Doodslag

Martijn van Veen

Theo Maassen als acteur. Een paar jaar geleden nog vrij zeldzaam, maar de laatste tijd verschijnt de cabaretier steeds vaker in films en tv-series. Dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. In 2008 speelde hij een prachtige rol in de thriller TBS en eind vorig jaar schreef en acteerde hij in de serie Geen Probleem! van de VPRO. Pieter Kuijpers (regisseur van TBS) werkt nu opnieuw samen met Theo in de thriller Doodslag

Max (Maassen) oefent al twintig jaar het vak van ambulancebroeder uit. Hij heeft geen vrouw en kinderen, maar wel een buurvrouw als vriendin waar hij regelmatig mee scharrelt. Hij krijgt op een bepaald moment een nieuwe collega, een Marokkaans meisje waar hij goed mee overweg kan. Op een dag moeten ze met de ambulance naar een spoedbevalling maar een groep jongeren blokkeert de weg. Max slaat, daartoe mede aangezet door een tv-optreden van een beroemde cabaretier (Gijs Scholten van Aschat), op dat moment van zich af, waardoor juist de ellende begint.

Acteur Theo Maassen is het weer gelukt om een zeer indrukwekkende rol neer te zetten. Tijdens de film zien we twee gezichten van de ambulancebroeder. Eerst nog als de brave en behulpzame ambulancemedewerker en later in de film als een geflipte man, die enorm met zichzelf in de knoop zit. Theo weet beide gezichten goed over te brengen en weet regelmatig de juiste (gevoelige) snaar te raken.

Na een half uurtje gebeurt er iets in de film, wat de omslag betekent. Max, die zich normaal altijd erg in kan houden, slaat letterlijk van zich af, wat ernstige gevolgen heeft. Het mooie van Doodslag is dat de kijker niet wordt gestuurd of de morele kwestie verkeerd of goed is. De kijker moet voor zichzelf uitvogelen of hij de daad van Max begrijpt of afkeurt. Dat is de grote kracht van de film.

Helaas heeft de regisseur een tweetal keuzes gemaakt, die niet bij iedereen positief zullen aankomen. Ten eerste is de film verdeeld in hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk gescheiden wordt door een wit vlak met een Romeins cijfer. Ten tweede is het tweede hoofdstuk volledig in zwart-wit (zonder enkele kleur), wat eigenlijk vrij weinig toevoegt aan de filmbeleving.

Ondanks deze twee minpunten is Doodslag absoluut een topfilm geworden, zeker voor Nederlandse begrippen. Het is keihard, heftig en zeer meeslepend, maar tegelijkertijd levert Kuijpers ook een goudeerlijke film af. De hufterigheid van het Nederland van nu is nog niet eerder zo goed in beeld gebracht. Dat is grotendeels te danken aan het goede acteerspel van Theo Maassen.