Black Out

TheaterMaMa (Dick)

Dat regisseur Arne Toonen en co-scenarioschrijver Melle Runderkamp goed hebben gekeken naar films van Quentin Tarantino en de Coen Brothers wordt niet eens verhuld, maar ze hebben hun lessen goed geleerd. In Black out wordt oud-crimineel Jos Vreeswijk (Raymond Thiry, Penoza) de dag voor zijn huwelijk wakker naast een lijk. Zijn verleden, vol absurde personages, probeert hem in te halen en terug te zuigen de criminele wereld in.

Al jaren probeert Jos zijn handen schoon te houden van de criminele zaakjes die hij in het verleden deed. Hij heeft nu een normale baan in een restaurant waar hij zijn toekomstige echtgenote Caroline (Kim van Kooten) leert kennen. Een dag voor het huwelijk dreigt het allemaal mis te lopen.

Als Jos wakker wordt naast een neergeschoten Russische crimineel heeft hij een black out en weet zich van voorgaande dagen niets meer te herinneren. Terwijl hij probeert alles op te lossen blijkt hij ook nog eens verdacht te worden van de diefstal van 20 kilogram sos (cocaine). En zo belandt hij weer midden in zijn oude werkkring die vol zit met kleurrijke criminelen en handlangers.

Zo zijn daar een Russische drugsdealer en voormalig balletdanser Vlad (Simon Armstrong), zijn voormalige partner en dommekracht Bobbie (Bas Keijzer), Björn die een hondentrimsalon heeft en zijn gabber Wally die ook wel eens een grote slag willen slaan (Kempi, Willy Wartaal) en Charity en Petra (Katja en Birgit Schuurman) die als gewelddadige deurwaarders werken voor opa (Edmond Classen), een hoogbejaarde drugsbaas.

Een cocktail van losers, harde criminelen en newbie's. Regisseur Arne Toonen heeft goed opgelet tijdens de filmlessen de afgelopen jaren en weet op sterke wijze een misdaad-komedie neer te zetten. Niet alle personages komen goed uit de verf, Kim van Kooten krijgt de kans niet om haar talent te profileren, of ze maakt er geen gebruik van. Simon Armstrong is erg over the top als Russische gangster die wel Nederlands verstaat maar het nooit spreekt. Kempi en Willy Wartaal zijn wel grappig, maar om nou te zeggen dat ze acteren; ook Ursul de Geer die de vader van Caroline en advocaat speelt, speelt eigenlijk zichzelf.

Naast lof voor de regisseur moeten er toch ook complimenten naar Raymond Thiry die constant ijzersterk is in zijn rol en Alex van Warmerdam als verbeten politie-inspecteur.

Black out moet het vooral ook hebben van het taalgebruik, sterke oneliners als "ik ken aambeien met een prettiger karakter" en "stop eens met pijpen jongen er komt alleen maar gelul uit je mond" zijn de kers op de taart.

De film kent nog wat losse eindjes en ook wordt het nooit helemaal duidelijk hoe het nou echt in elkaar zit. Het grote aantal flashbacks maakt het soms wat moeilijk te volgen, maar de vlotte montage en het hoge tempo geven je ook niet de tijd om daar al te lang over na te denken.