Boek: Uit de dood verrezen - Mark Billingham

Wouter Kursten (Magneet)

Wat doe je als je erachter komt dat je vrouw je wilt laten vermoorden? Je maakt van de gelegenheid gebruik om je oude leven te dumpen en een nieuw leven op te bouwen. Dat je vrouw en de huurmoordenaar de bak in draaien voor de moord op een ander persoon maakt je op dat moment ook geen bal meer uit.

Anna Carpenter, die als assistente van een privédetective werkzaam is, wordt op een dag benaderd door een vrouw die haar eigen man heeft laten vermoorden. Althans, dat is wat ze dacht want ze heeft foto’s ontvangen waar haar man levend en wel op staat. Ook heeft ze het vermoeden dat hij haar dochter meegenomen heeft. Anna zoekt de hulp bij rechercheur van de politie Tom Thorne die ook het originele onderzoek heeft gedaan. Deze krijgt toestemming van zijn bazen om met deze klus aan de gang te gaan en duikt er vol op.

Uit de dood verrezen is een goed geschreven boek, de personages zijn allemaal goed beschreven en zeer realistisch. Mark Billingham gaat zelfs verder dan goede diepgang in de personages. Bij de meeste schrijvers zijn de ‘goeien’ altijd perfect. Bij Billingham niet, Thorne heeft het ook wel eens bij het verkeerde eind en is niet bang om dat toe te geven. Ook de obstakels die hij tegenkomt in zijn zoektocht naar de ‘vermoorde’ man komen goed over en zouden best wel eens ergens echt gebruikt kunnen zijn.

Dit is niet het eerste boek in de Tom Thorne-serie maar hopelijk ook niet de laatste. Het boek had een hoge leesbaarheidsfactor en mocht ik ooit de tijd hebben om de eerdere boeken te lezen dan zal ik dat ook zeker doen. Een absolute aanrader voor iedereen die van detectives houdt waarin procedures en gebeurtenissen op een realistische manier beschreven worden.