Pullblox

Exclusief voor Nintendo 3DS eShop

Paniek! In de parken van de pastelkleurige wereld van Pullblox zijn kinderen zich per ongeluk massaal aan het opsluiten in blokkerige vallen. Het is aan Mollo, de vadsige rode held gekleed in sumo tanga, om de kinderen te redden van een afschuwelijke dood door verstikking.

Pullblox (of Pushmo, zoals het in Amerika heet) is ontwikkeld door Intelligent Systems, makers van onder andere Fire Emblem, Advance Wars en Paper Mario. De befaamde Nintendo-studio laat met deze game weer zijn genialiteit zien. Hoog nodig ook, want de eShop heeft bitter weinig goede originele games.

Om de kleintjes te bevrijden zal Mollo eerst flink moeten puzzelen. Het doel is om aan de top van de inklapbare torens te komen. Dit doe je door individuele blokken te trekken en/of te duwen tot je een trap naar het bovenste gedeelte hebt gevormd. Eigenlijk lijkt het nog het meest op Catherine, maar dan zonder de tijdsdruk en de thematiek over seks en relaties.

Pullblox doet zijn best om bekende puzzelgamefrustraties te elimineren. Domme foutjes kunnen ongedaan gemaakt worden met de rewind-functie. Mocht je vast komen te zitten, dan is er ook een knop om de puzzel te resetten. De game heeft sowieso een lekkere flow, zodra je klaar bent met een level word je automatisch in de volgende gegooid. Een slim trucje dat je motiveert om door te spelen.

De puzzels hebben vaak de vorm van schattige pixelart. Ze variëren in moeilijkheidsgraad van 1 tot 5 sterren, waarbij de 5-sterren hersenkrakers je gemakkelijk mentale inzinkingen kunnen bezorgen. Pullblox is een typische 'aha'-moment puzzelgame, zodra het kwartje valt en je het trucje van het level doorhebt ben je snel klaar.

Dat is ook het enige echte probleem met Pullblox; je herhaalt vaak dezelfde kunstjes. De game zit boordevol puzzels; aan content is zeker geen gebrek. Er zijn er dus eigenlijk te veel. Veel levels zijn klonen van elkaar, de nieuwe versie is misschien net iets moeilijker, maar je weet hun trucje al. Het is daarom niet echt geschikt voor heel lange speelsessies.

Halverwege introduceert Pullblox nieuwe mechanieken, een verrassing die het spel de tweede helft van de puzzels enigszins vers houdt. Bovendien voegt het een nieuw laagje complexiteit toe. Naast blokken duwen en trekken krijg je ook te maken met pijpen die je à la Mario naar andere gedeeltes van de toren teleporteren en knoppen die automatisch alle blokken van een bepaalde kleur naar voren laten uitsteken.

Mocht je de puzzels ooit zat worden, dan kun je ook prima aan de slag met de vriendelijke level editor. Liefhebbers kunnen vervolgens hun creaties met elkaar delen via QR-codes. Bereid je maar voor op een oneindig aantal penisstructuren. Echt een vol pakket dus, gul voor een game die maar zes euro kost.

Conclusie:
Het is geen luchtspiegeling, er is eindelijk een oase verschenen in de woestijn die ‘eShop' heet. Pullblox is zo'n beetje de ideale puzzelgame: het is verslavend, het heeft diepte én er is veel user-generated content. Zolang je maar niet te veel puzzels achter elkaar speelt, blijft deze snoezige game een absolute topper.