blair Witch Project of Paranormal Activity en dat is jammer. Hier had meer uit gehaald kunnen worden, want nu is het eerder vervelend en te toevallig dat er camera’s zijn.  Grafisch is het aardig, de speciale effecten zijn mooi gedaan al zitten er kleine schoonheidsfoutjes in. De personages worden overtuigend neergezet door de hoofdrolspelers en dat maakt de film toch aangenaam om naar te kijken.

De film is zeker geslaagd te noemen. Het wijkt net iets af van de andere films door de zwakheid vande mens te laten zien. Het verhaal laat veel vragen achter en dit is zeker een reden om een vervolg te verwachten. .