Choplifter HD

wc-eend

Choplifter HD
Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor PSN en Windows

Twintig jaar na de originele release wordt Choplifter opnieuw uitgebracht onder de naam Choplifter HD. Kan deze helikoptergame zijn missie voltooien of is de brandstoftank te klein?

Choplifter HD is qua opzet hetzelfde gebleven. De speler neemt de controle over een helikopter en vliegt hiermee kris kras door het beeldscherm. De bedoeling is simpel: mensen redden in benarde posities en deze veilig terugbrengen naar de basis.

Heen en weer
Choplifter HD is een simpele, vermakelijke game die je zo moeilijk kunt maken als je wilt. Met simpel bedoel ik meer het concept van het spel. Je vliegt naar mensen die hulp nodig hebben en ondertussen schiet je vijanden aan gort vanuit de helikopter. Een echt verhaal in het spel hoef je niet te verwachten dus de game moet het hebben van de verschillende scenario's die je speelt.

Tijdens het redden van mensen krijg je enkele gevaren tegenover je. Zo zal een vijandelijk leger jouw helikopter uit de lucht proberen te schieten als je onderweg bent naar een reddingslocatie. Zombies zullen proberen zich aan jouw helikopter vast te klampen als je landt om mensen te redden. Gelukkig kun je naast het tonen van je vliegkunsten ook terugvechten en de vijanden aan gort schieten.

Choplifter HD

Terwijl je heen en weer vliegt kun je met je rechterpookje richten op de vijanden om te schieten. Door de bumperknoppen te gebruiken kun je de helikopter 180 graden laten omdraaien of zich laten richten op de voorgrond van het spel. Op de voorgrond van het spel zullen ook vijanden zitten waardoor je af en toe even moet stoppen, draaien en schieten.

Natuurlijk is al dat heen en weer vliegen niet zonder risico. Je helikopter kan kapot gaan en ook de brandstof is niet van eeuwige duur. Je zult dus keuzes moeten maken welke mensen je als eerste gaat redden en hoeveel tussenstops je moet maken voor je brandstof. Dit voegt een lichtelijk tactisch aspect toe aan het spel zonder dat je erg veel hoeft na te denken.

Sterretjes kijken
Elk level dat je uitspeelt wordt beoordeeld met sterren. Hoe meer mensen je redt, vijanden je afschiet en de resterende tijd leveren je punten op. Als er mensen doodgaan die je had moeten redden, krijg je strafpunten. Na verschillende aantallen sterren verdien je nieuwe helikopters die een verbeterde versie zijn van de vorige. Ga met de verbeterde helikopters terug naar eerdere levels en je zult merken dat moeilijkere dingen makkelijker zullen gaan zodat je meer sterren kunt verdienen.

Choplifter HD

Grafisch gezien is Choplifter HD geen bijzondere game waar dit wel had gekund. Als je rondvliegt ben je gefocust op je helikopter maar zodra je stil hangt om te schieten of landt om mensen te redden, valt het op dat je wel wat details mist. Poppetjes op de grond missen detail en helaas is dat niet alles wat ze missen.

Soms rennen de mensen die je moet redden blind naar je helikopter, terwijl je landt. Hierbij zijn ze zo enthousiast dat ze bijvoorbeeld dwars door een kogelregen heen lopen terwijl je de landingsplaats verdedigt of de staartrotor van te dichtbij bekijken. Het is irritant dat wanneer je voor een goede score gaat en per ongeluk zo'n persoon doodt, je dus opnieuw moet beginnen vanwege de strafpunten die je krijgt.

Choplifter HD is een simpele, vermakelijke game die leuk is voor tussendoor die de missie weet te voltooien. De levels zijn gevarieerd en door het sterrensysteem loont het om af en toe terug te gaan en je prestaties te verbeteren. Helaas is de AI van de mensen die je moet redden af en toe niet al te best en dat kan wat frustraties opleveren.

3/5