Fallout New Vegas DLC

Roy

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor pc en PlayStation 3

Vanaf vandaag ligt Fallout New Vegas: Ultimate Edition in de winkel. Deze versie is een zogenaamde 'Game of the Year'-editie wat inhoudt dat je naast de game ook alle patches, updates en DLC krijgt. Voor New Vegas betekent dat vier nieuwe verhalende uitbreidingen en twee keer een bundel met items.

De review van de game zelf kun je hier vinden. De game kreeg een dikke 8 en de budgetprijs, gecombineerd met alle DLC, maakt van de ultimate edition een must-have als je de game nog niet hebt. Heb je New Vegas wel al, dan kun je aan de hand van de losse minireviews hier bepalen welke DLC je wel of niet moet downloaden.

Dead Money
Dead Money begint als je een radiosignaal oppikt dat vertelt over de opening van een geheel nieuw casino/hotel: Sierra Madre. Deze staat niet op de Strip, maar ligt afgelegen in een woestijn. Het resort had een grootse opening moeten krijgen, maar de bommen vielen eerder. Sierra Madre is daarna in de vergetelheid geraakt en enkel Father Elijah (Brotherhood of Steel) heeft het kunnen vinden. Hij is ook degene die je uiteindelijk naar het casino haalt om hem te helpen de schatten van ontelbare waarde te vinden.

Je begint dit hoofdstuk zonder enige wapens of items en dit zorgt direct voor een hoge moeilijkheidsgraad aangezien de vijanden vrij lastig neergaan. Deze vijanden, ghost people genaamd, zijn tevens de enige die kunnen overleven in de giftige mist die in het dorp rondom Sierra Madre hangt. 

Dead Money bestaat grofweg uit twee delen, eentje in het dorp en eentje in het casino zelf. Om in het casino te geraken heb je de hulp nodig van drie anderen die Elijah 'toevallig' al voor je verzameld heeft. Dit zijn een doofstomme dame, een arrogante ghoul en een schizofrene super mutant. Het is een mooi stel bij elkaar en de conversaties zijn allemaal ijzersterk, zoals je in een Fallout-game mag verwachten.

Eenmaal in het casino heb je te maken met de holografische beveiliging die op hol geslagen is. Ook hier is het weer flink afzien wat betreft de moeilijkheidsgraad. Je reisgenoten hebben in het casino allemaal een eigen verhaallijn en doel waarom ze er zijn. Of dit goed, danwel slecht uitpakt is helemaal aan jou...

Dead Money is een prima uitbreiding en past in het New Vegas-verhaal. Ook kent het een sterke line-up NPC's. Het eerste deel is echter vrij frustrerend vanwege de tijdsdruk die de mist oplegt en het ontbreken van je eigen wapens en items. De hele sfeer is ook niet helemaal des Fallouts en daarom scoort Dead Money het minst van alle uitbreidingen.

Honest Hearts
Honest Hearts brengt je naar Zion National Park waar je midden in een conflict tussen rivaliserende Indianen komt. Uiteraard ben jij degene die het conflict kan gaan oplossen, waarbij je zelf kunt kiezen voor een vreedzame oplossing of een flinke oorlog.

De omgevingen in Honest Hearts zijn fantastisch, Zion komt over zoals Zion in het echt overkomt als je er rondloopt. Het enige verschil is dat het in deze game natuurlijk wat apocalyptisch is waardoor er veel vernield is. Het voelt allemaal wat meer Fallout dan in Dead Money en dat zullen velen waarderen.

Het tofste aan Honest Hearts is dat je de Burning Man ontmoet. Deze ex-rechterhand van Caesar is een veelbesproken legende in het hoofdverhaal van New Vegas en nu ontdek je eindelijk wat er met hem gebeurd is. Wat zijn precieze rol in het verhaal is zullen we achterwege laten, maar hij is er niet voor niets.

De kracht van Honest Hearts zit 'm vooral in de omgeving, nagenoeg alles is open en in de buitenlucht waardoor je heel veel vrijheid voelt. Die vrijheid is ook precies wat Fallout zo'n sterke franchise maakt en daarom scoort deze uitbreiding drie sterren. Niet meer, want inhoudelijk gaat het namelijk niet heel erg diep, ondanks het feit dat jij moet beslissen over het lot van de inwoners van Zion.

Lonesome Road
In Lonesome Road neemt de oorspronkelijke courier six contact met je op. Hij is degene die aanvankelijk de Platinum Chip moest bezorgen maar hij weigerde. Aan het begin van dit nieuwe hoofdstuk belooft Ulysses je uit te leggen over het waarom van de hele gang van zaken, als jij belooft om nog één missie te doen...

Lonesome Road leidt je naar The Divide, een woest gebied dat bijna in zijn geheel vernietigd is door (kern)explosies en aardbevingen. Niemand die hier heen is gegaan is ooit teruggekomen. 

Tijdens je tocht door het woeste landschap krijg je hulp van een ED-E. Qua functionaliteiten is hij vergelijkbaar met degene die je in New Vegas zelf kunt vinden, maar deze heeft een zware geschiedenis achter de rug. Gedurende het hele verhaal hoor je recordings van zijn leven en hier zal ED-E met gevoel op reageren. Hoewel het een robot is kent deze ED-E dus gevoel wat tot uitdrukking komt in de vorm van reacties als <happy beeping> of <sad beeping>. 

Ulysses zal ook regelmatig contact met je opnemen via de radiofunctie van ED-E. Langzaam worden zo zijn intenties aan je bekendgemaakt en wordt het steeds duidelijker wat jouw rol in het geheel is. Alle conversaties zorgen er voor dat Lonesome Road erg traag kan overkomen op sommige spelers, maar wil je alles ontdekken, dan moet je er de tijd voor nemen. Het is allemaal erg boeiend om te horen. Alle conversaties en de end game van Ulysses zorgen voor een haast perfecte Fallout-sfeer. Dit zorgt er voor dat Lonesome Road mijn favoriete DLC is geworden voor New Vegas.

Wat betreft vijanden moet je overigens af en toe goed opletten. Er lopen wat monsters rond die zeer sterk zijn, zo sterk dat ze Death Claws als ontbijt eten. Zorg dus voor genoeg armor en health items als je op pad gaat! 

5

Old World Blues
In Old World Blues reis je naar Big Mountain waar een research center zit. Hier word je een proefpersoon van een medisch onderzoek dat niet helemaal gaat zoals het moet gaan. Om jezelf, en het hele research center, te redden ga je op zoek naar Mobius. Hij is de evil scientist in dit verhaal.

De geleerden in Old World Blues zijn niet wat je verwacht. Dit keer geen oude mannen in witte stofjassen en dikke brillen, maar zwevende monitoren die zelf kunnen denken en praten. Zij blijken onder andere verantwoordelijk voor gemuteerde beesten als de cazadores en nightstalkers, en nu dus ook voor jouw mislukte experiment.

Het sterke punt in Old World Blues zijn de conversaties. De geleerden zitten al zo lang in Big Mountain en zijn zo geobsedeerd met hun werk dat ze zichzelf geweldig vinden en geen idee hebben van de buitenwereld. Dit levert hilarische woordenwisselingen op, zeker wat verder in het verhaal als je begint over gevoelens die ze volgens hun eigen specificaties niet meer hebben.

Een ander sterk punt zijn de testlocaties waar je als speler verschillende wapens en upgrades moet ophalen. Deze lijken qua opzet erg op de ondergrondse Vaults die we allemaal kennen. Hier rondlopen is dan ook een feest van herkenning. Het lezen en beluisteren van alle informatie die je vindt is de moeite waard.

Aan het eind van Old World Blues krijg je er een nieuwe basis bij waar je spullen kwijt kunt. Alles bij elkaar opgeteld is dit een erg sterke uitbreiding voor New Vegas en enkel het feit dat de schorpioenen van Mobius zo eentonig en irritant zijn zorgt voor het ontbreken van de vijfde ster.

 

Naast het feit dat alle losse hoofdstukken zeker de moeite waard zijn is het ook aan te raden om ze allemaal te spelen. Er worden verschillende verwijzingen gedaan binnen elk hoofdstuk. Zo wordt in Dead Money gesproken over Ulysses en hangen er Sierra Madre-posters in de gebouwen in Old World Blues.

De volgorde waarin je de uitbreidingen speelt maakt niet zo heel veel uit, maar ik raad je aan om ze in de volgorde te spelen waarin ze uitgebracht zijn. Dead Money eerst, daarna Honest Hearts gevolgd door Old World Blues. Als laatste blijft dan Lonesome Road over, wat stiekem ook de beste afsluiting is van het hele New Vegas-verhaal.