The Darkness II

Stefan Walthie (StefanW)

Gespeeld op Xbox 360. Ook beschikbaar op PlayStation 3 en pc.

In 2007 kwam Jackie Estacado tot leven in de videogame The Darkness. Nu, vier jaar later, brengen Digital Extremes en 2K Games de opvolger van het spel uit, The Darkness II. Met een nieuwe grafische stijl, een vernieuwd gevechtssysteem en een nieuwe stem voor Jackie moet The Darkness II zijn voorganger gaan overstijgen. Of dat gelukt is?

Jackie is de baas
Het verhaal van The Darkness II speelt zich twee jaar na de verhaallijn van deel één af. Nadat Jackie de moordenaar van zijn vriendin Jenny om het leven heeft gebracht is hij aan het hoofd gekomen van de maffiafamilie waar hij de huurmoordenaar van was. Gedurende twee jaar heeft hij the darkness, een duistere kracht die in hem huist, weten te onderdrukken.

Tijdens een etentje wordt er een aanslag op Jackies leven gepleegd door een onbekende groep mensen. Deze gebeurtenis zorgt ervoor dat Jackie gedwongen is zijn darknesspowers weer naar buiten te laten om in leven te blijven. Wat later ontdekt hij dat deze groep The Brotherhood is. Zij zijn een geheim genootschap dat al eeuwen jacht maakt op the darkness. In plaats van the darkness gevangen nemen, wat hun oorspronkelijke doel was, willen zij de duistere kracht voor hun eigen doelen gebruiken. Zij maken hiervoor gebruik van een eeuwenoud reliek, the syphon. Hiermee kunnen zij the darkness uit Jackie halen en bundelen voor zichzelf.

Twee vijanden tegelijk
Ondertussen is the darkness zelf druk bezig om Jackie volledig te beheersen. Jackie heeft meer en meer moeite om de kracht te controleren. Als extra drukmiddel blijkt the darkness de ziel van Jenny vast te houden in de hel. Tegelijkertijd lijdt Jackie aan ernstige hallucinaties, waarin hij als psychiatrisch patiënt in een inrichting zit waar hem vertelt wordt dat zijn denkbeelden over the darkness niet kloppen.

Grafisch goed
In The Darkness II zijn de makers overgestapt op de grafische techniek graphic noir, een variant van de cel-shadingtechniek. Deze techniek zorgt ervoor dat de beelden er meer als een stripboek uitzien. Ook zijn de meeste assets in het spel met de hand gemaakt door cartoonartiesten in plaats van digitaal gecreëerde beelden. Beide keuzes lijken uitstekend uit te pakken. Je hebt vanaf het eerste moment het idee dat je in bewegend stripboek zit in plaats van in een zo realistisch mogelijk gemaakt videospel. De stijl zorgt er heel snel voor dat je volledig in de sfeer van de Darkness-comics zit. Doordat het duidelijk niet probeert realistisch te zijn zijn dingen als rare gezichtsuitdrukkingen of net niet kloppende tekeningen ook helemaal niet storend.

Vechten met vier armen tegelijk
The Darkness II heeft ook een nieuw gevechtssysteem, wat de makers quad wielding hebben genoemd. Naast zijn eigen twee armen beschikt Jackie ook in The Darkness II over twee demonische armen, of eigenlijk twee demonische slangen. De armen bedien je met de triggerbuttons. De slangen bedien je met de twee schouderknoppen. Door quad wielding ben je in staat om de armen alle vier tegelijkertijd te gebruiken. Zo kun je met de ene slang een tegenstander pakken, met de andere zijn hoofd eraf trekken en ondertussen twee pistolen op een tweede tegenstander leegschieten. Deze techniek biedt heel veel mogelijkheden in je gameplay. Op een gegeven moment ben ik zelf voornamelijk overgegaan op het gebruiken van de slangen tegen The Brotherhood en heb ik de wapens gebruikt om tegelijkertijd de lampen in de omgeving kapot te schieten. Quad wielding is een groot pluspunt in de game, omdat het een duidelijke extra dimensie biedt in de gameplay. Toch is dit gevechtssysteem ook een minpunt in de gameplay. Als je de quad wielding volledig wil gebruiken moet je je controller op een redelijk onnatuurlijke manier vasthouden. Hierdoor speelt het wat minder prettig dan wanneer je er voor kiest om hoofdzakelijk of de wapens of de demonische armen te gebruiken in je gevechten.

Get away from the light
Een leuke feature in het spel is het licht. The darkness houdt niet van licht. Als Jackie zich in het licht begeeft verdwijnen zijn demonische armen, zodat hij deze niet meer kan gebruiken. Ook wordt het beeld zo licht dat je bijna niets meer ziet. Je bent dus naast tegenstanders verslaan ook bezig om te kijken waar lantaarnpalen staan en lampen hangen zodat je ze kunt uitschieten. Helaas voor Jackie weet The Brotherhood van zijn aversie tegen licht. Zij gebruiken op verschillende manieren licht om je tegen te werken. Van mannen met bouwlampen tot lichtgranaten, alles komt jouw kant op. Ook zet The Brotherhood op bepaalde plaatsen lampen neer die je alleen uit krijgt door de generator kapot te schieten. Hierdoor moet je op sommige punten in het spel van je pad afwijken om generators te zoeken en uit te schakelen.

Talenten uitbreiden
Een onderdeel van de gameplay is het verzamelen van dark essence. Deze kun je krijgen door tegenstanders te doden, door hun harten te laten opeten door de demonische armen en door relieken te verzamelen die in het spel verborgen zitten. Op een groot aantal plaatsen kom je een soort dark portal tegen waar je toegang hebt tot je eigen talent tree. Hier kun je jouw dark essence gebruiken om bepaalde nieuwe krachten te ontwikkelen en uit te breiden. De talent tree is onderverdeeld in vier hoofdgroepen. Jouw stijl van vechten bepaald voor het grootste deel welke groep je gaat aanspreken. Wanneer je bijvoorbeeld niet veel met je wapens schiet, zul je niet veel dark essence stoppen in de groep waarmee je jouw wapens versterkt met darkness powers.

Gelukkig kunnen we samenspelen
The Darkness II heeft ook een multiplayer met de naam Vendetta's. Gelukkig heeft het een multiplayer zou je bijna willen zeggen, want de singleplayer is erg kort en is op het makkelijkste niveau in ongeveer zes uur uit te spelen. De co-op staat bijna geheel los van de singleplayer. Je speelt niet met Jackie, maar met één van de vier nieuwe, speciaal ontwikkelde personages. Elk personage heeft een eigen soort wapen en een eigen darkness power. In de multiplayer kun je er voor kiezen om een aparte verhaallijn te spelen. Deze staat los van het verhaal van de singleplayer, maar heeft wel een duidelijke verbinding ernaar. Ook kun je er voor kiezen om bepaalde delen van de singleplayer met de multiplayerpersonages opnieuw te spelen.

De controls in de multiplayer zijn makkelijker dan die van de singleplayer. Doordat je niet met Jackie speelt heb je geen beschikking over de demonische armen. Daarnaast heb je een grote mate van samenwerking nodig. De vendetta's zijn namelijk redelijk moeilijk. Gelukkig kunnen je medespelers je weer op je voeten helpen als je bent neergeschoten. Hiervoor heb je een beperkte tijd voordat je echt dood bent. Dit ‘reviven' duurt alleen net te lang zodat je geregeld zelf ook neergeschoten wordt als je probeert een teammaat omhoog te helpen.

The Darkness II is een hele goede firstperson-shooter met een korte, maar prima verhaallijn. De donkere sfeer wordt door de combinatie van graphic noir en de stemmen van Mike Patton als the darkness en Brian Bloom als Jackie Estacado heel goed neergezet. Het quad wielding zorgt voor een leuke en interessant gevechtssytseem, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de controller niet heel prettig meer in de hand ligt. De multiplayer is een goede aanvulling op het spel, zeker doordat deze los staat van de singleplayer. De singleplayer zelf is helaas erg kort. Hierdoor krijg je enigszins het gevoel dat het spel net niet helemaal af is. Al met al is The Darkness II een prima spel dat in geen enkele collectie zal misstaan.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goede sfeer door graphic noir - erg korte singleplayer 7,5
+ Interessante multiplayer - Quad wielding (controls)